کارگاه آموزشی تحت عنوان "جریان شناسی و نقد عرفانهای کاذب"در سالن همایش دانشگاه زنجان برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری مهر، کارگاه آموزشی تحت عنوان "جریان شناسی و نقد عرفانهای کاذب"در سالن همایش دانشگاه زنجان برگزارشد. در این کارگاه آموزشی به موضوعاتی همچون: سیر تکامل تاریخ، تبیین جایگاه عرفان اسلامی و شاخصه های معنویت اسلامی و نیز شاخصه های عرفانهای دروغین پرداخته شد.

حجت الاسلام عبدالرحیم بیرانوند با طرح مبحث فلسفۀ تاریخ، به تشریح سیر تکامل تاریخ از منظر شیعه پرداخت و  بیان کرد: این مراحل تکاملی تاریخ به سه مقطع بزرگ یعنی ۱ـ امتحانات و ابتلائات و اعجازات حسی  ۲ـ امتحانات و ابتلائات و اعجازات عقلی  ۳ـ امتحانات و ابتلائات و اعجازات شهودی تقسیم می شوند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: همه مراحل تاریخ ( امتحانات و ابتلائات و اعجازات "حسی" ، "عقلی" و "شهودی") دارای هدف، موضوع و ضرورت می باشند.

بیرانوند مرحله اول تاریخ را از هبوط حضرت آدم (ع) تا بعثت نبی اکرم(ص) عنوان داشته و افزود: هدف مرحله اول: اقامه کلمه ی خدا پرستی و برچیده شدن بساط کفر جلّی و معبدهای حسی بود و موضوع آن نیز معجزات حسی است. بدین معنی که در این مرحله، انبیاء الهی که حجت خدای متعال بر عباد هستند، در مقابل قدرت هایِ پوشالیِ دستگاه حسی کفر دارای معجزات و حجت های حسی هستند.

حجت الاسلام بیرانوند با بیان توضیحاتی تفصیلی دربارۀ موضوع مرحلۀ اول بیان داشت: با این توضیحات روشن می گردد که ضرورت در این مرحله، "تهذیب فرد" ، "جامعه" و "تاریخ" از "آلودگی ها و شیطنت های جلیّ و قدرت های ظاهری حسی" بوده، و در این مرحله است که مناسک عبادی به کمال خود می رسند.

ایشان با تشریح مرحله دوم تاریخ از بعثت نبی مکرم اسلام(ص) تا ظهور حضرت ولی عصر(عج) افزود: هدف این مرحله نیز اقامۀ کلمه خدا پرستی در افقی بالاتر است، و آن اقامه علوم وحیانی است که به وسیله آن بساط علمی کفر، برچیده می شود. در حقیقت فقهای عظیم الشأن اسلام، سفیران و نمایندگان و نواب عام دستگاه حقۀ الهی هستند، و حجت های عقلانی موضوع این مرحله از تاریخ می باشند. 

این استاد حوزه علمیه قم به بیان تفصیلی  از این بخش پرداخته و دربارۀ ضرورت این مرحله گفت: "تهذیب فرد" ، "جامعه" و "تاریخ" از "شیطنت های مفهومی و تمدن مدرنیته مادی ضرورت این مرحله از تاریخ را تمام می کند.

حجت الاسلام عبدالرحیم بیرانوند مرحله سومِ تاریخ را از ظهور حضرت ولی عصر(عج) تا برپایی قیامت توصیف کرده و افزود: اقامه زندگی تحت لوای دین، یعنی تحقق روابط اجتماعی اسلام تحت لوای علوم وحیانی را می توان به عنوان هدف این مرحله ذکر نمود که با برچیده شدن بساط کفر و حکومت های اجتماعی، می توان انتظار جریان آن را داشت. به این معنا که با برپایی حکومت جهانی حضرت ولی عصر(عج) این هدف یعنی زندگیِ تحت لوای دین، تحقق پیدا می کند.

این کارشناس مذهبی موضوع مرحلۀ سوم را "حجت های شهودی" عنوان کرده و بیان کرد: با معجزات عرفانی و شهودی، حجت بر مردم تمام می شود لذا شهود و عرفان، موضوعات امتحان در این مرحله از تاریخ است. در مرحله سوم  با حضور معارف دینی در قلوب مومنین، یقین به آخرت بصورت شهودی و عرفانی حاصل می شود و با تکامل تاریخی در رستای اقامه خداپرستی، عالم دنیا، مهیای برپایی عالم قیامت می گردد.

وی در تشریح ضرورت  این مرحله از تاریخ افزود: " تهذیب فرد" ، "جامعه" و "تاریخ" از آلودگی ها  و شیطنت های روحانی و قدرت های روحی ضرورت این مرحله از تاریخ خواهد بود.

در این کارگاه آموزشی، حجت الاسلام  بیرانوند به  بررسی و نقد عرفانهای کاذبی همچون: برخی از سلاسل دراویش، عرفانهای سرخ پوستی، برخی از مکاتب شیطان ستایی، عرفان حلقه، اوشو، اکنکار، پائولو کوئلیو، رام الله، سای بابا، دالایی لاما و غیره نیز پرداخت.