ایلام - خبرگزاری مهر: استاندار ایلام از توسعه بازارچه‌های مرزی هلاله شمالی، مهران و دهلران در استان ایلام خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا مروارید صبح یکشنبه در نشست اعضای شورای توسعه روابط خارجی در ایلام اظهار داشت: استان ایلام با 420 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارای قابلیتهای فراوانی در بخش مرزی است چراکه با سه استان کشور عراق هم مرز است.

وی بیان داشت: با برنامه‌ریزی دقیق نسبت به اجرای سیاست‌های توسعه بازارچه‌های مرزی در استان اقدام شود که این در این بین توسعه بازارچه‌های مرزی هلاله شمالی، مهران و دهلران در استان ایلام ضروری است.

این مسئول عنوان کرد: بازار عراق  مستعد توسعه سرمایه گذاری است و مراودات تجاری ایلام و استان‌های همجوار در عراق با توجه به اشتراکات قومی و زبانی می تواند وضعیت استانهای همجوار را متحول کند.

استاندار ایلام بیان داشت: ساماندهی روابط خارجی استان و توسعه بازارچه مرزی با توجه به اینکه استان ایلام با سه استان میسان، واسط و دیاله در عراق هم مرز است، بسیار ضروری است.

مروارید عنوان کرد: تو سعه مبادلات تجاری و اقتصادی استان ایلام با استانهای عراق در اولویت کاری استان قرار دارد و امنیت مرز در مهران ظرفیت بسیار مناسبی برای افزایش مراودات تجاری بین دو کشور است.

وی تصریح کرد: توسعه صنعت گردشگری، تشکیل دفترامور بین الملل، ستاد شکل یافته متشکل از چهار کمیته سیاسی امنیتی، برنامه‌ریزی، اقتصادی و کمیته فرهنگی، ایجاد کنسولگری و فعال کردن بخش خصوصی در دو طرف مرز مبادلات با کشور عراق از مهمترین برنامه های توسعه روابط خارجی در استان است.