به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در مراسم عزاداری ماه محرم گفت: باید رفتار و منش ما در سه زمینه "اهداف"، "ظرف و دامنه تحقق" و "ابعاد و ارزش های فرهنگی" با نهضت عاشورای حسینی تطابق داشته باشد وگرنه مسیری غیر مسیر قیام سیدالشهدا(ع) را در پیش گرفته ایم.
وی با اشاره به این که باید همه، اهداف این قیام را به درستی باز شناخت و پی گیر آنها شد، گفت: بقاء دین اسلام، احیای سنتها، رونق یابی ارزشها، فسادگریزی و فسادستیزی، عمل به حق و دوری از باطل و... این اهداف را تشکیل می دهند.
ظرف و دامنه تحقق قیام عاشورا
استاد حوزه علمیه قم گفت: آن حضرت قیام خود را فراتر از ظرف اختصاصی شیعه، در فضای گسترده امت و با دامنه ای به گستره مصالح آن به انجام رسانید و شعارها، ادبیات، ارتباطات و یارگیری برای نهضت را بر این اساس تنظیم نمود.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: در سخنان امام(ع) دو واژه «امت» و «اسلام» برجستگی خاصی به خود گرفته بود آنجا که فرمود (علی الاسلام السلام اذ بلیت الامة براع مثل یزید) و این نشان می دهد این امام همام به دنبال ایجاد حرکتی محدود به حدود شیعه نداشته است و نصیحت کسانی هم را که می گفتند. وی به جای رفتن به کوفه به نزد شیعیان خود در یمن برود، به همین خاطر نپذیرفتند؛ بلکه با نگاهی دقیق و فراگیر به "امت" از آن نظر که دارای کیان واحد، سرنوشت واحد، دین واحد (یعنی: اسلام) و انسانهای واحد (یعنی: فارغ از شیعه بودن آن ها برای حضرت یا عثمانی مذهب بودنشان) هستند، می اندیشند.
این استاد حوزه بیان داشت: اینکه امام حسین(ع) برای نهضت خود از "زهیر بن قین" (که عثمانی مذهب بود) نیز دعوت کردند که به او بپیوندد، گواهی بر این مدعاست که حضرت در پی حرکتی در فضای امت و با انسانهای امت و برای امت بودند.
وی گفت: حتی امام در نهضت خود، فراتر از مسلمانان به اخلاقیات برای بشریت می اندیشیدند، این جالب است که در نهضت وی، میان اصحاب وی اهل سنت و مسیحی هم وجود داشته است، البته اکثریت اصحاب آن حضرت شیعه خالص او بودند و این نیز جالب است که وقتی آن حضرت می فرمایند "دست کم آزاده باشید" نوعی تایید بر ارزش بودن آزادگی با صرف نظر از بودن یا نبودن آن آزادگی در فضای دین استفاده می شود و اتفاقا این عنصر آزادگی بما هو هو آن قدر مهم است که بسیاری از انسانها که مسلمان نیستند از آن الهام گرفتند.
در منطق حسینی، شیعه بخشی از امت است و برای امت
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این که باید در فعالیت ها، عملکردها و عزاداری های خود از منبع نهضت حسینی الهام بگیریم، گفت: اگر، ظرف فعالیت های ما به اندازه دامنه امت گسترده نباشد از فلسفه و اهداف قیام عاشورا بهره کامل را نبردیم، مبادا فعالیت ها و عزاداری های ما به گونه ای باشد که حضور شیعه را در فضای امت اسلام کم رنگ کند.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این که سیدالشهدا(ع) از تفرقه بیزار بودند و اصولا آن حضرت برای رفع خطری که امت را از هر جهت و از جمله تفرق تهدید می کرد، قیام کرد، افزود: اگر قیام امام حسین(ع) نبود امت اسلام تکه پاره می شد، و جنگ ها به شکل نهادی شده تا اعماق لایه های اجتماعی امت اسلام نفوذ می کرد به گونه ای که دیگر قابل علاج ومعالجه نبود.
تفکیک بین کیان شیعه و کارکرد شیعه
وی خاطرنشان کرد: چرا بین دو مقوله تفکیک نمی کنیم: یکی کیان شیعه و دیگر کارکرد شیعه؛ کیان شیعه البته با اعتقاد به عصمت اهل بیت (ع) و امامت آن معصومان (ع) تحقق می یابد ولی این شیعه با این اعتقاد که شکل گرفت باید کارکرد خود را در جهت داشتن حضور در امت، خدمت به امت، وحدت با اجزاء دیگر امت و حفظ مناسبات میان امت تنظیم کند دقیقا کاری که امامان، کردند. اصولا "امامت همراه با عصمت" ماهیتا اعتقادی شیعی است و اختصاصی شیعه می باشد؛ ولی همین امامت، یکی از کارکردهای مهم آن نظم بخشی به مسلمین بوده است (و به قول امام رضا علیه السلام: الامامة نظام المسلمین)
وی گفت: این تفکر که در قول و سیره امامان (ع) منعکس است کجا و تفرقه افکنی برخی در ماهواره ها به بهانه امامت کجا؟ وی افزود: اصولا شیعه در عینیت تاریخی زمان امامان، گروهی برای امت، در خدمت امت و به نفع امت بودند.
تطابق فرهنگی رفتارهای ما با عاشورا
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این که عاشورا با خمیرمایه ای از ارزشهای جدی فرهنگی شکل گرفته است، گفت: لزوم تطابق مشی و رفتارهای ما خصوصا عزاداری هایمان با فرهنگ و ارزش های عاشورایی ضرورتی است که نبود آن، ما را در غیر مسیر عاشورایی و گاه نقطه مقابل آن قرار می دهد.
وی عبودیت و عبادت، نظم ، عطوفت و مهربانی، فداکاری و از خودگذشتگی را از جمله ارزش های قیام عاشورا ذکر کرد و گفت: شیعه ای که از عبادت و عبودیت دور باشد در مسیر اهداف امام حسین(ع) نیست.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: متاسفانه امروز عده ای به نام اسلام و مسلمین به چیزی جز کشتن انسانها نمی اندیشند و افراد بی گناه کوچک و بزرگ، پیر و جوان را با ترور می کشند و گاهی برای کشتن دیگران خود را نیز به کشتن می دهند.
وی ادامه داد: امام حسین (ع) در قیام عاشورا هرگز از مرگ استقبال نکردند، آمادگی برای فداکاری تا حد مرگ با منطق «هیهات منا الذلة» چیزی است و اصالت دادن به مرگ و تمرکز بر آن به ویژه مرگ دیگران چیز دیگری است.
وی گفت: امام حسین (ع) آمادگی صد درصد برای فداکاری دارد و این فداکاری را تا آخر هم می رساند ولی این، غیر از این است که خود بگوید دوست دارم کشته شوم، و یا اگر فرصتی برای کشته نشدن است آن را نادیده بگیرد امام حسین(ع) بارها فرمودند، بگذارید من برگردم، یا حتی وقتی تمام اصحاب و عزیران امام حسین(ع) به شهادت رسیدند اگر کسی دیگری جای امام بود از دنیا مأیوس می شد، یکی از مطالبات جدی ایشان این بود که بگذارید من برگردم.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: این به آن معنا نیست که امام(ع) به ملاقات خداوند از رهگذر شهادت نمی اندیشیدند و همان زمان که علی اکبر (ع) ایشان شهید شد، با تمام وجود گفتند اف بر این دنیا ، ولی این یک چیز است و منطق ارزش گذار اسلامی که می گوید اصالت به کشته شدن نیست چیز دیگری است.
این استاد حوزه بیان داشت: منطق اسلام این است که فداکاری کن و آماده شهادت باش، نه به آن معنا که فضایی را ایجاد کن تا کشته شوی، شهادت این است که اگر دشمن بخواهد بین ذلت و عزت شما را مخیر کند، زیر بار ذلت نرویم و در این راه جان خود را از دست بدهیم.
وی ادامه داد: این منطق زیبای انسانی و الهی کجا و عملیات انتحاری کجا؛ امام حسین(ع) هیچ گونه انتحاری ندارد، برای احیای انسان ها قیام کرده است و ندایی که به قاتلان خود داد، این بود که برگردید، یعنی برای آنها هم خیرخواهی می کرد. تروریستها نه تنها برای انسانها خیرخواهی ندارند، بلکه انسانهای بی گناه کوچه و بازار را می کشند، لحن امام حسین(ع) برای دشمنان غدار خود سرشار از نگاه خیرخواهانه بود و با لحن ملاطفت و پرعطوفتی می گوید، برگردید.
این استاد حوزه گفت: باید ارزشهای عاشورا را در خود ایجاد کنیم، باید سلوکیات، رفتار و حرکات ما کاملا اخلاقی باشد تا امام حسینی باشیم، با دشمن هم باید اخلاقی رفتار کنیم. رفتارهای ما هدفمند باشد و رفتارهای هرج و مرجی و عزاداری های بی خاصیت به درد نمی خورد و در کنار عزاداریها به عبادات، نماز و ارزشها... اهمیت دهیم. اگر این تطابقهای سه گانه نباشد ذخیره بزرگ نهضت حسینی را تبدیل به ضد خود کردن است.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی همچنین گفت: رفتارهایی از قبیل قمه زنی باعث می شود که ملتهای دیگر ما را به عنوان افراد جاهل تلقی کنند. این ظلم به شیعه و اهل بیت(ع) است. شور حسینی را باید در میدان عمل و داشتن اخلاق حسینی ببریم. در عصر ارتباطات که هیچ تحرکی در هیچ جای جهان بدون بازتابها و انعکاس جهانی نیست، باید همه چیز ما خصوصا عزاداریهای ما روی حساب و برنامه باشد.