اصفهان – خبرگزاری مهر: در بازدید از زندان نسوان به هنرمندانی در سنین مختلف برخوردیم که شاید بتوان آنها را به پرندگانی تعبیر کرد که تربیت غلط، تقصیر و گاهی تقدیر پر پروازشان شکسته و به جای نام هنرمند وطن برچسب زندانی بر پیشانی آنها نشانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از انتقال زندان نسوان به مکان جدیدی که با حمایت خیران از بخش های مختلفی ساخته شده است امروز تعدادی از مشاوران خیر از جمله شمس معاون سابق سازمان زندان‌ها و دارای دکترای روانشناسی و تیم مشاوره شهرداری تهران برای بازدید از این مرکز و تبادل نظرات و انتقال تجربه در این زمینه برای بازدید از زندان اصفهان به پایتخت فرهنگی جهان اسلام سفر کردند.

در بدو ورود به زندان پیش از هر چیز آیاتی زیبا و تفکر برانگیز از قرآن با خط زیبای نستعلیق جلب توجه می‌کند که بر دیوارهای تمامی ساختمان از اتاقها، راهروها و راه‌پله درج شده است و همگی مطلع " قال الله تعالی" بر پیشانی خود دارند و این تفکر را در ذهن انسان متبادر می‌سازد که به یقین زمانی که هر روز چشمت بر این آیات نورانی بیفتد این تاثیر درونی خواهد بود.

در طبقه همکف اتاق ویژه مادران که از بقیه زندانیان جداست با چینش زیبای خود چشم‌ها را در بدو ورود خیره می ساخت، گهواره‌هایی که کودکان بیگناه و بی‌خبر از دنیایی که در آن بزرگ می شوند به خوابی شیرین فرو رفته بودند، مبلمان زیبای اتاق که در وقت لزوم به تختی برای استراحت تبدیل می‌شود در کنار مادرانی که فرزندان خود را در آغوش دارند تا درب زندان راهی برای جدایی از آغوش گرم مادر برای کودکان بیگناه نباشد.

به گفته امیری مدیر کل زندان های استان اصفهان این اتاق ظرفیت  پذیرش ۲۰ مادر را دارد اما اکنون در آن تنها ۱۶ مادر ساکن هستند.

پس از بازدید از این اتاق وارد حیاط زندان می‌شویم جایی که یکی از زنان هنرمند با ذهن توانای خود بازسازی خیمه‌های عاشورا و وقایع مختلف کربلا را طراحی کرده است؛ از میدان رزم و کاروانسرا و خرابه شام و گودال قتلگاه تا بازسازی صحنه‌هایی از داستان دیر راهب و تنور خولی، جایی که هر کس جدای از دیگران در برابر هر خیمه اندکی تامل می کند و نم اشک بر چشم بازدیکنندگان می‌نشاند.

بهداری زندان جدید اکنون به  جز اتاق پزشک به بخش‌هایی همچون داروخانه، دندانپزشکی، بستری مراقبت مادر و کودک و اورژانس مجهز شده است و دیگر لازم نیست تا زندانیان برای مشکلاتی همچون درد دندان و موارد مشابه رنج زمان طولانی سفر تا خارج از زندان و مراجعه به پزشک را تحمل کنند.

اولین بندی که زندانیان با فرستادن صلوات از حضور ما استقبال می کنند مربوط به جوانان ۱۸ تا ۲۷ ساله است.

در بندهای مختلف زندان جدید نسوان همه افراد در طول روز دارای اشتغالهای مختلفی هستند و حتی افراد بیمار و یا دارای مشکل جسمی در اتاقهای خود به کارهای نشسته اقدام می‌کنند.

برگزاری کلاس های فرهنگی، آموزش مثنوی معنوی، تئاتر عاشورایی و برگزاری زیارت عاشورا، کلاس‌های ختم و حفظ قرآن از جمله مواردی است که زندانیان این بند به آن اشتغال دارند.

در میان این بند افرادی هستند که مبادرت به حفظ ۳، ۴، ۶، ۹ جزء از قرآن کرده‌اند و بر اساس تعداد جزء‌های محفوظ می‌توانند از مرخصی و امکانات دیگری استفاده کنند.

یکی از بانوانی زندانی در این بخش که به جرم پخش مواد مخدر زندانی بوده و قرار است امروز از زندان آزاد شود در حالیکه اشک بر گونه‌های وی می‌درخشد در پاسخ به مشاور درباره احتمال بازگشت دوباره‌اش به زندان اظهار داشت: مطمئن باشید که هرگز به زندان برنمی‌گردم، من با خانواده‌ام قطع رابطه کرده بودم اما از زمان آزادی قرار است با آنها زندگی کنم و امیدوارم بدین شکل دیگر به راه اشتباه بازگشت نکنم.

از روی جهل و اگاهی تاجر مرگ شده بودم

کنار بند جوانان وارد اتاق زندانیان مواد مخدر می شویم که ۴۳ نفر در آن ساکن هستند.

"من از روی جهل و اگاهی تاجر مرگ شده بودم"؛ این بخشی از جمله‌ای است که در ورودی اتاق بر روی مقوایی رنگی که نماد بند است و مشخصات این بند بر روی آن نوشته شده خودنمایی می‌کند و در ادامه نیز با بیان جملاتی در ارتباط با پذیرش خطای خود برای جبران آن اظهار امیدواری شده است.

یکی از زندانیان این بخش در پاسخ به سئوال مشاور که از زندان چه چیز یاد گرفته‌ای با تفکری عمیق بیان می‌دارد که" زندان جایی است که باید عوض شوی، برخی فقط بدیهای زندان را می‌بینند اما من خوبیهایش را نیز در نظر می‌گیرم؛ سعی می‌کنم با هنر خودم را سرگرم کنم".

در بند عموم پس از استقبال اولیه از مهمانان با صلوات همانند بندهای دیگر، بانویی به نمایندگی از بقیه درباره ویژگی‌ها و عملکرد زندانیان این بخش توضیح می‌دهد که در حال گذراندن دکترای زبان شناسی انگلیسی است و جرم وی محکومیت مالی است؛ این فرد همچنین به زبان‌های ایتالیایی و فرانسه مسلط است و مربی آموزش صنایع‌دستی چرم نیز هست.

در این بخش بانوانی با ما سخن گفتند که برخی تنها یک دو کلاس سواد داشتند اما روخوانی قرآن را فرا گرفته و جزء‌هایی از قرآن را حفظ کرده بودند.

طبقه دوم زندان مرکز مشاوره و روان درمانی است و بندهای این بخش نیز به نام مشاوره نامیده می شود؛ اتاق اول خوابگاه مشاره جوانان است که افراد ۱۶ تا ۱۸ ساله آن در طول روزهای هفته در کلاس های متفاوتی از جمله ورزش‌درمانی، خودشناسی و مهارتهای اساسی، معتاد درمانی، مشاوره فردی و تئاتر درمانی شرکت می کنند.

در این بند ۴۴ نفر شامل ۱۶ نفر بازداشت موقت، ۳ نفر محکوم به اعدام، ۲۵ نفر حبسی سعی می‌کنند تا با ورزش درمانی به تعداد دو بار در هفته به صورت ورزش های تمرکزی و کششی انرژی های منفی را تخلیه و ذهن خود را آماده پذیزش مشاوره‌درمانی کرده و یاد بگیرند که در شرایط مختلف خشم غضب خود را مهار کنند.

شکستن غرور مهم ترین ویژگی زندانیان حاصر در بند مشاوره

نقاظ ضعف و قوت این افراد در طول جلسات شناسایی شده و در اختیار آنها قرار می گیرد تا بتوانند به رفع آنها بپردازند.

زندانیان شکستن غرور را مهم‌ترین ویژگی لازم برای حضور در  این بخش می‌دانند.  

به گفته مسئولان زندان زنان، افرادی که حداقل ۶ ماه در زندان سپری کرده و قصد تغییر دارند با تمایل خود به این بخش فرستاده می شوند؛ به جز یکی دو موردی که خود مسئولان  با تشخیص اینکه قابلیت تغییر با حضور در این بخش را دارند انها را به این بخش فرستاده‌اند.

به گفته مسئول زندان زنان یکی از این افراد بانویی است که به نوعی همه از دست وی عاصی بودند و با وجود عملکرد خوب در برخی بخش‌ها لحظه‌ای عصبانی می‌شده است اما اکنون به نحو چشمگیری روحیات وی تغییر کرده و حتی موجب تعجب خود زندانیان و مسئولان شده است.

خوابگاه مشاوره بزرگسالان آخرین بخش مرکز مشاوره و روان درمانی است که مورد بازدید مهمانان زندان قرار می‌گیرد؛ جایی زندانیان بزرگسالی مشاوره می‌شوند که معتقدند حضور در این بند آنها را به این نتیجه رسانده که برای تغییر هیچ گاه دیر نیست.

این بخش با ۱۸ نفر حافظ قرآن دارای بالاترین آمار حافظان قرآن زندان هستند.

مشاوران متخصص و خیر اصفهانی در این بخش به ارائه مشاوره خانوادگی و فردی برای زندانیان می‌پردازند و برای حضور روانپزشک در این بخش نیز هماهنگی‌هایی انجام شده است.

واحد اشتغال که شامل بخش‌های مختلف کارگاه چرم، خیاطی، خاتم سازی، کارگاه های خیاطی شلواردوز، روبان دوزی است و زندانیان در این بخش مهارتهای اشتغال را آموزش می بینند از جمله دیگر بخشهای مورد بازدید گروه است و به گفته مسئولان خیرانی هستند که برای زندانیان که گواهی مهارت‌ای فنی را دریافت کرده‌اند در خارج از زندان اشتغال ایجاد می کنند.

انجمن دوستداران کودک ساخت و تجهیز مهدکودک را برای نگهداری فرزندان مادران زندانی تا دو سال برعهده گرفته است؛ آخرین بخشی که از آن بازدید کردیم و کودکان چندماهه تا دو ساله روح ما را با نگاه های معصومانه خود خود جلایی دیگر بخشیده و با لبخندهای کودکانه خود ما را بدرقه کردند؛ بدرقه‌ای که با این اندیشه همراه بود که شاید اگر دست تقدیر به هر دلیلی پای این زنان را به زندان نمی‌کشاند و تربیت صحیح در زندگی مهارتهایشان را شکوفا می‌کرد هرکدام از آنها در گوشه‌ای از کشور به نام هنرمند یا نخبه شناخته می‌شدند، امری که مسئولان زندان اصفهان با ریشه‌یابی و دوراندیشی صحیح سعی در به چرخه انداختن آن دارند و معتقدند هنوز نیز برای به ثمر رساندن این استعدادها دیر نشده است.

گزارش: فاطمه کازرونی