خرم آباد - خبرگزاری مهر: رئیس پلیس راه استان لرستان از بازگشایی آزادراه خرم آباد - پل زال به عنوان گلوگاه شاهراه ترانزیتی جنوب خبر داد.

سرهنگ محمود حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پیش از ظهر امروز به دنبال بارشهای صورت گرفته در لرستان مسیر برگشت آزادراه خرم آباد - پل زال از سمت جنوب به شمال به دلیل ریزش کوه مسدود شد.

وی ادامه داد: ریزش کوه در کیلومتر ۴۰ پل زال - خرم آباد رخ داد که با حضور نیروهای امدادی و راهداری کار ریزش برداری و بازگشایی محور انجام شد.

رئیس پلیس راه استان لرستان علت ریزش کوه در این محور را بارندگی و به دنبال آن ریزش صخره های حاشیه آزاد راه دانست.

سرهنگ حسینی تصریح کرد: خوشبختانه ریزش کوه در این محور خسارتی در پی نداشته و در حال حاضر تردد در آزادراه خرم آباد - پل زال برقرار است.

بنابر این گزارش آزادراه خرم آباد - پل زال از محدوده مستعد زمین لغزش عبور کرده است تا در بارندگیها به دلیل جنس خاک منطقه احتمال ریزش صخره های منطقه بالا برود و این امر طی یکسال گذشته دو حادثه را به همراه داشت که هر دو این حوادث محور ترانزیتی شمال - جنوب را مسدود کرده است.

در آخرین حادثه در این زمینه شامگاه سیزدهم فروردین ماه سالجاری شدت گرفتن بارشها منجر به لغزندگی صخره های اطراف آزادراه خرم آباد - پل زال شد و این امر در نهایت سقوط تخته سنگها از کوه را به دنبال داشت که این موضوع منجر به خسارت به یک دستگاه اتوبوس عبوری از این محور و زخمی شدن سه نفر از سرنشینان این اتوبوس شد.

این در حالیست که پیش از آن نیز در حادثه ای که ۲۲ آذرماه سال گذشته رخ داد ریزش صخره ها منجر به خسارت به یکی از تونلهای آزادراه خرم آباد - پل زال شده بود.

این دو حادثه در حالی رخ می دهد که بخشی از منطقه عبور آزاد راه خرم آباد - پل زال از مناطق مستعد رانش در محدوده استان لرستان محسوب می شود و پیش از این نیز شاهد اتفاقات مشابه در زمان اجرای پروژه بوده ایم که در صورت عدم تثبیت و چاره اندیشی اصولی در این زمینه ممکن است در حوادث آینده شاهد تلفات جدی تر باشیم.

بنابر این گزارش آزادراه خرم آباد - پل زال به طول ۱۰۴ کیلومتر به عنوان گلوگاه شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب کشور با صرف اعتباری بالغ بر ۷۵۰میلیارد تومان با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی احداث شده است.

آزادراه خرم آباد - پل زال دارای حدود ۲۶ کیلومتر تونل و سه کیلومتر پل دره ای است و برای ساخت این آزاد راه بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب عملیات کوه بری انجام شده است.

این آزادراه دارای نزدیک به ۲۸ تونل بوده و تونل "گندمکار" بزرگترین تونل این مسیر است که بیش از دو هزار و ۳۰۰ متر طول دارد.