سمنان - خبرگزاری مهر: مدیر کل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به رشد ۹۵ درصدی فعالیت کمیسیونهای پزشکی تشخیص معلولیت گفت: تنها بخش تهیه نرم افزارهای واسط برای صدور کارتهای معلولیت جدید به طور کشوری باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کیوان دواتگران ظهر یکشنبه در نشستی با خبرنگاران سمنانی در اداره کل بهزیستی استان سمنان از فعالیت فراگیر کمیسیونهای پزشکی تشخیص معلولیت در تمام استانهای کشور خبر داد و گفت: فعالیت این کمیسیونها از سه سال گذشته با مبنا قرار دادن ابزار و برنامه طبقه بندی بین المللی سازمان جهانی بهداشت در کشور آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ۳۸۰ هزار نفر در کشور در اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در روستاها شناسایی شده اند، افزود: ۲۷۰ هزار نفر از خدمات این طرح بهره مند می شوند.

اجرای اهداف برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه سابقه ۲۳ ساله در ایران دارد

مدیر کل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور افزود: خدمات شش گانه طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه شامل غربالگری، آموزش در خانواده، آموزش خارج از خانواده، اعطای وسایل کمک توانبخشی، اشتغال و مناسب سازی محیط زندگی می شود.

دواتگران با اشاره به سابقه ۲۳ ساله اجرای اهداف برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه در کشور، اظهارداشت: امیدواریم طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه تا پایان سال ۹۴ و در دولت تدبیر و امید به پوشش ۱۰۰ درصدی برسد.

وی پوشش ۱۰۰ درصدی ارایه خدمات توانبخشی مبتنی برجامعه به معلولان شناسایی شده در روستاها را در ایران طرحی برجسته دانست که در بین کشورهای منطقه موفقیتی بزرگ است.

۱۱ درصد جامعه ما دارای درجاتی از معلولیت هستند

مدیر کل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۱۱ درصد جامعه ما دارای درجاتی از معلولیت خفیف، متوسط و خیلی شدید هستند خاطرنشان کرد: بالغ بر چهار درصد کل جامعه را معلولیت های شدید و خیلی شدید به خود اختصاص می دهند.

دواتگران از وجود بالغ بر ۱۷ هزار پرونده معلولان ضایعه نخاعی در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: این تعداد پرونده تقریبا یک سوم تا یک چهارم پرونده های کل کشور را تشکیل می دهند یعنی آمار ضایعه نخاعی باید چهار برابر این تعداد ثبت شده باشد.

وی ادامه داد: این تعداد پرونده ثبت شده برای افراد ضایعه نخاعی کشور از طریق مراجعات این افراد به سازمان تشکیل شده است و قطعا افردای هستند که دچار ضایعه نخاعی هستند ولی نه امکان شناسایی شان فراهم است و نه مراجعاتی داشته اند که بتوان نام آنها در بانک اطلاعاتی ذخیره کرد.

اعطای ۱۵۰ هزار تومان حق پرستاری به افراد ضایعه نخاعی

مدیر کل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آماده سازی پکیج توانمند سازی برای ۱۷ هزار نفر در سطح کشور خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات دیگر سازمان، اعطای حق پرستاری به افراد ضایعه نخاعی است که امسال به رقم ۱۴۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت.

دواتگران اظهار کرد: بالغ بر یک درصد از افراد جامعه دارای درجاتی از مشکلات بینایی شدید و خیلی شدید هستند که برای این افراد نیز پکیج های آموزشی آماده شده است.

وی ادامه داد: این پکیج های آموزشی عمدتا شامل منابع آموزشی، منابع مطالعاتی، سخت افزارها و نرم افزارهایی می شود که ویژه معلولین نابینا و کم بینا است تا این افراد بتوانند به مدد آنها در کنار سایر شهروندان و افراد جامعه زندگی کنند.

اجرای طرح کمیسیون های تشخیص معلولیت در تمام استانهای کشور

مدیر کل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور همچنین با اشاره به طرح کمیسیون های تشخیص معلولیت که از سه سال پیش در دستور کار این دفتر قرار گرفته بود گفت: این طرح خوشبختانه امروز به صورت فراگیر در تمام استانهای کشور در حال اجرا است و مبنای کار نیز استفاده از ابزارها و طبقه بندی های بین المللی سازمان جهانی سلامت است.

دواتگران همچنین در خاتمه در خصوص عمده اقدامات و فعالیتهای این کمیسیون به خبرنگاران گفت: در این کمیسیون میزان عملکرد ناتوانی و سلامت افراد معلول توسط متخصصان ارزیابی و سطح مشکلات و شدت معلولیت آنها از طریق ابزار ها و سنجه هایی که در این برنامه وجود دارد اندازه گیری می شود.