اردبیل – خبرگزاری مهر: مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اردبیل از توسعه کشت دانه های روغنی بویژه کلزا در اراضی کشاورزی این استان طی سال زراعی جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحی صبح یکشنبه در جلسه توسعه کشت دانه های روغنی در استان اردبیل اضافه کرد: در سال زراعی جاری بیش از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مستعد استان به کشت کلزا اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه عملیات کشت این محصول استراتژیک در این استان همچنان ادامه دارد، پیش بینی کرد با روند فعلی سطح زیر کشت این محصول تا شش هزار هکتار افزایش یابد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان افزود: از این میزان اراضی کشت شده انتظار داریم بالغ بر ۱۵ هزار تن دانه روغن کلزا استحصال شود.

وی با بیان اینکه کلزا جزو دانه های روغنی است که بیش از ۴۰ درصد دانه آن را روغن تشکیل می دهد، تصریح کرد: به همین دلیل توسعه کشت این محصول می تواند اقدام مهمی برای خودکفایی کشور در تامین روغن نباتی باشد.

روحی در خصوص نحوه کاشت این محصول از کشاورزان استان خواست که دانه کلزا را در تناوب با گندم بکارند و متذکر شد: با این کار نه تنها میزان عملکرد گندم افزایش می بابد، بلکه با کاهش میزان علف های هرز در مزرعه، به دلیل دارا بودن ریشه عمیق کلزا خاکهای زراعی نیز به بهترین نحو ممکن اصلاح می شوند.

وی همچنین یادآور شد: کشاورزان این منطقه حتما از بذرهای بوجاری شده، ضد عفونی شده و گواهی شده استفاده کنند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: کشاورزان پارس آباد باید بقایای محصول قبلی را جمع آوری کرده و از بین ببرند و برای جلوگیری از خسارت به محصولات خود با مروجان و مهندسان کشاورزی ارتباط مستمر و مداوم داشته باشند.