نهاوند - خبرگزاری مهر: امام جمعه نهاوند با بیان اینکه عزاداری و سوگواری از سنتهای حسنه فرهنگ مسلمانان خصوصا تشیع است و شیعه در دامان عزاداری ها و سوگواری ها توانسته معارف خود را عرضه کرده و رهبران خود را به جهان بشناساند، گفت: باید مواظب تحریف ها و آسیب های خلاف شرع و دین که عزاداری ماه محرم را تهدید می کند بود.

به گزاش خبرنگار مهر، حجت الاسلام عباسعلی مغیثی صبح دوشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان نهاوند در سالن شهدای فرمانداری اظهار داشت: در طول تاریخ اسلام همواره سوگواری های مصائب اهل بیت(ع)   زیربنای حرکت های آزادی خواهانه و انقلاب های مسلمانان بوده است و در این مراسم به خصوص عزاداری امام حسین(ع) اوج ارادت و عشق  مسلمانان و شیعیان به اسلام و مکتب حسینی برای همگان آشکار است.

حجت الاسلام مغیثی گفت: نکته مهم و ضروری که باید در این عزاداری ها به آن توجه و دقت شود این است که این حالت ها و عشق و محبت ها آگاهانه و از روی شناخت و معرفت و در مسیر صحیح هدایت شود و اثر سازنده و مثبتی در افراد و اجتماع  به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر عشق و محبت به ائمه اطهار همراه با شناخت و در مسیر صحیح انجام نپذیرد، به جای اثر سازندگی، موجب عقب گرد انسان از اصول و مبانی دین می شود که نه تنها ارزشی ندارد بلکه به طور قطع آسیبی برای دین محسوب می شود.

امام جمعه نهاوند عنوان کرد: مجالس عزاداری ماه محرم از سال ۶۱ هجری تا کنون منشأ روشنگری و رهیابی به حقیقت بوده است و در این میان گاه خواسته یا ناخواسته این مجالس با آسیب هایی همراه شده که نه تنها عزاداری حسینی را از هدف اصلی خارج کرده بلکه گاه اصل عزاداری حسینی را زیر سئوال برده است.

حجت الاسلام عباسعلی مغیثی بیان داشت: بر این اساس آسیب شناسی مجالس عزاداری و آسیب زدائی از آنها بزرگ ترین خدمت به اسلام و تداوم آن است که در این راستا آگاه کردن عزاداران با آسیب ها و راه های مبارزه با آن، وظیفه ای است که بر عهده روحانیان و مبلغان دینی نهاده شده است.

حجت الاسلام مغیثی وجود علامت های بزرگ و سنگین که نمادی از صلیب است، بدحجابی و بی حجابی، صداهای نابهنجار و استفاده از آلاتی که  خلاف عرف شرع است را از آسیب های عزاداری ماه محرم برشمرد و گفت: تعزیه خوانی در طول مسیر خیابان، اختلاط زن و مرد در خیابان و حمل تصاویر خیالی ائمه از دیگر آفت های مهمی است که عزاداری ماه محرم را تهدید می کند.