اهواز - خبرگزاری مهر: فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: با وجود اینکه تعداد پیکرهای بی شماری در عراق به کشور منتقل شده ولی طبق بررسی های ما هنوز شش هزار و ۲۰۰ شهید ایرانی در خاک عراق به صورت مفقودالاثر هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سیدمحمد باقرزاده پیش از ظهر سه شنبه در جریان تحویل پیکر مطهر ۷۵ شهید ایرانی در خاک شلمچه از برگزاری مراسم شبی با شهدا در سه شهر مرزی برای امشب خبر داد و اظهار کرد: ۷۵ شهید تشییع شده امروز در مرز شلمچه در بین سه شهر خرمشهر ، آبادان و شادگان تقسیم خواهند شد و مراسمی نیز با حضور مردم این سه شهر بعدازظهر امروز برگزار می شود و پس از آن مراسم شبی با شهدا نیز ادامه خواهد شد.

وی افزود: حضور خوب مسئولان، مقامات استانی و لشکری و کاروانهای راهیان نور زینت بخش این مجلس زیبای استقبال از شهدا شده است.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح از وجود شش هزار و ۲۰۰ شهید دیگر که در خاک عراق خبر داد و تصریح کرد: عملیات جستجو برای تفحص و شناسایی این شهدا در خاک عراق ادامه دارد و تمام سعی خود را در این راه گذاشته ایم.

باقر زاده از آمادگی تیم تفحص ایرانی در شناسایی و تفحص کشته های کویتی نیز خبر داد و گفت: کشته شدگان کویتی که در جریان جنگ خلیج فارس توسط نیروهای بعثی اسیر و کشته شده بودند برای شناسایی و تفحص آنان اعلام آمادگی می کنیم.

وی افزود: کویتی ها در طول ۲۳ سال گذشته حتی یک جسد هم نتوانستند در خاک عراق پیدا بکنند و ما با توجه به اینکه حضور خوبی در جنوب عراق داریم می توانیم این آمادگی خود را اعلام کنم که در صورت تمایل دوستان کویتی به مذاکراتی در این زمینه با آنها خواهیم پرداخت.

اجساد عراقی که صدام به خانواده های آنها نداد

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: در زمان جنگ کشته های عراقی که در حین عملیات با نیروهای رزمنده کشته شده بودند و ایران در آن زمان آنها را به نیروهای بعث تحویل داده بود. در تفحص های اخیر مشخص شده که دقیقا همان کشته ها که آمار و پرونده های آنان نیز در دست ما است در خاک عراق در گور دسته جمعی توسط نیروهای بعث دفن شده بودند و هیچ یک از آن کشته ها به خانواده های آنان تحویل داده نشده بود.

باقر زاده تصریح کرد: در تفحص اخیر و در اطراف العماره عراق مواجه شدیم با تعداد ۴۲۰ جسد از کشته های سربازان عراقی زمان جنگ که آنها را تحویل داده بودیم ولی رژیم بعث حاضر به تحویل آنها به مردم عراق نشده بود و با شناسایی های مجدد ما آنها را به نیروهای حقوق بشر عراق تحویل دادیم.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز مراسم باشکوهی در استقبال از ۷۵ شهید گلگون کفن میهن اسلامی تازه تفحص شده در خاک عراق با حضور مسئولین کشوری و لشکری و مردم ولایتمدار خرمشهر و آبادان در مشهد شهدای شلمچه برگزار شد.

این شهدا در عملیاتهای خیبر، والفجر ۸ و تک دشمن در سالهای ۶۶ و ۶۵ در زبیدات  به شهادت رسیده اند و از لشکرهای ۳۱ عاشورا، ۸ نجف، ۲۱ امام رضا (ع)  و همچنین لشکر ۲۱ حمزه نیروی زمینی ارتش هستند.

مراسم استقبال و تشییع پیکر شهدا امروز متفاوتتر از دوره های گذشته برگزار می شود چرا که سه شهر مرزی خرمشهر ، آبادان و شادگان شاهد تشییع پرشکوه این عزیزان گلگون کفن خواهند بود.

 

 

 

 

برچسب‌ها