دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: اگر کار بشود، آمار داده بشود و در نهایت در شرایط تغییری پیش نیاید، معلوم است که یک جای کار می‌لنگد. در دوره جدید نهاد کتابخانه‌ها، نیازمند انتقادات و پیشنهاد اصحاب فرهنگ به ویژه اهالی کتاب در رسانه‌ها هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری اعلام برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و همچنین نشست خبری دومین جشنواره دوسالانه بین المللی کارتون کتاب به طور مشترک با حضور محمد اللهیاری فومنی دبیر ستاد هفته کتاب نهاد و معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی این نهاد و مسعود شجاعی طباطبایی دبیر جشنواره کارتون کتاب پیش از ظهر امروز سه شنبه 20 آبان در ساختمان مرکزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.

اللهیاری در بخش پایانی این نشست در پاسخ به سوالی درباره خرید کتاب توسط نهاد کتابخانه‌ها گفت: کلیدواژه‌ای که روی آن تاکید کردم، مزیت نسبی کتابخانه‌ها بود. وظیفه ما ترویج کتابخوانی است و خرید کتاب هم در راستای خدمت به ترویج کتاب صورت می‌گیرد. در زمینه خرید کتاب باید پدیده‌ای به نام مجموعه‌سازی رعایت شود. ردیف‌های دیویی کتابخانه‌ها باید با رده‌های مختلف همراه باشند. البته این نکته را اضافه کنم که از ابتدای سال جاری تا این لحظه، کتابی خریداری نکرده‌ایم و هنوز خریدهای دوره قبلی را در انبارهای نهاد داریم. به همین دلیل دفتری با عنوان نورسیده‌ها درست کرده‌ایم که در آن درباره کتاب‌های جدید، اطلاعاتی به طور خلاصه درج می‌شود و کتابدار با کتاب جدید آشنا می‌شود. این کار با همت اداره کل منابع و معاونت فرهنگی نهاد انجام شده است. اما نهاد از میان پروسه‌های کارشناسی خود، از طرف دیگر با فرستادن کتاب به کتابخانه‌ها روبروست.

سعی داریم بدهی‌مان به ناشران را تسویه کنیم

وی افزود: در حال حاضر سعی داریم بدهی‌مان به ناشران را تسویه کنیم و بعد از آن‌ کارهای کارشناسی مربوط به خرید کتاب را در آذرماه شروع کنیم. قصدمان هم این است که از خود ناشران خرید کنیم نه این‌که کتاب‌ها را خودمان چاپ کنیم. الزام دادن فایل PDF کتاب‌ها را هم برای ناشرها برداشته‌ایم و اگر مایل بودند، این کار را انجام خواهند داد. امیدوارم با نگاه عادلانه بتوانیم آن طرح مجموعه‌سازی را که به آن اشاره کردم، انجام بدهیم. در نهاد آیین‌نامه‌ای برای تائید و خرید کتاب وجود دارد. آقای مختارپور معتقد است کتاب خریداری‌شده نباید تکراری باشد. همچنین مورد استقبال مخاطبان و کتابداران باشد. به همین دلیل سامانه‌ای در نهاد طراحی شد که تا چندی دیگر رونمایی می‌شود. در کل برای خرید کتاب باید سعی شود، کتابی خریده شود که واقعا برطرف‌کننده یک نیاز باشد.

دبیر ستاد هفته کتاب نهاد کتابخانه‌ها در پاسخ به سوال دیگری درباره کتابخانه تخصصی بنیاد ادبیات داستانی گفت: بنیاد ادبیات داستانی به دنبال کتابخانه تخصصی شعر و داستان بود که در این باره، مذاکراتی با هم داشته‌ایم. بحث‌هایش هم تا حدودی پیش رفته که در آینده نتایجش را اعلام خواهیم کرد.

اللهیاری در پایان گفت: نرم‌افزار سامان هم در نهاد طراحی و ساخته شده که تا آذرماه تمام کتابخانه‌های عمومی به آن وصل می‌شوند و در حال حاضر غیر از چند استان، کتابخانه‌های مابقی استان‌های کشور، ‌ به این نرم‌افزار متصل هستند. سامان از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بین امکانات کتابخانه‌های عمومی کشورهای منطقه ممتاز است. مساله دیگر، یادداشت‌های آقای مختارپور به عنوان دبیرکل نهاد است که در سایت پورتال نهاد منتشر می‌شود و بازخوردهای مختلفی داشته است.

 نیازمند انتقادات و پیشنهاد اصحاب فرهنگ هستیم

در ادامه این برنامه، مختارپور که برای دیدار از نشست و خبرنگاران، وارد سالن اجتماعات نهاد کتابخانه‌ها شده بود، در پاسخ به سوالی درباره یادداشت‌هایش گفت:‌ اگر کار بشود، آمار داده بشود و در نهایت در شرایط تغییری پیش نیاید، معلوم است که یک جای کار می‌لنگد. در دوره جدید نهاد کتابخانه‌ها، نیازمند انتقادات و پیشنهاد اصحاب فرهنگ به ویژه اهالی کتاب در رسانه‌ها هستیم. شما خبرنگاران، هم مشاوران امین هستید و هم ناصح و مشفق. از بیان نظراتتان دریغ نکنید. من هم پیش‌تر اشاره کرده‌ام که اهالی رسانه هرجا و هرکتابخانه‌ای که خواستند، بروند و با کارکنانشان صحبت و گفتگو کنند.

مختارپور درباره جلسه‌اش که روز شنبه با اهالی رسانه برگزار می‌شود، گفت:‌ آن جلسه، جلسه مصاحبه نیست و من در آن خواهم شنید. البته در آن جلسه با دلایل و مدرک خواهم گفت که وضع مطالعه در کشور، اصلا خوب نیست. یقین دارم که این وضع خوب نیست؛ به شهادت میزان مراجعه به کتابخانه‌ها، به شهادت عدم غلبه گفتمان کتاب و کتابخوانی و در رسانه‌ها، دستگاه‌ها و مدیران و ... این نشست هم اولین نشست از سری نشست‌هایی خواهد بود که سعی می‌کنیم ماهانه برگزار شوند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: تا به حال 13 یادداشت را منتشر کرده‌ام و با 4 عکس‌العمل روبرو شده‌ام. اول از طریق ایمیل‌ها، دوم نامه‌ها، سوم پیام‌هایی از طرق مختلف و چهارم در رسانه‌هایی مانند لیزنا که نظرات مخاطبان را منتشر می‌کنند. تا به حال بالغ بر 8 هزار ایمیل به دستم رسیده است که تک تک آن‌ها را خوانده‌ام و حتی یک نامه هم نیست که نخوانده باشم. محتوای یادداشت‌هایم، در واقع گزارش عملکرد است. معمولا پاسخ عده‌ای به یادداشت‌ها، به تصمیم‌گیری‌های کلان کمک می‌کند.

وی افزود: برخی سوال می‌کنند و جواب می‌گیرند و برخی هم مسائل و مشکلات حوزه خود را مطرح می‌کنند. نکته مهم، راه ارتباطی است که از این طریق فراهم آمده است. اگر کتابداری خواسته تا تلفنی مساله‌اش را بگوید و با من مطرح کند، ظرف چند ساعت این ارتباط برقرار  شده است.

مختارپور گفت: این یادداشت‌ها، ارتباط مدیریت نهاد با مجموعه را روان کرده است. این کار هم با توصیه پیشوایان دینی، هم رهبر انقلاب و هم اخلاق حرفه‌ای انجام می‌شود. به واسطه این یادداشت‌ها، ارتباط با کسانی که نقش اصلی را در نهاد دارند، یعنی کتابداران، برقرار می‌شود. غیر از این یادداشت‌ها هم بازدیدهای سرزده از کتابخانه‌ها را داریم.