بروجرد - خبرگزاری مهر: قائم مقام انجمن نابینایان کشور گفت: ۵۰ درصد نابینایان در کشور بیکار هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور شادکام ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران در هتل زاگرس بروجرد اظهار داشت: انجمن نابینایان ایران در سال ۷۲ فعالیت خود را با موضوعات حمایتی، فرهنگی، آموزشی و توانبخشی با هدف رسیدگی به مشکلات و احقاق حقوق افراد نابینا و کم بینا آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: انجمن نابینایان پیگیر مطالبات این قشر از افراد جامعه مانند مسکن، ازدواج، تحصیل و ...است و در این راستا قانونی را برای رفاه حال بیشتر نابینایان ارائه کرده ایم که در دست بررسی است و اگر به تصویب برسد بسیاری از مشکلات نابینایان و معلولین کشور حل خواهد شد.

قائم مقام انجمن نابینایان کشور ادامه داد: تا کنون ۱۲۵ واحد مسکن، هزار و ۲۰۰ سبد کالا، ۱۲۰ فقره وام بانکی در اختیار نابینایان قرار گرفته شده و در حال حاضر هزار و ۲۰۰ نفر از نابینایان مستمری در یافت می کنند.

وی برگزاری اردوهای زیارتی سیاحتی و اعزام هزار و ۲۰۰ نفر از نابینایان را به شهرهای مشهد مقدس، شیراز، بم، تنکابن، لواسان، بابلسر و ...را از دیگر اقدامات انجمن نابینایان کشور دانست.

قائم مقام انجمن نابینایان کشور گفت: برگزاری کلاسهای آموزشی کامپیوتر و جهت یابی نیز از اقدامات انجام شده برای نابینایان است.

شادکام با بیان اینکه انجمن نابینایان از تشکلهای مردم نهاد به حساب می آید، بیان داشت: دولت موظف است تا سه درصد از استخدامی های انجام شده را از جمعیت نابینایان استخدام کند و این میزان در حال حاضر این رقم به پنج درصد رسیده است که با ضمانت اجرایی قوی تری باید بتوانیم با ایجاد اشتغال مشکلات نابینایان را در سطح جامعه برطرف کنیم.

وی افزود: دید مسئولین نسبت به معلولین باید تغییر پیدا کند و متوجه مشکلات آنها از تمام جنبه ها باشند و همچنین توانمندیهای نابینایان را باور داشته باشند.

قائم مقام انجمن نابینایان کشور اظهار داشت: در حال حاضر ۱۵۰ هزار نابینای مطلق و حدود ۶۰۰ هزار کم بینا در کشور وجود دارد که ۵۰ درصد آنها بیکار هستند.

وی با بیان اینکه علت بیکاری نابینایان عدم شناخت مسئولین و مردم نسبت به تواناییهای آنها است، تصریح کرد: نابینایان می توانند با استفاده از تکنولوژی روز از توانمندیهای خود استفاده کرده و آنها را به منصه ظهور برسانند.