خرم آباد - خبرگزاری مهر: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از کشف ۱۴ تن ذغال بلوط در این استان خبر داد.

مهرداد بهاروندی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی شش ماه نخست سالجاری بیش از ۱۴ تن ذغال بلوط در استان لرستان کشف و ضبط شده است.

وی همچنین به دستگیری افراد متخلف در این زمینه اشاره کرد و گفت: در مدت زمان یاد شده ۲۳ نفر از افراد متخلف در زمینه ذغال گیری از جنگلهای بلوط لرستان دستگیر شده اند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان همچنین به پرونده های تخلفاتی تشکیل شده در این زمینه در مراجع قضایی استان اشاره کرد و گفت: در مجموع طی شش ماه نخست امسال ۳۵ پرونده در این زمینه در مراجع قضایی لرستان تشکیل شده است.

بهاروندی با اشاره به سرانه مصرف ذغال در لرستان بیان داشت: میزان ذغال مصرفی در لرستان به ازای هر نفر ۱۹ کیلو گرم است.

وی بیان داشت: با این اوصاف سالانه هفت هزار هکتار از جنگلهای بلوط لرستان تخریب و تبدیل به ذغال می شوند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان سطح جنگلها و مراتع لرستان را شش میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: بیشترین دلایل تخریب جنگلهای استان آتش سوزی، ریزگردها، چرای بی رویه دامها، قطع درختان و خشکیدگی و زوال بلوط است.

بنابر این گزارش استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

این در حالیست که در سالهای اخیر جنگلهای زاگرس تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند از دست رفته اند که در این میان استان لرستان نیز از گزند آسیبها در امان نمانده و متاسفانه تخریبهای خرد و کلان بسیاری را شاهد بوده است.

در این میان تخریب جنگلهای بلوط لرستان برای تبدیل به ذغال چالشی است که هر روز عمق آن بیشتر می شود به طوریکه به راحتی در برخی مناطق شهر می توان تابلوهایی را دید که روی آن نوشته شده است "ذغال بلوط موجود است"!