ارومیه – خبرگزاری مهر: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: با اختصاص ۷۰ میلیارد ریال وام کم بهره برای هنرمندان و تولید کنندگان صنایع دستی استان این صنعت رونق دوباره می گیرد.

جلیل جباری در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه در سالجاری مشکل پرداخت تسهیلات وام صنایع دستی نداریم اظهارداشت: با توجه به اختصاص اعتباری در حدود ۷۰ میلیارد ریال وام کم بهره برای هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی، امسال مشکل پرداخت تسهیلات وام صنایع دستی نداریم.

وی با اشاره به فعالیت دو هزار و ۵۰۰ هنرمند بیمه شده در زمینه صنایع دستی آذربایجان غربی عنوان کرد: همچنین شش هزار نفر در استان دارای کارت شناسایی انفرادی در زمینه صنایع دستی هستند که فعالیت متعددی در بخش های مختلف دارند.

جباری از فعالیت  ۱۸۰۰ کارگاه تولیدی صنایع دستی دارای مجوز  پروانه تولیدی از اداره کل میراث فرهنگی در استان خبر داد و گفت: با توجه به تنوع حوزه های صنایع دستی و هنرهای سنتی و توان تولیدی بالای استان در این زمینه، اگر بتوانیم بازارهای جديدي در داخل و خارج پیدا کنیم تولید کنندگان نیز می توانند با شرکت در نمایشگاه های صنایع دستی، موفق عمل کرده و محصولات خود را به معرض نمایش و فروش قرار دهند.

وی یاد آور شد: در حوزه روستایی طرح ویژه ای در دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری در حال پیگیری است که بخش عمده مشاغل مناطق روستایی استان مربوط به حوزه صنایع دستی و گردشگری بوده که اولویت اول  با روستاهای حوزه آبریز دریاچه ارومیه خواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: در همین راستا از طریق کمک های فنی و اعتباری سازمان مرکزی تسهیلات ویژه کم بهره ای در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد ریال  از طرف معاونت صنایع دستی کشور و با همکاری بانک توسعه تعاون به منظور حمایت از هنرمندان صنایع دستی، فعال کردن کارگاههای تولیدی وتوسعه صادرات صنایع دستی استان تخصیص داده شده است که در حال حاضر ۵۰ واحد کارگاهی تولیدی توانستند از  این تسهیلات بهره مند شوند.

جباری اضافه کرد: در خصوص توسعه مشاغل خانگی و ساماندهی فعالیت بانوان شاغل در این حوزه نیز  با در خواست اداره کل میراث فرهنگی از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مبنی بر افزایش سهم این حوزه، موافقت شده و مبلغ ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه این بخش در استان در نظر گرفته شد.

وی عنوان کرد: تسهیلاتی نيز به مبلغ ۲۲ میلیارد ریال از طرف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با همکاری و طی عقد تفاهم نامه ای با صندوق مهر امام رضا (ع)  برای مشاغل خرد وکوچک حوزه صنایع دستی  تامین گردیده است.

هنرهای چوب شامل منبت‌کاری، مشبک‌کاری، معرق کاری، کنده‌کاری، ریزه‌کاری، گلیم و ورنی، چرم دوزی و سراجی سنتی از رشته‌های شاخص صنایع دستی آذربایجان غربی به شمار می‌آیند که هنرمندان بنامی نیز در این زمینه در استان وجود دارند.

نساجی سنتی، رودوزی، گلیم بافی، سفال، سرامیک، محصولات چرمی، صنایع دستی فلزی، نقاشی روی شیشه از جمله سایر رشته های فعال در استان است.