سمنان – خبرگزاری مهر: مراسم نکوداشت علامه محمد حسین طباطبایی با حضور آیت الله احمدی یکی از شاگردان علامه، نماینده ولی فقیه در استان سمنان و دیگر علما به همراه دیگر اقشار مردم با عنوان "مهر دلدارها" در سمنان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس انتشارات سمت شامگاه یکشنبه در آئین مهر دلدارها در محل تالار شهید مطهری سمنان اظهار داشت: علامه در کودکی والدین خود را از دست داد و به همراه برادرش به نجف رفت و از محضر آیت الله قاضی بهره های فراوان برد اما بعد از قطع شهریه شاگردان آیت الله قاضی پراکنده شدند و برادران طباطبایی نیز به تبریز بازگشتند.

آیت الله احمدی خاطرنشان کرد: علامه شخصیت ذوابعادی است که نمی توان از یک بعد به شخصیت ایشان پرداخت، وی در فقه و اصول و فلسفه و اخلاق و تفسیر مجتهد بود.

وی اظهار داشت: تفسیر در حوزه ها مرده بود و ایت الله خویی بعد از نوشتن کتاب البیان قرار بود کتابی در باب تفسیر بنویسند که به ایشان گفتند این کار دون شخصیت شماست و آقای خویی هم کار را تعطیل کردند و این وظیفه خطیر را آیت الله طباطبایی بر عهده گرفت و آن را یک تنه انجام داد.

وی تفسیر المیزان را دریایی ژرف نامید و گفت: به قول استاد مطهری قدر المیزان تا ۱۰۰ سال دیگر شناخته می شود و همچنین ایشان گفته بودند من هر وقت می خواهم سخنرانی علمی کنم نگاهی به المیزان می کنم و یکی از موارد آن را می پرورانم.

شاگرد علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: من نیز هر گاه مشکلی در باب آیه ای برایم پیش بیاید به المیزان رجوع می کنم و المیزان طلسمی است که همواره همراه من است.

آیت الله احمدی با ابراز خوشحالی از ادامه راه علامه طباطبایی توسط شاگرد ایشان آیت الله جوادی خاطر نشان کرد: آیت الله جوادی راه استاد را در بخش تفسیر ادامه داد.

وی دائم الذکر بودن علامه طباطبایی را یکی دیگر از ویژگی های این عالم بزرگوار برشمرد و گفت: علامه بسیار کم حرف بود چون حرف زدن انسان را مشغول می کند و همواره به ذکر خدا مشغول بود و ذکر گفتنشان تا اخرین لحظه حیاتشان و در حالی که در بستر بیماری بودند و سخنی نمی گفتند ادامه داشت.

این دکترای فلسفه شرق، اخلاص را دیگر خصوصیت علامه بیان و تصریح کرد: علامه به خدا محبت داشت و جز به خدا نمی اندیشید و جز برای رضای او کاری نکرد و این یعنی اخلاص وی هیچگاه از کلمه (من) استفاده نمی کرد و می گفت: اگر می خواهید رستگار شوید تکبر و خودخواهی را در وجود خود راه ندهید.

امام جمعه موقت سمنان نیز در این نکوداشت گفت: علامه طباطبایی شخصیت بسیار ارزشمندی  از نظر علمی و معنوی و عرفانی هستند اما در هر دو بعد ناشناخته باقی ماندند.

حجت الاسلام سید جلال احمدپناهی با اشاره به همزمانی سالگرد علامه با هفته کتاب گفت: ایشان انس زیادی با کتاب و کتابخوانی و کتابداری داشتند.

وی اظهار داشت: عالمان دینی در دینداری ما نقش زیادی دارند پس باید در شناساندن این عالمان دینی بیشتر تلاش کنیم.

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان نیز در این مراسم با اشاره به مردمی بودن علامه محمد حسین طباطبایی گفت: ایشان در عرفان عارف، در فلسفه فیلسوف، در ریاضیات ریاضی دان محض و در نجوم و هیئت و منطق و تفسیر صاحب تبحر خاصی بود.

امیر علی عموزاده افزود: این مدرس حکمت و مفسر قرآن کریم ۲۰ سال از عمر بابرکت خود را صرف نوشتن تفسیر المیزان کرد و گفته می شود که برای تفسیر هر آیه یک بار قرآن را مرور می کرد.

وی اظهار داشت: تفسیر المیزان در شب قدر به پایان رسید و برادر ایشان همزمان خواب پدر را می بینند که گفته بود کاش محمد حسین ما را در ثواب نوشتن المیزان شریک می کرد و علامه با قدری تامل پاسخ می دهد من بعید می دانستم که این کار ثوابی داشته باشد.

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان با تاکید بر اینکه اخلاص علامه طباطبایی، وی را به جایگاه رفیعی رساند خاطر نشان کرد: علامه خصائل اخلاقی بسیار برجسته ای داشت از جمله این که در غم از دست دادن استادش آیت الله قاضی ۳۶ سال عطر استعمال نکرد.

به گفته عموزاده، علامه طباطبایی بچه ها را بسیار دوست می داشت و برایشان ارزش و احترام زیادی قائل بود به نحوی که هر بار که بچه ها در هنگام بازی از جلوی ایشان رد می شدند به احترامشان تمام قد می ایستاد.

وی با ابراز خوشحالی از حضور شاگردان علامه در این نشست گفت: آیت الله احمدی و آیت الله شاهچراغی در محضر علامه تلمذ کردند و از حضور ایشان در مراسم نکوداشت علامه خرسندیم.

این مراسم نکوداشت با جلسه پرسش و پاسخ پیرامون شخصیت والای علامه طباطبایی به پایان رسید.

سید محمدحسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی در سال ۱۲۸۱ در تبریز متولد شد و ۲۴ آبان ماه ۱۳۶۰ نیز در همین شهر چشم از جهان فروبست.

علامه طباطبایی  نویسنده تفسیر المیزان، فقیه، فیلسوف و مفسر قرآن، شیعه و ایرانی است، اهمیت وی برای زنده کردن حکمت و فلسفه و تفسیر در حوزه‌های تشیع بعد از دوره صفویه بوده‌ است و بخش بزرگی از رهبران انقلاب ایران شاگردان مشترک سید محمدحسین طباطبایی و امام خمینی (ره) هستند و از مهم ترین آنها می توان به شهید مرتضی مطهری، آیت الله خامنه ای، محمد جواد باهنر، سید محمد حسینی بهشتی، حسن حسن‌زاده آملی و ... اشاره کرد.