کرج - خبرگزاری مهر: یک کارشناس فرهنگی با بیان راهکارهایی برای تشویق و علاقه مند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه و کتابخوانی گفت: مطالعه آثاری از بزرگان علم و ادب همچون گلستان و بوستان سعدی در علاقه مندکردن و انتقال مفاهیم اخلاقی و افزایش سواد ادبی کودکانان بسیار تاثیرگذار است.

صفی الله رمضانخانی در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه توسعه فرهنگ كتابخوانی لازمه توسعه همه جانبه در كشور است، گفت: هر جايی كه يك ملت توانسته قدم بزرگی بردارد و پرچم دار يك هدف باشد، دانش را پشتوانه خود كرده است، بنابراين اولين قدم و بزرگترين گام برای رسيدن به تمام موفقيت­ها و افزایش آگاهی ­های يك ملت فرهنگ است. که جز با مطالعه میسر نخواهد شد.

وی گفت: يكی از بهترين راه­ها برای تشويق كودكان و در رده ­های سنی مختلف، هدیه دادن کتاب است. ثبت نام آينده سازان در كتابخانه های عمومی و رفتن هفتگی به مراكز خريد كتاب الگويی در ذهن فرزندانمان می سازد كه خود خواسته او را مكلف به خريد يا خواندن كتاب می ­كند.

وی مطالعه روزنامه ها و مجلات را مهم دانست و افزود: فرزندانمان را بايد مشترك مجلات و نشرياتی كرد كه دوست دارند و مناسب سن آنان است تا شوق و انگیزه و علاقه آنها به خواندن کتاب افزایش یابد. خاموش كردن تلويزيون و گردآوردن آنها برای خواندن يك كتاب يا اجرای نمايش از روی متن كتاب راه دیگری برای علاقه مندن کردن کودکان و نوجوانان به کتابخوانی است. همچنین قصه گويی روشی موثر است. خواندن قصه با صدای بلند و بازی كردن نقش ­های شخصيت قصه، تأثير بسياری در علاقه ­مند كردن كودكان و نوجوانان به قصه خوانی و در بلند مدت به كتابخوانی خواهد داشت.

اين كارشناس فرهنگی با بیان اینکه مؤثرترين عامل در ايجاد عادت به مطالعه، خانواده است، اظهار داشت: خانواده عامل بسيار مؤثری در ايجاد عادت به مطالعه و ترويج فرهنگ كتابخوانی است. محيط و شرايط خانواده ، روش تربيتی و آموزشی والدين، طرز تفكر و نگرش پدر و مادر در رابطه با مطالعه و كتابخوانی، وجود كتاب ها و نشريات قابل دسترسی و همچنين سطح اقتصادی و پايگاه اجتماعی خانواده، نقش به سزايی در تقويت عادات مطالعه و كتابخوانی دارد.

رمضانخانی ادامه داد: همه می دانيم اولين نهادی كه در آن فرزندان دلبندمان با كتاب و كتابخوانی انس می گيرند خانواده است. پدر و مادر، بهترين معلم كودك هستند كه بايد شوق مطالعه را در او تقويت كنند. همچنين در منازل بايد محلی اختصاصی برای كتابخانه در نظر گرفته شود.

وی گفت: اگر والدين و افراد بزرگتر خانواده به مطالعه علاقه مند باشند فرزندان آنها نيز كه همواره از اثرات طبيعی روابط عميق عاطفی حاكم در خانواده ­های ايران اسلامی برخوردار هستند ، با كتاب بيشتر و بهتر آشنا شده و به مطالعه و كتابخوانی عادت می كنند.

این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: دولت در زمينه ترويج فرهنگ مطالعه، مهمترين نقش را بر عهده دارد و بايد در اين مورد سرمايه گذاری كند و تمامی قشرهای جامعه را به سوی كسب اطلاعات مفيد و سازنده سوق دهد. بهترين راه برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه سرمايه گذاری روی نسل آينده ساز کشور است.

وی در پایان یادآور شد:ملت ايران سابقه فرهنگی و تاريخی عظيمی از دانش ادبی گذشتگان خود به ارث برده است که این پشتوانه غنی باید بیش از گذشته مورد استفاده قرار گیرد. مطالعه آثاری از بزرگان علم و ادب همچون گلستان و بوستان سعدی هم در علاقه مندکردن و هم در افزایش سواد ادبی و انتقال مفاهیم اخلاقی به کودکانان بسیار تاثیرگذار است.