مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در نشست خبری هشتمین «سوگواره هنر عاشورایی» از جهانی شدن این سوگواره در سال آینده خبر داد و از هنرمندان جوان خواست برای خلق آثار عاشورایی مطالعه کنند و به تصویر کردن عناصر تکراری پنجه و علم در آثارشان اکتفا نکنند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری هشتمین «سوگواره هنر عاشورایی» صبح امروز دوشنبه 3 آذرماه با حضور مرتضی گودرزی دیباج مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری، علی قربانی دبیر اجرایی این سوگواره و محمدرضا زنگنه کارشناس مجری در حوزه هنری برگزار شد و صدیقه سلمان دبیر هنری این سوگواره نیز به دلیل کسالت در این نشست حضور نداشت.

گودرزی در آغاز این نشست به اهداف برپایی این سوگواره اشاره و ابراز امیدواری کرد که این سوگواره همواره بپاید و هر ساله بخشی از بار فرهنگی کشور را به شایستگی بر دوش خود حمل کند.

«سوگواره هنر عاشورایی» سالانه می شود

او در ادامه به روند برگزاری این سوگواره در سال های گذشته پرداخت و اظهار کرد: این سوگواره ابتدا با موضوع پوسترهای عاشورایی آغاز به کار کرد و اکنون با عنوان سوگواره «هنر عاشورایی» هشتمین دوره آن را پیش رو داریم، این سوگواره بعد از توقفی یک ساله در سال گذشته، تصمیم گرفته شد که همچنان به صورت سالانه برگزار شود و امیدوار هستیم که موانع سر راه برگزاری این جشنواره های هنری هم برداشته شود تا ما هم بتوانیم به شکل بهتری کارمان را انجام دهیم.

گودرزی سالانه شدن این سوگواره را بعد از توقفی یک ساله، خبری خوش برای هنرمندان ذکر کرد و در ادامه از افزوده شدن بخش های تازه ای به این سوگواره در دوره های آتی آن خبر داد.

استفاده محدود آثار عاشورایی در تکایا

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در بخش دیگری از سخنانش به تفاوت «سوگواره هنر عاشورایی» با دیگر جشنواره هنری که در سراسر کشور برگزار می شود، اشاره کرد و افزود: سوگواره هنر عاشورایی مثل سایر جشنواره های هنری بسیاری که برگزار می شود صرفاً یک همایش و نمایش نیست بلکه از همان ابتدا با نیت متفاوتی پایه گذاری شد و بنا داشته و داریم که آثار هنری را که مبتنی بر باورهای عاشورایی از سوی جوانان هنرمند متعهد و معتقد خلق می شود، در فضای عمومی کشور و اماکنی که مستقیم با مردم در ارتباط است، به نمایش بگذاریم و با نگاهی کاربردی و عملیاتی بتوانیم این آثار را در حسینیه ها، تکایا، خیابان ها و ... شاهد باشیم.

او از این که بخشی از این آثار عاشورایی در اماکن عمومی مورد استفاده قرار گرفته است، ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: بخشی از این آثار در اماکن عمومی و در میان دسته جات عزاداری محرم به صورت بنر و  تابلوهای بزرگ مشاهده شده است که این جای خوشحالی دارد اما هنوز هم جای کار در این عرصه بسیار زیاد است.

رشد کیفی اقلام فرهنگی مورد استفاده تکایا، جای خرسندی دارد

این هنرمند نقاش در بخش دیگری از سخنان خود از ساماندهی گرافیک شهری در حوزه تزئینات و اقلام فرهنگی مورد نیاز تکایا و حسینیه ها، به عنوان یک رخداد خوب یاد کرد و افزود: در دهه اخیر شاهد ساماندهی گرافیک بسیار خوب در حوزه تزئینات و اقلام فرهنگی در اماکن مذهبی بودیم که این رشد عرضه آثار به لحاظ کیفی و رشد کیفی گرافیک های مذهبی به خصوص در حوزه هنر عاشورایی بسیار جای خرسندی دارد، چرا که در گذشته کمتر شاهد آثار خوب و فاخر در زمینه هنر عاشورایی بودیم و رشد کیفی این آثار اتفاق مبارکی است که در این حوزه شاهد آن هستیم.

در ادامه این نشست، علی قربانی دبیر اجرایی هشتمین «سوگواره هنر عاشورایی»، برگزاری این سوگواره را عرض ارادت هنرمندان به اباعبدالله الحسین (ع) ذکر کرد و گفت: فراخوان این سوگواره اردیبهشت ماه سال جاری منتشر شد و هنرمندان آثارشان را در بخش های پوستر، تصویرسازی و پرچم های عاشورایی به دبیرخانه ارسال کردند که برای هر بخش دو موضوع عاشورا و مادر شهید در نظر گرفته شد. این موضوعات در دوره های مختلف تغییر می کند و در هشتمین دوره نیز «مادر شهید» به عنوان موضوع بخش های مختلف انتخاب شده است.

نمایش 92 اثر عاشورایی در حوزه هنری

او هیئت داوران این سوگواره را در بخش تصویرسازی متشکل از ابوالفضل همتی آهویی، بنی اسدی، عفت افضل طوسی و در بخش پوستر احمد آقاقلی زاده، محمد خزائی و فرشته سعیدا اعلام کرد و آمار آثار ارسالی را به این شرح ذکر کرد: با نظر هیئت داوران از میان کل آثار ارسال به جشنواره در بخش های مختلف که شامل 1404 اثر بود، 30 اثر در بخش پوستر، 13 اثر در بخش پرچم های عاشورایی و 49 اثر در بخش تصویرسازی به نمایشگاه راه یافته است.

قربانی زمان افتتاح نمایشگاه آثار این سوگواره را 10 آذرماه اعلام کرد و افزود: آثار راه یافته به این دوره از سوگواره هنر عاشورایی در گالری ابوالفضل عالی و گالری شماره یک خانه عکاسان حوزه هنری به نمایش درخواهد آمد.

برپایی همزمان «سوگواره هنر عاشورایی» در 14 استان

دبیر اجرایی این سوگواره از برپایی همزمان نمایشگاه آثار این سوگواره در 14 استان کشور خبر داد و یادآور شد: علاوه بر این استانها، هر دانشگاهی که برای برپایی این نمایشگاه اعلام نیاز کند، ما در این زمینه آمادگی همکاری داریم.

او همچنین از انتشار کتاب آثار این سوگواره خبر داد و متذکر شد: این کتاب آماده شده که شامل آثار همه هنرمندان راه یافته به نمایشگاه است.

علی قربانی در ادامه سخنان خود به سالانه شدن این سوگواره نیز اشاره ای داشت و بیان کرد: پیش از این قرار بود که سوگواره هنر عاشورایی به صورت دوسالانه برگزار شود، اما با رایزنی هایی که صورت گرفت، قرار شد که همچنان به صورت سالانه به فعالیت خود ادامه دهد.

دبیر اجرایی هشتمین «سوگواره هنر عاشورایی» از بین المللی شدن این سوگواره در سال آینده نیز خبر داد و گفت: سال آینده فراخوان این سوگواره را در سطح کشورهای جهان اسلام نیز منتشر خواهیم کرد.

او در خاتمه میزان جوایز اهدایی به برگزیدگان این سوگواره را 54 میلیون و 400 هزار تومان اعلام کرد و گفت: 36 میلیون تومان به برگزیدگان اول تا سوم هر بخش اهدا می شود و مبلغ 18 میلیون و 400 هزار تومان نیز به عنوان حق التألیف برای آثار این سوگواره تعیین شده است.

آثار هنری عاشورایی فقط استفاده از پنجه و عناصر نخ نما شده نیست/ ساده گذر کردن از مفاهیم واقعه عاشورا جفاست

ادامه این نشست به  پرسش و پاسخ گذشت و محمدرضا زنگنه کارشناس مجری این نشست اولین سوال را درباره چرایی راه نیافتن آثار این سوگواره به شکل گسترده در سطح اماکن عمومی از جمله تکایا، حسینیه ها و ... پرسید که گودرزی در پاسخ به آن گفت: این بخش از سخنان من در پاسخ به این سوال به عنوان یک معلم هنر است و بنابراین خطابم به هنرمندان جوان و دانشجویان است. معتقدم که باید تنور هنر مبتنی بر باورهای دینی را به خصوص در حوزه هنر عاشورایی و مباحث مرتبط با آن همواره گرم نگه داریم.

او تصریح کرد: اگر به عنوان هنرمند معتقد و متعهد در یک همایش هنری عاشورایی شرکت می کنیم ، اگر معتقدیم که عاشورا یک حادثه تاریخی در یک نقطه خاص نیست و فرهنگی برای همه بشریت در تمام اعصار است و اگر قرار است که این فرهنگ عاشورایی در زندگی روزانه مردم ساری و جاری باشد، بنابراین باید هنرمند هم مواردی را رعایت کند.

گودرزی ادامه داد: امام حسین (ع) حرکت فرهنگی خود را از مدینه تا مکه و کربلا و سپس شام انجام داد و طوری این صحنه ها و لحظات طراحی شده است که سرشار از پیام برای ما انسانهاست، بنابراین برای معاصرسازی قصه عاشورا باید از هنرمند امروز پرسید که آیا پوسترسازی و تصویرسازی واقعه عاشورا فقط استفاده از یک سری موتیف ها و عناصر تکراری و نخ نما شده مثل پنجه و علم است؟

او اضافه کرد: آن چه را از فرهنگ عاشورای انتظار داریم در زندگی اجتماعی مردم خود شاهد باشیم، باید از سوی هنرمند خلاق به آن پرداخته شود و تعهد انسانی هنرمند است که باید بر پهنه بوم نقش بندد، بنابراین ساده گذر کردن از کنار مفاهیم عمیق واقعه عاشورا و اتفاقات قبل و بعد از این واقعه هم کوتاهی و غفلت است و هم جفا در حق این ماجرای عظیم محسوب می شود.


این هنرمند نقاش تأکید کرد: ما از هنرمندان جوان انتظار داریم که درباره واقعه عاشورا و فرهنگ عاشورایی خوب مطالعه و غور کنند و تنها به رخداد  عاشورا اکتفا نکنند و به اتفاقات بعد از واقعه عاشورا  نیز بپردازند و صرفاً برای خلق آثارشان به شنیده هایشان بسنده نکنند و اینها ظرائف، هوشمندی و نبوغی است که از هنرمندان جوان انتظار می رود تا این مفاهیم را به فرم، فضا و رنگ ترجمه کنند و با نگاه نو و کاملاً کاربردی برای توده های مردم اعم از فرهیختگان و عوام جامعه آثار خلاقه خود را عرضه کنند.

ارائه رایگان آثار «سوگواره هنر عاشورایی» برای متقاضیان

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در پاسخ به خبرنگار مهر درباره تلاش حوزه هنری در زمینه ارائه آثار برتر این سوگواره در اماکن عمومی مثل تکایا و حسینیه ها توضیح داد: قصد ما این است که این آثار به میان مردم برود و در این زمینه تلاش هایی هم کرده ایم به این معنی که فایل ها و نرم افزارهایی این آثار را با کسب اجازه از هنرمندان آن به صورت رایگان در اختیار کسانی قرار خواهیم داد که طالب این آثار باشند و بخواهند آنها را در ابعاد بزرگ تکثیر کرده و با کیفیت مناسب در اماکن مذهبی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این سیاست این سوگواره بوده است که تاکنون انجام شده و در قالب اخبار مختلف نیز این آمادگی را برای در اختیار گذاشتن این آثار به شکل رایگان اعلام کرده ایم اما خود حوزه هنری بضاعت انتشار و تکثیر این آثار را ندارد.

نگران کمبود مخاطب در سطح بین المللی نیستیم

گودرزی دیباج در پاسخ به مهر درباره عنوان بین المللی شدن این سوگواره با توجه به موضوعی که به نظر می رسد، علاقه مندان آن در سطح دنیا فراگیر نباشد، بیان کرد: ابتدا قصد داشتیم این سوگواره را سال آینده در سطح منطقه ای برگزار کنیم اما بعد تصمیم گرفته شد که بین المللی باشد چرا که حدود 55 کشور اسلامی در سطح دنیا داریم و امام حسین (ع) نیز تنها مختص شیعیان نیست و اگر پیام عاشورا به درستی به مخاطبانش منتقل شود، علاقه مندان بیشتری نیز خواهد داشت، بنابراین ما نگران نداشتن مخاطب در سطح دنیا نیستیم، چرا که علاوه بر کشورهای اسلامی، در کشورهای غیر اسلامی نیز انسان های آزاداندیشی هستند و ما هم پذیرای همه همدلان و همراهان با پیام عاشورایی امام حسین (ع) از سراسر دنیا برای شرکت در این سوگواره هستیم.

او اضافه کرد: در حال حاضر در اندازه بضاعت خودمان از کشورهای اسلامی روند بین المللی شدن این سوگواره را آغاز خواهیم کرد و امیدواریم که در سالهای آینده بتوانیم در سراسر جهان این موج پیام هنر عاشورایی را ایجاد کنیم.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در جواب به سوال دیگری درباره برگزاری کارگاه های آموزشی این سوگواره یادآور شد: در این سوگواره همه شرکت کنندگان امکان دسترسی به استادان و داوران سوگواره را دارند تا برای کیفیت بخشی بیشتر به آثارشان و رفع اشکالاتشان با آنها مشورت کنند و این امکان در حد یک کارگاه آموزشی خواهد بود، با این حال کارگاه مرکزی حوزه هنری هم دایر است و علاقه مندان می توانند از این فضا استفاده کنند تا با استادان مختلف مسائل خود را مطرح کنند.

گودرزی در پاسخ به پرسش دیگری درباره برگزاری نشست های تخصصی و آسیب شناسی آثار این سوگواره هم متذکر شد: در حال بررسی هستیم که این نشست ها را در این دوره هم داشته باشیم و با توجه به حجم بالای برنامه های حوزه هنری، تلاش می کنیم یکی دو نشست تخصصی درباره آسیب شناسی این آثار حتماً برگزار کنیم.