دهلران - خبرگزاری مهر: وجود ۲۵ هزار معتاد در استان کوچک ایلام زنگ خطر را برای مسئولان و خانواده هابه صدا در آورده است.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز مواد مخدر به عنوان تهدیدی اساسی برای همه کشور ها محسوب می شود و آثار مخرب اجتماعی و فرهنگی بسیاری به همراه دارد.

طی سالهای اخیر متاسفانه افزایش جمعیت معتادان به مصرف مواد مخدر در استانهای کوچکی مثل ایلام باعث متلاش شدن بسیاری از خانواده ها و افزایش ناهنجاری های اجتماعی شده است. در این زمینه گفتگویی با دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام داشته ایم.

نیم درصد معتادان جهان در ایران هستند

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام گفت: براساس گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۴شیب مصرف مواد مخدر و مواد روان گردان در جهان حدود ۲۳۵ میلیون نفر برآورد شده که از این میزان افراد حدود ۲۷میلیون نفر معتادان پر خطر هستند و در سال حدود ۲۰۰ هزار نفر براساس استفاده از مواد مخدر از بین می روند.

رضا صادقیان در گفتگو با مهر عنوان کرد: عمده ترین موادمخدر مصرفی در جهان حشیش با ۱۶۰میلیون نفر، شیشه با ۵۰ میلیون نفر، هروئین، تریاک و شیره با ۱۵میلیون نفر، کوکائین با ۱۴میلیون نفر در رده های بعدی قرار دارند.

وی اظهارداشت: حدود نیم درصد معتادان جهان در کشور ما قرار دارند و بیشترین میزان مصرف مواد مخدر در کشور ما مواد مخدر سنتی از جمله تریاک و شیره است.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام افزود: کشور ما در خصوص  مواد مخدر شیشه در رتبه پنج جهان یعنی بعد از از آمریکای شمالی، ایالات متحده، چین و تایلند قراردارد و این رقم مواد مخدر برای کشور بسیار زیاد است.

۲۵ هزارنفر معتاد در استان وجود دارد

وی اظهار داشت: در سالهای گذشته آمار معتادان در کل استان ایلام انگشت شمار بود و طبق آمار رسمی بیش از ۱۲ هزار نفر معتاد در استان وجود داشت که این آمار در حاضر و در خوشبینانه ترین حالت به بیش از ۲۵ هزار نفر رسیده است.

صادقیان عنوان کرد: در شش ماه سال جاری با تلاش نیروهای انتظامی و امنیتی در استان ۱۷۰کیلوگرم مواد مخدر کشف شده که بیشترین آمار کشف شده مربوط به  تریاک بوده است.

وی افزود: در این مدت ۸۲۰ نفر از فروشندگان و افراد معتاد دستگیر  و ۱۵باند مواد مخدر در استان شناسایی شده که توسط نیروی انتظامی متلاشی شده اند.

سند جامع پیشگیری ۵ ساله در استان تدوین شد

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام گفت: در راستای مبارزه و برنامه ریزی با موادمخدر در استان سند جامع پیشگیری پنج ساله در استان تدوین شده است.

صادقی تصریح کرد: یکی از برنامه هایی که در این سند تدوین شده و تا آخر سال اجرایی خواهد شد جمع آوری خرده فروشان، متلاشی کردن باندهای فروش موادمخدر و دستگیری افرادی که در این راستا فعالیت دارند است.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر تفاهم نامه ای با وزارت خانه های درگیر با موضوع در کشور داشته که در آینده نزدیک به دستگاه های مرتبط در استانها ابلاغ خواهد شد، استانها و شهرستانها برنامه های خود را برابر تفاهم نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر و شورای هماهنگی مبارزه بامواد مخدر اجرا خواهند کرد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام تصریح کرد: در استان ۱۱کمپ ترک اعتیاد وجود دارد و افرادی که درگیر با مواد مخدر هستند می توانند برای رهایی از مواد مخدر به این کمپ ها که زیر نظر بهزیستی است مراجعه کنند.

اقدامات فرهنگی در بحث مبارزه با مواد مخدر در درازمدت جوابگو است

صادقیان عنوان کرد: بر اساس سند جامع پیشگیری از اعتیاد در مقاطع مختلف آموزشی به خصوص آموزش پرورش، دانشگاه ها و خانواده ها برنامه هایی در دستور کار داریم.

وی اظهارداشت: ستاد مبارزه با موادمخدر استان آموزش لازم به مربیان ارائه کرده و در این راستا برنامه ادارات نیز مشخص شده است.

عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر استان گفت: اقدامات فرهنگی در بحث مبارزه با مواد مخدر در درازمدت جوابگو است و در این راستا باید تلاش بیشتری کنیم و با مقابله فرهنگی به مقابله هجمه فرهنگی برویم.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام افزود: خانواده ها نقش بسیار مهمی در راستای مبارزه با مواد مخدر دارند چرا که حرف آنها بسیار موثر است و در این راستاباید به آموزش خانواده ها توجه داشته باشیم.

رشد آمار اعتیاد در استان زنگ خطر را برای خانواده ها به صدا درآورده است

صادقیان گفت: ما شاهد رشد آمار معتادان در استان هستیم و این خود یک زنگ خطر در استان است و در واقع دشمن خاموشی به نام اعتیاد درب منازل همه را می زند و در این راستا خانواده ها باید بامعضلات و مشکلات اجتماعی مقابله کنند.

وی بیان داشت: مولفه های رشد مواد مخدر در کشور برابر مدارک و مستندات استکبار وا ستعمار است.

وی گفت: استکبار جهانی با اهداف خاصی برای مبارزه به کشورها می رود و به خاطر منافع کشور خود از اهرم فرهنگی، اغفال بعضی کشورها و زورگویی استفاده می کند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام عنوان کرد: اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر باید در راستای مسئولیت کاری خود وارد عمل شوند.

روزانه  ۹تا۱۰ نفر براثر استعمال مواد مخدر در کشور  از بین می روند

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام افزود: با اطلاع رسانی شفاف و درک درست از موضوع و از همه مهتر صادق بودن با مردم می توانیم در راستای مقابله با مواد مخدر گام برداریم.

صادقیان اظهارداشت: شواری مبازره بامواد مخدر بسیار مهم است و دستگاه هایی که عضو این جلسه هستند جلسات را خیلی کم اهمیت ندانند.

وی اظهارداشت: حدود ۴۸ درصد زندانیان در کشور مربوط به موادمخدر هستند.

وی عنوان کرد: روزانه ۹ تا۱۰ نفر براثر استعمال مواد مخدر در کشور  از بین می روند و چهارمین عامل مرگ میر در کشور ما بعد از تصادفات، سکته های قلبی و سوختگی مواد مخدر است.

گزارش مجتبی کاور