دبیر جشنواره «سینماحقیقت» درباره توجه به فیلم‌های بخش آوینی به شکل مستقل در این جشنواره گفت: پیش از این بررسی فیلم های بخش آوینی معطوف به اهدای جایزه، بدون نمایش آثار بود که به گمان من این چنین رفتار بیشتر رفع تکلیف بود، نه ادای تکلیف.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی طباطبایی‌نژاد دبیر هشتمین جشنواره فیلم مستند «سینماحقیقت» درباره کم و کیف برگزاری این جشنواره در نشست خبری روز سه‌شنبه 4 آذرماه در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، گفت: از زمان ارائه فراخوان، 850 مستند ایرانی و 450 مستند خارجی متقاضی حضور در جشنواره «سینماحقیقت» بودند. پس از بازبینی فیلم ها در نهایت 118 اثر سینمای مستند در بخش مسابقه ملی پذیرفته شد که از این تعداد 52 مستند کوتاه، 37 مستند نیمه بلند و 29 مستند بلند حضور دارند. در بخش مسابقه بین‌الملل هم 30 فیلم به نمایش درمی‌آید.

دبیر این دوره از جشنواره «سینماحقیقت» در ادامه با اشاره به بخش های جنبی این جشنواره گفت: علاوه بر بخش های مسابقه ملی و بین المللی، مستندهای مختلفی در بخش جنبی جشنواره روی پرده می‌رود. بر همین اساس قرار است در بخش جنبی 170 فیلم مستند ایرانی و 117 مستند خارجی که مجموعا 287 فیلم می شوند، به نمایش درآیند. در بخش مستند شهری که با مشارکت سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار می شود، 13 فیلم نمایش داده می‌شود که از این تعداد 6 اثر مستند در بخش مسابقه ملی حضور دارند.

وی ادامه داد: در بخش دوم، مستندهایی با موضوع صنایع‌دستی نمایش داده خواهد شد. در این بخش که با حمایت سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود، 11 فیلم حضور دارد که از این تعداد 3 فیلم به بخش مسابقه ملی راه پیدا خواهد کرد.

طباطبایی‌نژاد در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که کاروان جشنواره «سینماحقیقت» پس از پایان مراسم اختتامیه به اصفهان می رود، گفت: جشنواره «سینماحقیقت» بعد از برگزاری مراسم اختتامیه که در تاریخ 16 آذرماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزاری می شود، به اصفهان خواهد رفت و در این شهر مروری بر 20 مستند از فیلمسازان اصفهانی خواهیم داشت که در ضمن این مرور نکوداشت 2 مستندساز و یک پیشکسوت سینمای اصفهان را برگزار خواهیم کرد.

دبیر هشتمین جشنواره فیلم مستند «سینماحقیقت» با اشاره به نکوداشت مستندسازان اصفهانی عنوان کرد: در این جشنواره از رضا مهیمن، محمود کیانی فلاورجانی به عنوان 2 مستندساز و همچنین زاون قوکاسیان به عنوان منتقد و فیلمساز پیشکسوت سینمای اصفهان تقدیر خواهد شد.

این مدیر سینمایی در ادامه با اشاره به راه اندازی بازار فیلم در جشنواره «سینماحقیقت» تصریح کرد: امسال بازار فیلم مستند در کنار کارگاه های این نوع سینما در جشنواره افتتاح می شود و بنا داریم این رویداد سینمایی را در تاریخ 9 آذرماه ساعت 9:30 صبح با 2 فیلم مستند به نام های «عیار مشروطه» به کارگردانی محمود یارمحمدلو با موضوع مبارزه ستارخان به بهانه 100 سالگی شهادت این مبارز ایرانی نمایش داده می شود و پس از آن فیلم «میراث مجید» به بهانه چهارمین سالگرد مجید شهریاری، شهید هسته ای نمایش داده می شود.

دبیر هشتمین جشنواره فیلم مستند «سینماحقیقت» در ادامه صحبت های خود با اشاره به ادغام جایزه آوینی در این جشنواره گفت: پیش از برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» جایزه شهید آوینی با شعار مستند برتر برگزار می شد اما پس از تاسیس جشنواره «سینماحقیقت» عملا جایزه شهید آوینی محدود به فیلم های حوزه مقاومت شد و بعد از آن هم به شکل دوسالانه در حد نمایش آثار و پرداخت جایزه برگزار می شد. این در حالی است که ارج و ارزش این جشنواره در پرداخت جوایز نبوده و نیست و باید راهی می اندیشیدیم تا جایزه فیلم های شهید آوینی با بهترین شکل برگزار شود.

وی ادامه داد: از همین رو باید به راهی می اندیشیدیم تا فیلم های حاضر در جایزه شهید آوینی به بهترین شکل در جشنواره  «سینماحقیقت» نمایش داده شود. واقعیت این است که بخش شهید آوینی برای من نه تنها یک وظیفه شرعی و دینی است، بلکه یک مسئولیت اجتماعی است و باید این وظیفه را به درستی انجام داد.

طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: پیش از این، بررسی فیلم های بخش آوینی معطوف به اهدای جایزه بدون نمایش آثار بود که به گمان من، این چنین رفتار، بیشتر رفع تکلیف بود، نه ادای تکلیف و ما قصد داریم در حوزه نمایش فیلم های شهید آوینی به معنای واقعی ادای تکلیف کنیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی شکایت یکی از سینماگران سینمای ایران مبنی بر عدم حمایت از فرزندش برای ساخت فیلم اول گفت: 35 فیلم اولی برای تولید به ما ارائه شده است و بودجه تولید آثار فیلم اول در ابتدا 5 میلیارد بوده است اما در نهایت 3 میلیارد از بودجه برای تولید فیلم های اول در مرکز نهایی شد و در نهایت با این بودجه از 8 فیلم می توانیم حمایت کنیم و به 25 فیلمساز دیگر مجبوریم نه بگوییم.

وی افزود: در این بین یکی از پیشکسوتان سینمای ایران که احترام ایشان بر ما واجب است از من خواست از فیلمنامه فرزندش حمایت کنیم. فیلمنامه طبق روال در شورای بررسی فیلمنامه مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت این فیلمنامه در شورا مورد قبول قرار نگرفت و من هم توضیحات شورا را بی کم و کاست به اطلاع این هنرمند رساندم اما خلاف واقع مطالبی را بیان کرد که این نوع بیان باعث شد من رویکرد این هنرمند را بر فراموشی او بگذارم.

مهدی طباطبایی‌نژاد ادامه داد: هنرمندانی که مویی در سینما سپید کرده‌اند انتظار دارند حمایت و یا به قول امروزی ها برای فرزندانشان پپسی باز کنیم اما این دوستان باید بدانند چنین نیست و وظیفه من به عنوان یک مدیر باید عدالت در تخصیص امکانات را رعایت کنم.

این مدیر سینمایی در ادامه صحبت های خود با اشاره به برگزاری کارگاه های این دوره از جشنواره «سینماحقیقت» گفت: طی 7 روز برگزاری این جشنواره، کارگاه های مختلف پژوهشی و آموزشی خواهیم داشت که 4 روز از این کارگاه ها به حوزه پژوهش مرتبط است و 3 روز پایانی بحث آموزش را به شکل کارگاهی با حضور مستندسازان مطرح در عرصه بین الملل برگزار می کنیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به کارگاه های آموزشی گفت: در جشنواره هشتم «سینماحقیقت» بنا داریم با شبکه EDN که یکی از مهمترین شبکه های تولید مستند در اروپا است، آموزش «پیچینگ» (پرتاب ایده) و بازاریابی فیلم های مستند در عرصه بین المللی را آموزش دهیم. تعداد متقاضیان حضور در این کارگاه 300 نفر بود، اما در نهایت توانستیم 100 مستندساز را ثبت نام کنیم.

طباطبایی‌نژاد در ادامه صحبت های خود با اشاره به اختصاص جایزه ویژه به فیلمی با موضوع عاشورا اضافه کرد: به دلیل همزمانی برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» با آغاز ماه صفر تصمیم گرفتیم در بین فیلم ها آثاری که به موضوع عاشورا مربوط هستند، یک اثر را انتخاب کرده و به احترام این ایام جایزه ای تقدیم کنیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به این سوال که آیا این مرکز بنا دارد جشنواره ای را با موضوع عاشورا برگزار کند یا خیر؟، گفت: سال گذشته جشنواره ربیع الشهدا در کربلا برگزار شد. در این جشنواره آثار فیلمسازان ایرانی، عراقی و سایر کشورهای مسلمان‌نشین نمایش داده شد که بنا داریم هر ساله به منظور حمایت از این جشنواره مجموع آثار عاشورایی خود را در این رویداد مهم به نمایش درآوریم.

دبیر هشتمین جشنواره فیلم مستند «سینماحقیقت» در پایان به پوشش خبری این دوره از جشنواره توسط صدا و سیما اشاره و تصریح کرد: این جشنواره مانند سال گذشته در شبکه یک، چهار، جام جم و شبکه مستند پوشش داده می شود.