دبیر هشتمین جشنواره «سینماحقیقت» درباره ترکیب هیات داوری بخش شهید آوینی و دلیل انتخاب این افراد توضیح داد.

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در پاسخ به خبرنگار مهر درباره دلایل انتخاب محمد داودی، محمدرضا جعفری‌جلوه و امیر خوراکیان به عنوان هیات داوران بخش آوینی جشنواره «سینماحقیقت» گفت: واقعیت این است که درباره بخش آوینی این نکته را مدنظر داشتم که چه پدیده ای در حوزه فیلمسازی شهید آوینی او را از دیگر فیلمسازان متمایز کرده است که در نهایت به این نتیجه رسیدم فیلم های شهید آوینی عنصری غیر از تهییج دارد.

وی اضافه کرد: تکنیک و توانایی شهید آوینی تنها در ساخت یک فیلم مستند نیست، بلکه نگاه معرفتی آوینی وجه تمایز او با سایر فیلمسازان است. با توجه به نگاه معرفتی شهید آوینی بد ندیدم که در ترکیب هیات داوران نیز از افرادی که علاوه بر شناخت از تکنیک‌های سینما متوجه معرفت فیلمسازان در آثارشان هستند، استفاده کنیم.

دبیر هشتمین جشنواره «سینماحقیقت» در پاسخ به اینکه به نظر می رسد محمدرضا جعفری‌جلوه به عنوان یک مدیر سینمایی وقت لازم برای بررسی آثار را ندارد، گفت: اتفاقا محمدرضا جعفری‌جلوه یکی از داورانی بود که بر اساس نظم ویژه خود فیلم ها را حتی بدون کوچکترین وقفه مورد داوری قرار داد. ضمن اینکه من سال ها با این مدیر سینمایی کار کردم و شناخت خوبی از نوع نگاه وی به سینما دارم.

وی متذکر شد: محمدرضا جعفری جلوه از بسیاری از فیلمسازان تراز اول شناختش از ساختار فیلم بیشتر است، اما همیشه اولویت برای او معرفت فیلمساز و پشتوانه فکری‌اش است.

طباطبایی‌نژاد درباره محمد داودی نیز گفت: همچنین محمد داودی علاوه بر اینکه فیلمبردار خبره، مستندساز و تهیه‌کننده سینما است وجه ممیزی او معرفت و عرفانی است که در آثارش دیده می شود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره انتخاب امیر خوراکیان نیز توضیح داد: این مدیر احتمالا ارتباط نزدیکی با سینمای مستند در سال های اخیر نداشته، اما به واسطه فعالیت‌هایی که در زمان معاونتش در آستان قدس رضوی داشت جریان مستندسازی ارزشمندی را در آن دوران راه انداخت.

دبیر هشتمین جشنواره سینماحقیقت در پایان بیان کرد: انتخاب این 3 داور برای بخش مستند شهید آوینی بر اساس نگاه معرفتی که به آثار دارند، بوده است.