اسفراین: رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسفراین از تصوير برداری از يک قلاده پلنگ در پارک ملي ساريگل خراسان شمالي خبر داد.

حمید فخرانی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: یکی از کوهنوردان خراسان شمالی در حین کوهنوردی در پارک ملی ساریگل اسفراین موفق به مشاهده و تصویربرداری از یک قلاده پلنگ ایرانی شد.

وی اضافه کرد: این کوهنورد به همراه دو طبیعت دوست دیگر استان حوالی ظهر موفق به مشاهده و ثبت تصویر از پلنگ ایرانی در پارک ملی ساریگل شده اند.

فخرانی با بیان این که این پلنگ مشغول گشت زنی در منطقه بوده و بسیار آرام و با ابهت به نظر می رسد، افزود: پارک های ملی سالوک و ساریگل در خراسان شمالی مأمن خوبی برای پلنگ ایرانی است و بطور متوسط تقریباً هر ماه دوبار محیط بانان یا علاقمندان به طبیعت این مخلوق زیبا را در این پارک مشاهده می کنند.

وی اظهار داشت: امنیت مناسب و وجود طعمه های پلنگ باعث شده این دو پارک ملی یکی از زیستگاههای خوب پلنگ ایرانی در کشور باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، دو پارک ملی و دو منطقه حفاظت شده سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین از زیستگاههای قوچ و میش و کل و بز استان محسوب می‌شوند.

خراسان شمالی دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار آن شامل سه پارک ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده سالوک، ساریگل، قرخود، گلول و سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت زیر پوشش مدیریت حفاظت محیط زیست است.

در این استان ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور، ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری، کرکس مصری و... در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.