ارومیه – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: واقعه بمباران شیمیایی سردشت در طول هشت سال دفاع مقدس به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی می شود.

جلیل جباری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پرونده های کاری این اداره کل برای ثبت ملی میراث ناملموس در سالجاری اظهارداشت: در این راستا مطالعات علم گردانی، بمباران شیمیایی سردشت، تکنیک ها و دانش فنی و روش های تولید چاقو سازی سنتی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی دانش فنی واحدهای سنجش سطح، نان های محلی و سنتی، بازیهای محلی به همراه گویش و ترانه های محلی را از نیز از جمله اقدامات در دست اجرا برای ثبت ملی میراث ناملموس استان در سالجاری به شمار می رود.

جباری تعداد پرونده های در دست ثبت ملی میراث ناملموس استان در سالجاری را 9 پرونده عنوان کرد و گفت: متاسفانه در طول سالهای 90 تا 92 اقدام موثری برای ثبت ملی آثار استان صورت نگرفته است و این غفلت باید جبران شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری آذربایجان غربی همچنین از آماده شدن شش پرونده آثار غیر منقول شامل تپه، کلیسا، قلعه، ساختمان، کتیبه و مسجد برای ثبت ملی از استان عنوان کرد: این آثار شامل کلیسای حضرت مریم در روستای ریحان آباد ارومیه، قلعه تاریخی دم دم ارومیه، مسجد قره آقاج ارومیه، ساختمان هلال احمر شهرستان تکاب، ثپه اسلام آباد در میاندوآب و نیز کتیبه عین اروم اشنویه است.

جباری با تاَکید بر ظرفیت های های فراوان استان در زمینه جاذبه های طبیعی افزود: متاسفانه با وجود این پتانسیل ها در منطقه، تاکنون هیچ اثر طبیعی از استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت نرسیده، در این راستا ۵۰ مورد  از این آثار در سطح استان شناسایی شده که در تلاش برای شروع ثبت آثار طبیعی در استان نیز هستیم.

سردشت اولین شهری است که بعد از جنگ جهانی اول و تصویب کنوانسیون های منع سلاح های شیمیایی بعد از ظهر روز هفتم تیر ماه سال 1366 در حالی که جنگ ایران و عراق در اوج خود بود، توسط حزب بعث عراق، بمباران شیمیایی شد.

در این حادثه 109 نفر از مردم بی دفاع بلافاصله جان باختند و امروز بعد از گذشت نزدیک سه دهه هنوز مردم این دیار زن و مرد، کودک و جوان از اثر گازهای شیمیایی استفاده شده در آن رنج می برند.