نشست علمی «واکاوی نگرش فرهنگی جریان اعتزال نو در جهان عرب» با سخنرانی دکتر وصفی و دکتر توکلی بینا یکشنبه 16 آذر در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست علمی «واکاوی نگرش فرهنگی جریان اعتزال نو در جهان عرب» به همت گروه کلام مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در روز یکشنبه 1616 آذرماه از ساعت 14 برگزار می گردد.

در این نشست دکتر محمدرضا وصفی، استاد دانشگاه تهران با موضوع "رویکرد نو معتزلیان عرب به فرهنگ و بازبینی تعامل سنت و مدرنیته" و دکتر میثم توکلی بینا، عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با عنوان "رهیافت تقدس دنیوی، فرهنگی و چندگفتمانی به متون قرآنی" سخنرانی خواهند کرد.

این نشست علمی به عنوان پیش همایش «اعتزال نو» در راستای همکاری مؤسسه با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می گردد.

لازم به ذکر است جریان اعتزال نو جریانی بسیار مهم و قوی در جهان اسلام است که در جمیع ممالک اردو، عرب و فارس ریشه دوانده و به سرعت گسترش یافته است. بررسی عوامل اجتماعی این گسترش سریع و نیز درک صحیح علل پیدایش و مفاهیم بازیابی شده در این جریان می تواند باعث درک بهتر از این جریان فکری و نیز تقابل های آن با سنت های رایج فکری در جهان اسلام گردد. ضمن آنکه این جریان داعیه رشد و اعتلای فرهنگی دارد و بر همین اساس باید زاویه تأثیرگذاری آن در فرهنگ اسلامی به دقت مورد رصد قرار گیرد تا نقاط ضعف و قوت آن شناخته شود و ضعف شناخت نسبت به آن باعث شتاب زدگی در پذیرش یا رد آن در فرهنگ اسلامی نگردد. از سوی دیگر با توجه به پرچم فرازی این جریان به خصوص در جهان عرب و ناظر به قرآن بودن آن، لازم به نظر می رسد که این نشست بر جهان عرب متمرکز باشد.

گفتنی است این نشست در سالن همایش های مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به آدرس تهران، خیابان ولیعصر(عج)، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان آراکلیان، پلاک 4 برگزار می گردد و حضور برای همه علاقه مندان آزاد است.