به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی اکبر رشاد در همایش "فلسفه فقه با تاکید بر مکتب فقهی امام خمینی(ره)" که شامگاه چهارشنبه با پیام آیت الله سبحانی و حضور اساتید حوزه و دانشگاه در در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد، طی سخنانی گفت: در دوره معاصر علامه طباطبایی احیاکننده فلسفه و مبدع فلسفه نوین بود و امام خمینی(ره) نیز طلایه دار فقه شد.
وی افزود: امام خمینی(ره) فقه نوبنیادی را بنیان نهاد و تحول در آن ایجاد کرد همان طور که شهید مطهری نیز موسس الهیات جدید شد و کاری کرد که میتوان آن را با خواجه نصیر مقایسه کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: امام خمینی(ره) فرمود حکومت، فلسفه فقه است و البته ایشان قصد شعار نداشت بلکه به صورت راهبردی این مسئله را مطرح کردند و انقلاب اسلامی نیز بر همین اساس تاسیس شد.
وی بیان داشت: از دیگر موارد تأثیرگذار امام در فقه توجه به نقش زمان و مکان بود که تحولات زیادی را در حوزه فقه ایجاد کرد.
آیت الله رشاد گفت: نظریاتی که امروز در زمینههای مختلف مدیریت و فقه و.... مطرح است یا سنتی اندیش یا غرب باور و یا احیاکننده و مجدد است و نوع سوم میخواهد بر اساس مبانی و آموزههای برجا مانده از پیشوا یان دینی بنیانهایی را تعریف و تاسیس کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه گفتمان معرفتشناسی از دهه 20 در ایران رشد کرد، اضافه کرد: امروز در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 40 فلسفه مضاف در حال بررسی و نقد و تحقیق است.
آغاز راهی در علم فلسفه فقه
حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم علیدوست، استاد حوزه علمیه نیز در این مراسم اظهار داشت: برگزاری این همایش آغاز راهی در علم فلسفه فقه است.
وی افزود: برخی فلسفه فقه را همان اصول فقه میدانند اما من مدعی هستم که علم جدیدی است که بیرون از فقه و فلسفه است و در عین حال به هر دو میپردازد.
حجت الاسلام و المسلمین علیدوست تأکید کرد: نباید تصور کنیم که علم پایان و انتهایی دارد و فلسفه فقه نیز با اینکه سه دهه است مطرح میشود در آغاز راه خود است.