محمدباقر آقامیری رییس انجمن نگارگری ایران با اشاره به کیفیت خوب آثار هنرمندان در نهمین دوسالانه نگارگری، از بی رقیب بودن هنرمندان ایرانی در جشنواره های نگارگری خارجی سخن گفت.

محمدباقر آقامیری رییس انجمن نگارگری ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برگزاری نهمین دوسالانه نگارگری ایران و کیفیت آثار این دوره گفت: آثار هنرمندان در نهمین دوسالانه نگارگری به نسبت دوره های قبل از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است و هنرمندان سعی کرده اند که بتوانند حرکت تازه تری را بوجود بیاورند و این در آثارشان مشهود است که مایه امیدواری است.

او در پاسخ به اینکه چه زمانی می توان هنرمندان پیشرو و خلاقی را به عنوان اتفاقی تازه در هنر نگارگری معاصر ایران معرفی کرد، اظهار کرد: زمان به سرعت می گذرد و در طول سالیان آینده با آثار بسیار زیباتری از این هنرمندان روبرو خواهید شد. همه این هنرمندان جوان هستند و نگاه تازه ای را در آثارشان دنبال می کنند که با گذشت زمان این اتفاق رخ خواهد داد.

آقامیری در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از هنرمندان نگارگر فقط دنبال سنت های نگارگری ایران هستند و به تکرار آثار قدما می پردازند، توضیح داد: بیشتر این هنرمندان دوست دارند در فضای ادبیات باشند، وجود اینترنت و ماهواره و دیگر رسانه ها و تکنولوژی های امروز باعث شده است که بسیاری از افراد نسبت به فضاهای دیگری علاقه نشان دهند، این جوانان تشنه فضاهای گذشته هستند و دوست دارند در آن وادی سیر کنند.

او یادآور شد: این ویژگی دنیای هنر است که خود هنرمند باید با فضای پیرامونش ارتباط برقرار کند، نمی توان از آنها خواست که به اجتماع امروزشان بپردازند یا شکل خاصی را در آثارشان دنبال کنند، این بستگی به خواست خود هنرمندان دارد. البته می شود که هنر نگارگری را به موضوعات امروز پیوند داد و بسیاری هم با این ویژگی آثارشان را ارائه کرده اند، اما عده ای هم هستند که فضاهای اصیل و سنتی را به دلیل انرژی و جذابیتی که دارد، دنبال می کنند.

او در بخش دیگری از این گفتگو درباره برگزاری مسابقه ها و جشنواره های هنر نگارگری در کشورهای دیگر از جمله امارات متحده عربی، الجزایر و ترکیه و تأثیر این جشنواره ها بر هنر نگارگری ایران گفت: متأسفانه نقصی در این زمینه داریم. من هم قبول دارم که به جای آن که کشورهای حاشیه خلیج فارس هنرمندان ما را جذب کنند و آثارشان را به عنوان آثار بدیع هنرهای اسلامی معاصر جمع‌آوری کنند، ما می توانستیم در کشور خودمان چنین جشنواره هایی را داشته باشیم و آثار این هنرمندان را در قالب یک موزه گردآوری کنیم.

این هنرمند نگارگر ادامه داد: آثار این هنرمندان در کشورهای مختلف ارزان خریداری می شود و فکر می کنم وزارت ارشاد یا میراث فرهنگی و متولیان این موضوع باید فکری برای حل این مشکل کنند تا این آثار بدیع و بی نظیر از کشور خارج نشود.

او درباره فعالیت انجمن در زمینه برگزاری چنین جشنواره هایی اظهار کرد: ما پیشنهادهایی برای این منظور داشته ایم اما به هر حال برگزاری این برنامه ها نیاز به بودجه دارد و انجمن توانایی مالی برای انجام این فعالیت ها ندارد. در حالی که ما علاقه مند هستیم که موزه ای داشته باشیم که همه آثار بدیع و خلاقانه هنر نگارگری را به عنوان موزه هنرهای معاصر اسلامی ایران گردآوری می کردیم.

او درباره تأثیرگذاری این جشنواره های خارجی بر کیفیت هنر نگارگری ایران نیز یادآور شد: در این رقابت ها، کیفیت آثار هنرمندان ایرانی بالاتر رفته و به ویژه آثار تذهیب به شکل قوی تری ارائه می‌شود.

آقامیری با بیان این که هنرمندان دیگر کشورها در زمینه نگارگری توان رقابت با هنرمندان ایرانی را ندارند، اضافه کرد: کشورهای عربی در زمینه نگارگری همچون ایران فعالیتی ندارند و بیشتر تذهیب کار می کنند که ترکیه، اردن، الجزایر و سوریه از آن جمله اند و مابقی در اندازه هنرمندان ایرانی نیستیند.

وی افزود: هنرمندان کشورهای هندوستان، پاکستان، ترکمنستان و قزاقستان هم در این زمینه کار می کنند. آثار هندی ها را که دیدم خوب بود، اما خلاقیت نداشتند و تنها آثار قدما را به زیبایی بازسازی کرده بودند. اما از خودشان حرفی نداشتند. در حالی که هنرمندان ما از خودشان حرف تازه ای دارند و اگر فضایی برای کارشان مهیا شود، آثار بسیار پرقدرت و خوبی ارائه می کنند.

رییس انجمن نگارگری ایران در پایان همچنان بر تداوم مشکلات بودجه ای و بی مکانی این انجمن تأکید و ابراز امیدواری کرد که با رفع این مشکلات، انجمن بتواند فعالیت های بیشتری را در زمینه هنر نگارگری معاصر ایران داشته باشد.