منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم «مسافر ری» در افتتاحیه دومین جایزه «هنر و ادبیات محتشم» خاطره‌ای را از فیلمبرداری صحنه تخریب بارگاه امام حسین (ع) و مردمی که پشت صحنه این فیلم گریه می کردند، تعریف کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین افتتاحیه دومین جایزه «هنر و ادبیات محتشم» به بهانه جایزه بخش فیلم این مراسم دوشنبه 17 آذرماه با حضور برزین ضرغامی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، حسین نوش آبادی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد، منوچهر محمدی و جمعی از مسئولان و هنرمندان برگزار شد.

ضرغامی در ابتدای این مراسم هدف از برگزاری دومین جایزه «هنر و ادبیات محتشم» را ترویج فرهنگ عاشورایی معرفی و بیان کرد: هنر سینما جامعیتی دارد که در میان همه هنرها آن را از بیشترین تاثیر برخوردار می کند. 

هر اثری که با جهت گیری های آرمانی ما منطبق باشد جاودان خواهد شد

وی یادآور شد: سینما زبان و ادبیاتی جهانی دارد و متن مشترکی است که همه گروه ها و همه سنین در همه جای جهان می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

در ادامه این مراسم حسین نوش آبادی از آثار برتر سینمایی و تلویزیونی در حوزه دینی و معرفتی یاد کرد و گفت: سریال هایی مثل «مختار نامه»، «امام علی» و «تنهاترین سردار» از جمله آثاری بودند که به دل مردم نشسته و ماندگار شدند. تاریخ نشان داده است هر اثری که با جهت گیری های آرمانی ما منطبق باشد جاودان خواهد شد. 

وی با اشاره به فیلم «محمد (ص)» ساخته مجید مجیدی بیان کرد: این فیلم هم اقتضای روزگار امروز ماست. فیلمی است که می خواهد حقایقی را بگوید تا تصویر درستی را از اسلام نشان دهد، اسلامی که با اقدامات عده‌ای در خاورمیانه و با هجمه ها و نگاه های واپس گرایانه مواجه شده است.

گریه مردم در پشت صحنه «مسافر ری»

در پایان این آیین منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم هایی چون «طلا و مس» و «میهمان داریم» نیز روی سن رفت و بیان کرد: در تاریخ ما معدود حوادثی هستند که آنچنان در فرهنگ ما ریشه کرده اند که با رفتن دولت ها هم این حوادث باقی مانده اند. از جمله این وقایع عاشورا است که با جان و دل تشیع باقی مانده است و شما این روزها می توانید بزرگترین و عالی ترین حرکت مردمی را در ایران و عراق ببینید که مردم به پذیرایی و مهمانداری زایران مشغول می شوند و دولت ها هیچ نقشی ندارند.

تهیه کننده فیلم «مسافر ری» در ادامه با اشاره به خاطره ای از این فیلم دینی عنوان کرد: در سال 78 ما فیلم «مسافر ری» را تولید می کردیم. این فیلم سکانسی دارد که در آن باید قبر اباعبدالله تخریب شود. لوکیشن این سکانس در منطقه ای در دزفول بود که با فضای کربلا و مقبره امام حسین (ع) نزدیکی داشت 3 ماه صرف طراحی دکور و صحنه کار شد و ما توانستیم این قبر را بسازیم.

محمدی ادامه داد: زمانیکه قرار بود صحنه مربوطه را فیمبرداری کنیم مردم حوالی متوجه شده بودند و ما با جماعتی روبه رو شده بودیم که اجازه نمی دادند حتی دکور کار را که برای قبر امام حسین (ع) شبیه سازی شده بود، خراب کنیم بنابراین مجبور شدیم برای فیلمبرداری کار خود به نیروی انتظامی و امام جمعه شهر مراجعه کنیم.

تهیه کننده فیلم «میهمان داریم» در پایان بیان کرد: در نهایت روز فیلمبرداری صحنه تخریب بارگاه امام حسین (ع) حدود 2 تا 3 هزار نفر پشت صحنه کار بودند و به مثابه عزاداری گریه می کردند و این نشان دهنده پیوند عمیق مردم و واقعه عاشورا است که توصیه می کنم نسل جوان سینمای ایران هم خود را به نوعی با این وقایع متصل کند.

در این مراسم فیلم کوتاه «آرزوی همه» نیز اکران شد و در پایان از تیرداد سخایی هنرمند مستندساز تقدیر به عمل آمد.