ارومیه - معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با هدف تغییر الگوی کشت و کمک در جهت احیای دریاچه ارومیه طرح به کاشت از سال 94 در استان اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مقصود قربانی پیش از ظهر دوشنبه درجلسه ای که با حضورمعاونین، مدیران و کارشناسانان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص تغییر الگوی کشت محصولات بهاره در میاندوآب برگزار شد افزود: در صورت تصویب نهایی پیشنهادت سازمان جهاد کشاورزی در مورد کاهش سطح زیر کشت چغندرقند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و انتقال آن به شمال استان، از طریق فرهنگ سازی و فراهم کردن الزامات تشویقی برای زراعین در این مناطق، اجرای طرح به کاشت از ابتدای سال 94 اجرایی شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح به کاشت در پنج هزار و 800 هکتار از مزارع چغندر قند میاندوآب  طی سال زراعی جاری اجرایی می شود اظهارداشت: این طرح به منظور کمک به روند بهبود معضل زیست محیطی دریاچه ارومیه  و با هدف طرح تغییر نوع الگوی کشت محصولات با نیاز آبی بالا مانند چغندر قند به محصولاتی با نیاز آبی کم مانند گندم و جو در اراضی حوضه آبریز اطراف دریاچه ارومیه اجرایی می شود.

قربانی همچنین با اشاره به پیشنهاد ستاد استانی دریاچه ارومیه مبنی بر اصلاح و تغییر طرح نکاشت به طرح به کاشت در اراضی کشاورزی حوضه میاندوآب گفت: منابع اعتباری که قرار بود برای اجرا شدن کشت موقت هزینه شود، با وجود بارشهای مطلوب ابتدای سال زراعی جاری می تواند صرف توسعه سیستم های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در پیشنهادهایی که درباره تغییر این طرح ارائه شده است، مقرر شده در کشت بهاره در اراضی پایاب سد نوروزلو میاندوآب به جای چغندر، گندم کاشته شود و در کشت پاییزه نیز محصول گندم و جو کشت شود تا آب صرفه جویی شده از این محل به دریاچه ارومیه انتقال یابد.

قربانی ادامه داد : تغییر الگوی کشت در مناطق اطراف دریاچه ارومیه به لحاظ اقتصادی ممکن است باعث زیان به کشاورز شود که دولت با پرداخت مابه‌التفاوت به کشاورزان و کارخانه داران این مسئله را نیز حل می‌ کند.

وی استفاده از بذور و ارقام زود بازده چغندرقند، تجهیز اراضی به سیستمهای آبیاری تیپ یا کم فشار، ایجاد تعادل در افزایش قیمت خرید تضمینی محصولاتی از قبیل چغندرقند و گندم در جهت افزایش رغبت کشاورزان به کشت محصولاتی با نیاز آبی کم و تغییر سیستم آرایش کشت را از جمله راهکارهایی عنوان کرد که این مدیریت در خصوص کاهش سطح زیر کشت و کاهش آب مصرفی در بخش زراعت چغندرقند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در نظردارد که اجرا کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در صورت عملیاتی شدن و موفقیت اجرای این طرح در میاندوآب این طرح در مناطق مستعد حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز اجرا و در ادامه به سایر مناطق کشاورزی استان نیز تعمیم داده خواهد شد.

معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و دبیر کارگروه مشارکت در احیای دریاچه ارومیه نیز در این جلسه گفت: با توجه به اینکه بیش از 40 درصد آب مورد نیاز دریاچه ارومیه از رودخانه های سیمینه رود و زرینه رود میاندوآب تامین می شود باید الگوی کشت محصولات بهاره در این شهرستان تغییر یابد.

رسول جلیلی ضمن تاکید بر لزوم اطلاع رسانی و توجیه به موقع کشاورزان برای مشارکت بهتر در اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه افزود: اجرای طرح به کاشت در اراضی زراعی شهرستان های میاندوآب، در راستای احیای دریاچه ارومیه که راهبرد دولت تدبیر و امید است ، نیازمند مدیریت جهادی، جلب مشارکت مردم بویژه کشاورزان و لحاظ نمودن کلیه ضوابط و جوانب اجتماعی، فنی و اجرایی است.

وی تهیه و ارائه نقشه کاداستر و تهیه سامانه بانک اطلاعات کشاورزان، تهیه برنامه مطالعات و اجرای سیستم آبیاری قطره ای برای اراضی باغی پایاب بند انحرافی سد نوروزلو، تهیه و اجرای برنامه جبران کاهش تولیدات ناشی از اعمال طرح به کاشت و تامین نیازهای صنایع وابسته ازجمله وظایف حوزه جهاد کشاورزی در کارگروه ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

دبیر کارگروه مشارکت در احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه کمبود آب بزرگترین چالش بخش کشاورزی در استان به شمار می رود خاطر نشان کرد: اصلاح روشهای آبیاری مزارع و باغات، تعیین تکلیف چاههای غیر مجاز و تغییر رویه الگوی کشت در این مناطق از جمله راهکارهای اساسی است که می تواند روند خشک شدن دریاچه ارومیه را بهبود بخشد.

وی ادامه داد: با برنامه‌ ریزی‌های صورت گرفته قصد داریم تا طی چند سال اراضی اطراف دریاچه ارومیه را مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری کنیم تا از این طریق بتوان دریاچه ارومیه را از بحران خشک شدن قطعی نجات داد.

طرح نکاشت اولین مصوبه دولت یازدهم در خصوص احیای دریاچه ارومیه بود که به دلیل مخالفت های شدید نمایندگان مردم آذربایجان غربی و برخی از کشاورزان دولت این مصوبه را به به کاشت تغییر داد.