پس از درخواست رسمی لوک اویل روسیه برای بازگشت به طرح توسعه میدان نفتی آذر و چنگوله، یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران خواستار صداقت طرف روسی در مذاکرات شد.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد در گفتگو با مهر درباره اعلام آمادگی مجدد شرکت لوک اویل روسیه برای بازگشت به طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر و چنگوله، گفت: تاکنون لوک اویل روسیه یک نامه رسمی ارسال کرده و حتی یک نشست هم با مسئولان این شرکت روسی برگزار شده است.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با اعلام اینکه پیشتر شرکت های روسی اطلاعات میدان مشترک نفتی آذر را از شرکت ملی نفت ایران گرفتند و سپس با طرف مقابل وارد مذاکره شده و قرارداد توسعه بستند، تصریح کرد: شرکت های روسی تاکنون به صورت جدی وارد مذاکره نشده اند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در شرکت ملی نفت ایران باید جمع بندی نهایی برای بازگشت روسیه حاصل شود، اظهار داشت: در صورتی که شرکت ملی نفت ایران موافقت کند، قطعا مشکلی برای بازگشت رو‌س‌ها وجود ندارد.

حاجی حسین نژاد با تاکید بر اینکه شرکت‌های روسی باید در مذاکرات با شرکت ملی نفت ایران صداقت داشته باشند، تاکید کرد: ما حاضر به تخلیه اطلاعاتی توسط هیچ شرکت خارجی نیستیم.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در خصوص آخرین وضعیت طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر هم توضیح داد: آغاز تولید زودهنگام توسعه این میدان مشترک نفتی تا پایان سال جاری محقق نمی‌شود و این احتمال وجود دارد که از سال آینده تولید نفت در این میدان آغاز شود.

این مقام مسئول یکی از دلایل تاخیر در آغاز تولید زودهنگام نفت در این میدان مشترک را کمبود منابع مالی سرمایه گذاران این پروژه عنوان کرد و افزود: از سوی دیگر حفاری چاه‌های این میدان پیچیده بوده و با سایر میادین مناطق نفتخیز جنوب تفاوت‌های فنی و عملیاتی دارد.

به گفته مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، پیش بینی می شود از سال آینده تولید رودهنگام روزانه 15 هزار بشکه نفت از این میدان مشترک آغاز شود.

به گزارش مهر، وحید علی اکبروف رئیس شرکت نفتی روسی لوک اویل اخیرا برای بازگشت این شرکت به بازار ایران اعلام آمادگی کرده است.

شرکت نفت لوک اویل از سال 2003 در چارچوب کنسرسیومی به همراه شرکت نروژی استات اویل درمیدان نفتی اناران کارهای اکتشافی انجام می داد اما حدود سه سال پیش به دلیل تحریم اقتصادی کشورمان فعالیت خود در این میدان نفتی را متوقف کرد.

تاریخچه توسعه میدان مشترک نفتی آذر

به گزارش مهر، پس از اخراج شرکت‌های گازپروم و لوک اویل روسیه از طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر توسط شرکت ملی نفت ایران، تعداد دکل‌های حفاری ایران برای پیشی گرفتن از عراق در توسعه این میدان مرزی افزایش یافت.

در حال حاضر توسعه میدان نفتی بدری که مشترک با میدان نفتی آذر در ایران است، با مشارکت 4 شرکت گازپروم روسیه، کوگاز کره جنوبی، پتروناس مالزی و تی.پی.ای.او ترکیه مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد و پیش بینی می شود تولید نفت تا اواسط سال 2014 میلادی از این میدان مشترک در خاک عراق آغاز شود.

با این وجود، همزمان با شتاب کنسرسیوم خارجی شاغل در توسعه این میدان نفتی عراق با سرگروهی روسها، ایران هم تعداد دکل های حفاری در این میدان مشترک نفتی را افزایش داده است.

پس از وقت کشی گازپروم روسیه در توسعه این میدان مشترک در خاک ایران، هم اکنون غول گازی روس‌ها توسعه این میدان مشترک نفتی در خاک عراق را مطابق با برنامه زمان بندی و بدون تاخیر جلو می‌برد.

براساس برنامه زمان‌بندی و طرح توسعه تدوین شده در شرکت ملی نفت ایران، تولید زودهنگام نفت از میدان آذر به میزان 30 هزار بشكه در روز و توليد نهايي نفت به میزان 65 هزار بشكه نفت به ترتيب 36 و 55 ماه باید عملیاتی شود.

براساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت، تولید زودهنگام از این میدان مشترک تا دی ماه سال ٩٣ آغاز خواهد شد و این پروژه قرار است تا مرداد ماه سال 1395 به بهره برداری نهایی برسد.

در طرح توسعه میدان مشترک بدری عراق، شرکت گازپروم روسیه 40 درصد، کوگاز 30 درصد، پتروناس مالزی 20 درصد و تی.پی.ای.او ترکیه 10 درصد از سهام پروژه توسعه این میدان نفتی را در اختیار دارند.

این کنسرسیوم به ازای تولید هر بشکه نفت خام از میدان بدره، پنج دلار و 50 سنت پاداش دریافت می کند و هدف تولید خود را برای برداشت از این میدان 170 هزار بشکه در روز اعلام کرده است.

میدان نفتی مشترک آذر دربلوک نفتی اناران در استان ایلام و درمرز ایران و عراق قرار گرفته که حجم نفت خام قابل استحصال این میدان مشترک با بدرای عراق حدود 400 میلیون بشکه برآورد شده است.

پیش بینی می شود با توسعه کامل و بهره برداری نهایی از این میدان روزانه 50 تا 65 هزار بشکه نفت خام سبک با درجه "ای پی آی" 32 در مدت 25 سال استحصال شود.