دبیر پنجمین جشنواره «فیلم شهر» در نشست رسانه‌ای جشنواره «فیلم شهر» با اشاره به پیشرفت جامعه به سمت رفاه، تأکید کرد: فرهنگ این رفاه وارد جامعه نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح روز 18 آذرماه نشست خبری پنجمین جشنواره بینالمللی «فیلم شهر» با حضور امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیاوش حقیقی دبیر جشنواره و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره برگزار شد.

از فیلم های تاثیرگذار در فرهنگ شهری حمایت می کنیم

در ابتدای این نشست امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه در ابتدای ریاست حجت السلام شهاب مرادی در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران توجه به هنر در صدر سیاست های سازمان قرار گرفت، گفت: ما در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بر اساس سیاست های خود از هنر حمایت می کنیم که از جمله این سیاست‌ها، توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی و توجه به هویت ایرانی، اسلامی و بومی است. در این سازمان از هنری حمایت می شود که در خدمت شهروندان باشد، هنری که در راستای سیاست‌های سازمان باشد و بتواند در فرهنگ شهری مردم تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: با تغییر مدیریت ها در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تصمیم گرفتیم تا فعالیت هایی را در مدیریت های قبلی دنبال کنیم که برگزاری آن در جامعه تاثیرگذار باشد. به همین منظور و بعد از مطالعاتی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که برگزاری جشنواره هایی مانند تئاتر شهر، هنرهای تجسمی شهر و فیلم شهر را ادامه دهیم.

عبدالحسینی متذکر شد: زمانی که تنها هدف یک جشنواره برگزاری آن باشد یعنی جشنواره دچار آسیب شده و بعد از پایان برگزاری جشنواره، پرونده آن بسته می شود اما ما تلاش می کنیم تا این جشنواره با برنامه و سیاست های سازمان ادامه داشته باشد. چرا که سینما با توجه به استفاده از همه هنرها از جمله تئاتر، موسیقی و ادبیات و حتی با بهره گیری از صنعت و تکنولوژی می تواند تاثیر مناسبی در ترویج سبک زندگی داشته باشد.

سیاوش حقیقی دبیر این دوره از جشنواره «فیلم شهر» با اشاره به اینکه شعار شهرداری تهران بر اساس مهربانی شکل گرفته است، تأکید کرد: ما هم قرار است در این دوره از جشنواره این شعار را ادامه دهیم و به دنبال ایجاد فضای مهربانی، نظم و آرامش در فیلم های جشنواره باشیم. متاسفانه فضای شهری در ایران خیلی گرم و صمیمی نیست و هرچند جامعه به سمت رفاه پیشرفته است اما فرهنگ این رفاه وارد جامعه نشده است.

وی با اشاره به برگزاری این دوره از جشنواره «فیلم شهر» گفت: پنجمین جشنواره بین المللی «فیلم شهر» در مسابقه سینمای ایران و در 6 بخش برگزار می شود. از جمله این بخش ها می توان به مسابقه فیلم‌های سینمایی، مسابقه فیلم های بلند داستانی ویدئویی، مسابقه فیلم های مستند نیمه بلند، مسابقه فیلم های کوتاه، مسابقه طرح اولیه فیلمنامه سینمایی و مسابقه اقلام تبلیغاتی و اطلاع رسانی سینما اشاره کرد.

دبیر جشنواره «فیلم شهر» ادامه داد: بخش مسابقه فیلم های سینمایی با توجه به اینکه همه فیلم هایی را که از سال 90 تا امروز تولید شده شامل می شود، در 2 بخش فیلم های اکران شده و فیلم های سینمایی اکران نشده برگزار می شود. در بخش مسابقه فیلم های بلند داستانی ویدئویی نیز حداکثر 20 فیلم 75 دقیقه ای انتخاب و داوری می شود.

اهمیت خبری قدس در رسانه ها کمرنگ شده است

وی با اشاره به اینکه در بخش مسابقه فیلم های مستند نیمه بلند و مسابقه فیلم های کوتاه تغییراتی را ایجاد کرده اند، توضیح داد: در اهدای جوایز این 2 بخش تغییراتی را ایجاد کرده ایم که شامل تغییر در اهدای جوایز است. جوایز بخش مسابقه فیلم های مستند نیمه بلند شامل تندیس زرین بهترین فیلم، جایزه ویژه هیات داوران، تندیس زرین بهترین کارگردانی، دیپلم افتخار بهترین تحقیق و پژوهش و دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی هنری است و در بخش مسابقه فیلم های کوتاه جوایزی چون تندیس زرین بهترین فیلم، جایزه ویژه هیات داوران تندیس زرین بهترین کارگردانی، دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه و دیپلم افتخار تجربه و نوآوری اهدا می شود.

حقیقی بیان کرد: بخش مسابقه اقلام تبلیغاتی و اطلاع رسانی سینما نیز شامل 3 بخش مسابقه عکس فیلم سینمایی، مسابقه پوستر فیلم سینمایی و مسابقه آنونس و عنوان بندی فیلم سینمایی است. همچنین در بخش سینمای بین الملل به منظور تعامل هنری و ارزیابی موقعیت سینمای ملی ایران در عرصه های بین المللی به صورت رقابتی برگزار می شود. در این بخش نیز حداکثر 12 فیلم خارجی و 3 فیلم سینمایی ایرانی به نمایش گذاشته می شود.

وی تاکید کرد: در بخش بین الملل 2 بخش «آثار مستند بلند» و «قدس و غزه» نیز دیده شده است. بخش «قدس و غزه» به این دلیل در جشنواره مورد توجه قرار گرفته است تا فراموش نکنیم که شهر قدس در چه شرایطی قرار دارد. متاسفانه این روزها افکار عمومی بیشتر به سمت غزه رفته و اهمیت قدس در تیتر رسانه ها در سطح جهان کم شده است.

عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان این نشست گفت: در تلاش هستیم تا در این دوره از جشنواره آیین نامه مدونی را آماده کنیم تا در سال های آینده جشنواره با توجه به این آیین نامه برگزار شود.