کتاب «آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم» نوشته وان باکلند با ترجمه پژمان طهرانیان توسط انتشارات معین منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجم زیادی از مطالب این کتاب، از سخنرانی‌ها و کلاس‌های درسی مولف برای دانشجویان کارشناسی دانشگاه آنگلیای شرقی، دانشگاه جان مورز لیورپول، دانشگاه‌های آمستردارم و آکسفورد بروزکرز استخراج شده است. مولف در ابتدا اشاره کرده که این کتاب، مرهون دانشجویانی است که تا پایان سر کلاس‌ها حضور داشتند و واکنش‌هایشان به او یاری رسانده است.

این کتاب در سال 2010 چاپ شده است. مفهومی که باکلند در پی القای آن است،‌ این است که فیلم‌ها صرفا به معنای تلاش در به خاطر سپردن نام هنرپیشه‌ها یا از بر کردن نام فیلم‌های کارگردان یا بازیگر محبوبتان نیست. بررسی فیلم یعنی نگاهی دقیق به فیلم که نیازمند ساعت‌ها، تحقیق و مطالعه است. این کتاب مخاطب را به مجموعه‌ای از مفاهیم مجهز می‌کند تا بتواند تدابیر هنری، تکنیکی، فنی و داستان‌گویی اتخاذشده برای ساخت هر فیلمی را تجزیه و تحلیل کند.

در کتاب «آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم» همچنین درباره شیوه‌های گوناگون تدوین و فیلم‌برداری،‌ شگردهای متفاوت داستان‌گویی، شیوه مطالعه و بررسی در سبک و درون‌مایه‌های آثار هر کارگردان، وجوه مشخصه فیلم‌هایی که در ژانرهای به‌خصوصی می‌گنجند و قالب‌های گوناگونی که آثار مستند می‌توانند به خود بگیرند، بحث شده است.

کتاب پیش رو، 6 فصل دارد که به ترتیب عبارت‌اند از: «زیباشناسی فیلم: فرمالیسم و رئالیسم»، «ساختار فیلم: روایت و روایت‌گری»، «نگره‌ی مولف: کارگردان در جایگاه مولف فیلم»، ‌«ژانرهای سینمایی، معرّف انواع فیلم‌ها»، «سینمای غیرداستانی: پنج‌گونه فیلم مستند» و «برخورد با فیلم‌ها: هنر و حرفه‌ی نقد و بررسی فیلم».

در قسمتی از این کتاب می‌‌خوانیم:

در طول صحنه‌ی بازگشت جیم از جبهه،‌ لحظاتی هست سرشار از تنش‌های دراماتیک، و آن لحظه‌هایی است که تماشاگر در نمایی کاملا بسته صورت مری را می‌بیند که سرانجام فهمیده است جیم او را به جا نمی‌آورد، و این به نقطه‌ی عطفی تبدیل می‌‌شود که با آن فیلم را به عنوان ملودرامی درباره‌ی زنی ناشناس می‌شناسیم. این نقطه‌ی عطف فیلم شامل تفاوتی فاحش است میان دانسته‌های جیم و مری، و به همان نسبت، میان دانسته‌های جیم و تماشاگر، زیرا فیلم مسلما زاویه‌ی دید زن قربانی را اتخاذ کرده است. این تفاوت فاحش در دانسته‌ها از طریق روایت دانای کل ایجاد می‌شود که ویژگی بارز ملودرام‌هاست. بنابراین سراسر روایت فیلم متمرکز است بر از میان برداشتن این تفاوت. اما از خودگذشتگی [یا شاید غرور ِ] مری ( و بعدها پی بردن او به ازدواج جیم با زنی دیگر) باعث می‌شود این تفاوت در دانسته‌ها تا پایان زندگی مری برجا بماند و تنها پس از آن‌که جیم نامه‌ای را که مری در بستر مرگ نوشته می‌خواند، این تفاوت از میان می‌رود...

این کتاب با 320 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 14 هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها