به گزارش خبرگزاری مهر، شامگاه 18 آذرماه نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «میهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. این دیدار با گلایه یکی از جانبازان همراه بود. او از عسگرپور کارگردان فیلم انتقاد کرد که چرا در فیلم او و اصولا فیلم هایی مشابه این فیلم، جانبازان لجباز، مغرور و احساساتی نشان داده می شوند و گفت: من 10 سال بعد از مجروحیتم ازدواج کردم و هیچ کدام از این مشکلات را هم نداشتم. بقیه دوستان جانبازم هم بسیار منطقی با این مسأله برخورد کردند.
منوچهر محمدی تهیه کننده در پاسخ به این گلایه گفت: لجبازی شخصیت رضا در این فیلم و تلاطم او تنها یک بحران روحی گذراست. هر کس دیگر هم ممکن است دچار این بحران شود. این که چطور از این بحران می گذرد مهم است. نمی توانیم در فیلم جانبازی را نشان دهیم که هیچ واکنشی به شرایطش ندارد. آنچه در این فیلم می بینیم این است که چطور این شخصیت که سال ها گرفتار مشکل است می تواند بر آن فایق آید.
عسگرپور در ادامه این نشست با اشاره به طرح فیلم و انتخاب این موضوع بیان کرد: طرح اولیه فیلم را منوچهر محمدی به من پیشنهاد داد و همان زمان از من خواست تا نظرم را بگویم. من هم گفتم نظرم مثبت است و پروژه شروع شد. 3 ماه و نیم برای فیلم نامه زمان گذاشتیم و همزمان پیش تولید هم شروع شد چرا که باید خانه ای مطابق با آنچه در نظر داشتیم آماده می کردیم.
وی ادامه داد: درباره چگونگی انتخاب این داستان هم باید بگویم بخش زیادی از ما دوره ای را که به انقلاب و جنگ برمی گردد، تجربه کرده ایم. بخشی از تجربه های ما به نسل بعد هم منتقل شد و بخشی از آن نه. جنگ ما شبیه هیچ جنگی نبود. هیچ کدام از رزمندگان ما که از کشورشان دفاع می کردند ریالی دریافت نمی کردند و این اولین تفاوت جنگ ما با جنگ هایی است که در 300 سال اخیر روی داده است. در این جنگ البته با واقعیت هایی هم روبه رو شدیم که از همان زمان شروع شد و تا امروز ادامه دارد. معمولا ملت هایی که این دوره آرمان گرایی را پشت سر می گذارند و نمی توانند از پس واقعیت های بعد از آن بربیایند، ملت های موفقی نیستند.
این کارگردان سینما بیان کرد: در این جا هم بعضی از کسانی که تریبون دارند، گفتند آرمان ها و واقعیت ها را در یک مخلوط کن می ریزیم و همه چیز درست می شود. در صورتی که جامعه باید آمادگی آن را داشته باشد. اساس طرح فیلم «میهمان داریم» هم همین بود. برای نمایش این ایده باید سراغ بهترین کسانی می رفتیم که می توانستند آن را منتقل کنند. یعنی خانواده جانبازان و شهدا. اشاره آن آقای جانباز هم درست است. اما همه جانبازان هم یک شکل نیستند. وجوه مشترک دارند اما همه شبیه هم نیستند. من با جانبازان قطع نخاعی زیادی صحبت کردم. در بین آنها رفتارها و شخصیت های زیادی وجود داشتند. حتی می توانم رضای این فیلم را به شما معرفی کنم. ولی این که چرا ما سراغ این مدل شخصیتی رفتیم دلیلش این است که می خواستیم شخصیتی را نشان دهیم که در این تقاطع گرفتار شده و مسأله دارد.
کارگردان فیلم «قدم گاه» با اشاره به پیام فیلم گفت: من برآیندگرا هستم، وارد اجزا نمی شوم. اثر را کلی می دانم که اجزایی هم دارد و سؤال ایجاد می کند. می خواستم خانواده ای را نشان دهم که با یک جانباز زندگی می کند. خانه شان توسط ساخت خانه ای دیگر در کنار آن در حال تخریب است. حالا در این میان گفته می شود که قرار است میهمان بیاید و تصمیم می گیرند خانه را بازسازی کنند. 3 نفر از اعضای خانواده هم که شهید شده اند به کمک آنها می آیند یا می توانیم بگوییم پدر و مادر و رضا که جانباز است، پیش آنها می روند. در هر صورت جمع شدن آنها چیزی بود که من می خواستم نشان دهم. دیگر تماشاگر خودش باید فکر کند که میهمان کیست.
وی بیان کرد: بعضی ها ممکن است فکر کنند خانواده مرده اند. بعضی ها هم این برداشت را دارند که 3 فرزندی که شهید شدهاند به خانه آمده اند. من تلاش کردم که هر 2 گزینه به صورت فعال در ذهن تماشاگر وجود داشته باشد. حتی اگر نظریه مرگ خانواده را هم قبول کنیم باز هم فیلم تلخ نیست. چون اگر قرار است با مردن اتفاق بهتری برای آدم بیفتد هرچه زودتر بهتر.
بهروز شعیبی هم درباره این نقش و این که چطور به آن دست پیدا کرده است، گفت: وقتی قرار است در فیلمی بازی کنید اولین مرجع شما برای رسیدن به نقش فیلمنامه است و بعد کارگردان. در مورد این نقش البته لازم بود که جانبازانی را که شرایطی مشابه رضا در فیلم داشتند، ببینم و متوجه سختی هایی که می کشند، بشوم. بنابراین دیدار با آنها و تمرین با گروه و راهنمایی های آقای عسگرپور برای من در رسیدن به این نقش بسیار موثر بود.
سهیلا گلستانی دیگر بازیگر فیلم هم درباره حضورش در این اثر سینمایی، بیان کرد: فکر می کنم مهم ترین بخش بازیگری مرحله انتخاب است. زمانی که فیلم نامه به دستم رسید، قرار شد 3 روز دیگر اعلام کنم که در فیلم هستم یا خیر. اما همان بعد از ظهر که فیلمنامه را تمام کردم تماس گرفتم و گفتم هستم. فیلمنامه و کارگردان نقشه راه هستند و اگر غیر از این باشد یعنی کار ایراد دارد. عواملی که در این فیلم حضور داشتند و چنین تفکری داشتند و همین به من این اطمینان را می داد که با تمام انرژی ام در اختیار کار باشم. چیزی که در هر کاری برای من مهم است این است که به جان مردم بنشیند و در مورد این کار این اتفاق افتاده است.