شیراز – مدیر صنایع جهاد کشاورزی فارس گفت: سالانه هشت میلیون تن از محصولات کشاورزی فارس معادل ۶۱ درصد محصولات استان، فرآوری می شوند.

مهدی صادقی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سالانه به طور متوسط ۱۳ میلیون تن محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات در استان تولید می شود، اظهار داشت: جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت به موازات هم برای صنایع مرتبط با بخش کشاورزی مجوز صادر می کنند.

وی گفت: در استان فارس ۴۵۰ واحد صنایع تبدیلی زیرنظر جهاد کشاورزی فارس فعالیت می کنند که سالیانه سه میلیون تن از محصولات کشاورزی استان را فرآوری می کنند.

مدیریت صنایع جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: با مقدار محصولاتی که توسط واحدهای زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فعالیت می کنند سالانه به طور مجموع هشت میلیون تن از محصولات کشاورزی فارس فرآوری می شود.

صادقی تصریح کرد: تولید محصولات کشاورزی استان از سرانه مصرف آن بالاتر است و استان با مازاد تولید روبه رو است و با توجه به اینکه برای تولید این محصولات از منابع ارزشمندی چون آب و خاک استفاده می شود، باید برای جلوگیری از تبدیل شدن محصولات مازاد بر مصرف به ضایعات، آن ها را فرآوری و بسته بندی کرد.

وی اضافه کرد: فرآوری محصولات کشاورزی علاوه بر اینکه عمر ماندگاری محصولات را بالا می برد، برای محصول ارزش افزوده نیز ایجاد می کند و در نهایت این ارزش افزوده به جیب کشاورزان باز می گردد.

مدیریت صنایع جهاد کشاورزی فارس با اشاره به وضعیت استاندارد واحدهای صنایع تبدیلی فارس، گفت: عمده واحدهای استان دارای استانداردهای کشوری و بین المللی هستند، خیلی از محصولاتی که در استان تولید می شوند دارای نشان سیب سلامت هستند و در استان واحدهایی وجود دارد علاوه بر تولید بهداشتی محصولات خود، مسائل زیست محیطی را کاملا رعایت می کنند.

صادقی یادآور شد: در سال گذشته به اندازه ۳۲ میلیون دلار از واحدهای تحت پوشش جهاد کشاورزی فارس به خارج از کشور صادر شده است.