کرمانشاه - معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه ترویج فرهنگ وقف باید به حدی برسد که در سبد خانوار باشد، بر رسیدن به یک ادبیات مشترک بین اوقاف و رسانه‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام احمد شرفخانی پیش از ظهر یکشنبه در سومین همایش وقف و رسانه در کرمانشاه با اشاره به نقش مهم رسانه ها در عرصه های مختلف، اظهار داشت: امروز حیات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جوامع وابسته به رسانه ها است.

رسانه‌ها بر حیات جوامع مسلط شده‌اند

وی با بیان اینکه رسانه ها بر تمامی این حیات سلطه پیدا کرده اند، گفت: در حال حاضر رسانه ها هستند که در روابط بین جوامع و حتی خانواده ها تاثیر گذارند و جوامع ما تحت سلطه رسانه ها هستند.

شرفخانی تصریح کرد: بخش مهمی از اطلاعات جامعه از طریق رسانه ها به دست ما می رسد و گیرایی جامعه از طریق رسانه ها است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: در عصری که زندگی می کنیم، رسانه ها بر مردم سلطه دارند و این در حالی است که قرار بود رسانه ها به عنوان یک ابزار در اختیار مردم باشد که هم اکنون این موضوع بر عکس شده که البته این یک آسیب است.

رسانه می‌تواند باطل را حق و حق را باطل کند

شرفخانی در ادامه با بیان اینکه ساختار رسانه ها مدام در حال تغییر است، اظهار داشت: شبکه های اجتماعی نیز در حال حاضر به یک رسانه تاثیر گذار تبدیل شده و تاثیر گذاری ساختار آن، به اندازه ای است که می تواند یک باطل را حق و بالعکس نشان دهد.

وی گفت: امروز قدرت رسانه ها بیش از حد رسانه در حال نمایش است و امروز رسانه ها قادرند ارزش ها و رفتارهای مورد نظر جامعه اسلامی و یا حتی ضد ارزش ها را در جامعه نهادینه کنند.

رسانه واژگان گفتار جامعه را تغییر داده است

معاون فرهنگی اجنماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور همچنین خاطرنشان کرد: امروز برخی از گفتمان ها و واژگان در روابط اجتماعی تحت تاثیر رسانه ها تغییر کرده است و رسانه ها حتی در تغییر و منش کودکان و رشد فکری زود رس آنها بسیار تاثیر گذار بوده و دلیل آن آیجاد نکردن یک ممیزی برای رسانه ها است.

نقش رسانه ها در ماندگاری انقلاب های شکل گرفته

شرفخانی در ادامه نمود و ماندگاری انقلاب های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ...رخ داده در کشورها را نتیجه نقش تاثیر گذار رسانه ها دانست و گفت: حماسه ۹ دی یک انقلاب مردمی بود، اما چون رسانه در کنارش بود ماندگار شد.

وی همچنین ترویج فرهنگی مانند صدقه و جشن هایی نظیر نیکوکاری را مرهون رسانه ها دانست و افزود: اگر رسانه ای تبود این اتفاقات نیز ترویج و منعکس نمی شد.

ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای به خانواده‌ها

معاون فرهنگی اجنماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در بخش دیگری از سخنان خود، عدم آموزش رسانه ای را یکی از آسیب های کشور عنوان و خاطر نشان کرد: سواد رسانه ای در کشور ما بسیار پایین است که این امر نیازمند آموزش بوده و اگر اتفاق نیفتد قطعا شاهد آسیب های رسانه ای خواهیم بود.

شرفخانی افزود: ما سواد رسانه ای را به خانواده ها آموزش نداده ایم و نتیجه آن این است که یک کودک پنج ساله با یک فرد ۵۰ ساله با  هم یک فیلم را به تماشا می نشینند.

وی تصریح کرد: بزرگان رسانه ای و رسانه های جمعی باید در کنار کار رسانه ای، سواد رسانه ای را نیز آموزش دهند که اگر این اتفاق نیفتد نمی توان هدف و رسالت رسانه ای را  در جامعه جاری کرد.

تاثیر ناخودآگاه برخی رسانه‌ها جهت را تغییر می‌دهد

حجت الاسلام شرفخانی در ادامه با بیان اینکه برخی رسانه ها در کشور تاثیر گذاری ناخودآگاه دارند، اظهار داشت: گاهی اوقات این اتفاق باعث می شود مواردی که نمی خواهیم تاثیر گذار باشند، تاثیر ناخود آگاهی را بر جامعه خواهند گذاشت.

وی رسالت رسانه را از نگاه اسلامی و آماده سازی جامعه برای حکومت جهانی عنوان کرد و افزود: رسالت رسانه با نگاه جهانی نیز امید دادن به جامعه برای بهبود آن و ارتقای فرهنگی است اما برجسته کردن نیازهای جامعه را می توان به عنوان مهمترین رسالت رسانه نام برد.

شرفخانی گفت: متاسفانه امروز رسانه ها حریم های فردی را شکسته و ساختاری نیز برای آن تعریف کرده اند.

افزایش ۱۰ برابری وقف در سال‌های اخیر

معاون فرهنگی اجنماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در بخش دیگری از سخنان خود، وقف را یک ساختار با حکم الهی برای رفع برخی نیازهای جامعه عنوان کرد و گفت: یکی از آسیب های رسانه ای این است که وقف به عنوان یکی از مهمترین عواملی که زمینه رفع مشکلات جامعه را فراهم می کند، برجسته نشده است.

وی با اشاره به وقفیات گوناگون در دوره های مختلف، اظهار داشت: جامعه نیاز به وقف های جدید در حوزه های فناوری، اشتغال، ازدواج و ... دارد و کار رسانه استخراج این نیاز ها و در اختیار جامعه و واقفین قرار دادن آن است.

شرفخانی گفت: وقف منحصر به افراد متمکن نیست، بلکه هدیه از طرف خداست و تمام بشریت می توانند واقف باشند.

وی  از راه اندازی انجمن یاوران در استان های کشور خبر داد و یکی از اهداف تشکیل آن را حل مشکلات اقتصادی رسانه ها و استقلال آنها عنوان کرد.

شرفخانی از افزایش وقفیات در نتیجه کار رسانه ها اشاره کرد و گفت: تا سال ۸۸ سالی ۲۰۰ وقف داشتیم و هم‌اکنون و از ابتدای امسال بیش از دو هزار وقف جدید تا کنون در کشور ثبت شده است.

معاون فرهنگی اوقاف کشور در پایان ابراز امیدواری کرد: فرهنگ وقف در جامعه به گونه ای ترویج یابد که در سبد خانوار قرار گیرد و لازمه آن نیز رسیدن به یک ادبیات مشترک بین اوقاف و رسانه هاست.