اهواز- معاون منابع انسانی استاندار خوزستان گفت: از بزرگترین مشکلات تولید علم و پژوهش در استان، عدم استقبال مدیران از فعالیت های پژوهشگران است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی عماد پیش از ظهر امروز در افتتاحیه هفته پژوهش و فناوری در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: پژوهش مجموعه فعالیت هایی است که برای تولید علم و پاسخ به سئوالات پژوهشگر و در کل یک بحث نظام یافته در مورد پدیده های طبیعی است.

عماد بیان کرد: در تعریف آخری که می توان از پژوهش مطرح کرد؛ تلاش منظم و دقیق برای دست یافتن به نوآوری، خلاقیت و فناوری است که در زندگی انسان ها نیز ارتباط مستقیم دارد.

وی اظهار کرد: برای ترغیب دانشجو به خلق فناوری و پژوهش باید به او روش اندیشیدن را آموخت و با برنامه ریزی منظم و حساب شده مجالی برای کارآفرینی و خلاقیت در او ایجاد کرد.

معاون استاندار خوزستان، تشکیل شخصیت علمی یک پژوهشگر را در سه دوره دانست و گفت: یک فرد در سه دوره تبدیل به یک پژوهشگر می شود که در دوه اول بهت و حیرانی در او باعث ایجاد خود کوچک بینی نسبت به دیگران می کند. در دوره دوم وی وارد نقادی شده و جرات نقد پژوهش دیگران و بررسی و ارزیابی آنها را پیدا می کند.

عماد افزود: در دوره آخر که خلق و آفرینش پژوهش است، فرد تبدیل به یک پژوهشگر شده و می تواند سخن جدیدی را در علم مطرح  کند.

وی عنوان کرد: در کشور ما پژوهشگر با مشکلات عدیده ای مواجه است زیرا در حوزه اجرایی، مدیران کشور پژوهش را ضروری نمی دانند و آن را هزینه بر می خوانند که غالب این مدیران از تجربه و علمی و کارآمدی پژوهش بی اطلاع هستند.

معاون استاندار خوزستان بیان کرد: از دیگر مشکلات پیش روی علم و فناوری، پرهزینه شدن پژوهش نسبت به کارآمدی آنها، ظهور بی اعتمادی به پژوهش، کاهش منابع مالی، وقفه چند ساله فعالیت های پژوهشی در دولت پیشین و احساس بی نیازی مدیران به این فعالیت ها را می توان مورد اشاره قرار داد.

عماد عنوان کرد: کار پژوهشی باید به گونه ای باشد که جامعه را به سمت اثربخشی و کارایی بیشتر سوق دهد و در کوتاهترین مدت زمان ممکن جامعه نتیجه این فعالیت ها را ببیند.

وی در پایان گفت: در دولت تدبیر و امید و با نگرش رئیس جمهور نسبت به ارتقای این امر در کشور، دوباره فعالیت های پژوهشی که در دوره خاتمی آغاز شده و با وقفه مواجه شدند از سر گرفته شدند.