کارگردان سریال «پرده‌نشین» این اثر را ادای دینی به آثار علی حاتمی دانست و هومن برق نورد بازیگر نقش روحانی نیز تاکید کرد برای این نقش بارها منبرها را به‌صورت تلفنی برای مشاوران مذهبی اجرا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مطبوعاتی سریال «پرده نشین» به کارگردانی بهروز شعیبی با حضور کارگردان، سیدمحمود رضوی تهیه کننده، حسین تراب‌نژاد نویسنده، هومن برق‌نورد، ویشکا آسایش، مهران رجبی، سارا بهرامی، رضا مولایی، محسن کیایی و سارا رسول‌زاده بازیگران با اجرای مژده لواسانی روز دوشنبه ۲۴ آذرماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست لواسانی در سخنانی گفت: به عنوان مخاطب عام نه مجری تلویزیون این سریال را بسیار دوست دارم. به جهت اینکه احساس می کنم بعد از سالها سریالی باورپذیر با شخصیت‌هایی از جنس خودمان می بینیم و بعد از مدتها یک سریال خانواده های ایرانی را پای تلویزیون کشانده است. به مدیریت شبکه 1 و مجموعه خوب «پرده نشین» تبریک می‌گویم.

هومن برق‌نورد که در این سریال نقش یک روحانی را ایفا می‌کند، در بخشی از این نشست درباره اجرای صحنه منبر رفتن توضیح داد: من روی منبرها حساسیت داشتم و به شعیبی می گفتم متن را از قبل به من بدهد تا خودم را آماده کنم چون بهتر بود که این صحنه ها بدون کات ضبط می شد تا رشته کلام از دستم در نرود. آقای اسدزاده مشاور مذهبی سریال ما بود که من برای او تلفنی منبر می رفتم و او ایرادهای من را تلفنی می گرفت.

وی افزود: من روزی 2 بار تلفنی از قبل با اسدزاده هماهنگ می کردم، گرچه همیشه سر صحنه متن‌ها تغییر پیدا می کرد و کار سخت‌تر می شد. سکانس منبری که شب اربعین پخش شد، قرار بود شنبه ضبط شود و من صبح پنجشنبه تمرین آن را شروع کردم و همان روز برای اسدزاده به صورت تلفنی منبر رفتم.

این بازیگر ادامه داد: او گفت هنوز تسلط کافی نداری و من هم گفتم دوباره شب تماس می گیرم و آن شب هم ایرادهای کوچکی به من گرفته شد تا اینکه جمعه شب برای آخرین بار منبر را تلفنی برای اسد زاده اجرا کردم و شنبه آن سکانس را ضبط کردیم.

شعیبی نیز در بخشی از این نشست گفت: باید ادای دینی به روح آقای علی حاتمی کنم. قبل از سریال مدام از خود می پرسیدم ویژگی کارهای او چیست که ماندگار شده اند. این را بدون اغراق می‌گویم که برای «پرده نشین» تمام کارهای حاتمی را تماشا کردم. استفاده از معماری و فضای یکدست نیز به تبع کارهای او بود.

وی یادآور شد: ژیلا سهرابی بازیگری بود که خیلی دوست داشتم با او همکاری کنم و زمانی که برای نقش گپ می زدیم به او گفتم وقتی من صدای تو را می شنوم یاد آقای حاتمی می افتم. او هم به شدت منقلب شد و من فهمیدم او خواهرزاده آقای حاتمی است.

سیدمحمود رضوی تهیه کننده سریال «پرده‌نشین» نیز در این نشست ضمن تسلیت گفتن ایام اربعین، به درگذشت انوشیروان ارجمند اشاره و اظهار کرد: من افتخار همکاری با او را در 2 سریال داشتم، جای او خیلی خالی است.

وی افزود: از آغاز شدن سریال «پرده‌نشین» 2 سال و نیم می گذرد. مرحله تحقیقات در این مدت انجام و متن نگارش شد. از بهمن سال گذشته نیز وارد پیش تولید شدیم، قبل از آن قرار بود عبدالرسول گلبن قرار به عنوان سرپرست نویسندگان و کارگردان در پروژه باشد اما بعد از انصراف او، گروه نویسندگان بدون سرپرست و با حضور بهروز شعیبی به عنوان کارگردان آغاز به کار کرد و سریال انتهای خردادماه کلید خورد.

این تهیه کننده ادامه داد: کار ۳۱ قسمت است و با پخش پشت صحنه در شام غریبان امام رضا (ع) همزمان با آخرین روز ماه صفر به پایان می رسد. کار سنگینی داشتیم و نویسنده ها از مرحله تحقیقات، نگارش و بازنویسی های متعدد تا آخرین روز کار درگیر پروژه بودند. کارگردان و دیگر عوامل نیز با بازگشت از مشهد درگیر کار بودند و این سریال نتیجه یک کار گروهی است.

شعیبی در ادامه با بیان اینکه تدوین و صداگذاری سریال همچنان ادامه دارد و او تنها برای حضور در این نشست رسانه‌ای همراهی در کار تدوین و صداگذاری را رها کرده، گفت: من همچنان نگران بازخوردها و ارتباط تماشاگر هستم و تنها دلخوشی‌ام کار با گروه درجه یکی بود که می توانستند در جلو و پشت دوربین جمع شوند و همگی از بهترین ها هستند. ما با یک گروه همدل توانستیم به این نتیجه برسیم.

در ادامه برق‌نورد نیز با اشاره به اینکه ۱۰ سال پیش در همکاری با زرین‌پور نقش روحانی بازی کرده اما آن سریال بخاطر همزمانی پخش با سریال «وفا» دیده نشد، گفت: بعد از آن نقش من برای اولین کار در کسوت روحانی در این سریال دیده شدم. در ابتدا برایم جالب بود که چرا این نقش به من پیشنهاد شده است اما اصلا از نقش نترسیدم. مطمئن بودم شعیبی و رضوی دقت لازم برای این کار را دارند و امکانات فراوانی برای ما فراهم کرده اند.

وی با خنده ادامه داد: البته این امکانات مالی نبود. ما در روند تحقیقات نقش چندان دچار مشکل نشدیم، آقایان طلاب به دفتر رضوی می آمدند و با هم گپ می زدیم. من هم چند بار به حوزه رفتم و با طلاب صحبت کردم. این اتفاقات برایم جذاب بود و برای ایفای این نقش استرسی نداشتم، ضمن اینکه نگاهم به روحانی، انسانی بود که لباس روحانی تنش کرده و نقش را برای خودم پیچیده نکردم.

در ادامه شعیبی درباره انتخاب بازیگر برای نقش روحانی گفت: آقای آییش زمان انتخاب بازیگر سر نمایش «سقراط» بوده اند و محاسن و ظاهرشان به نقش نزدیک بود. ما باهم گپ زدیم و کار را روی نقش شروع کردیم. انتخاب بعدی ما برق‌نورد بود که خیلی زود با او به نتیجه رسیدیم. من اصلا با او همکاری نداشتم ولی می‌دانستم بازیگر توانمندی است و مطمئن بودم نقش رحیم مهدوی را به خوبی ایفا می‌کند. زمانی هم که با او دست خداحافظی دادیم به من گفت من 2 روز به سفر می روم و وقتی برگشتم، بیشتر صحبت می کنیم.

شعیبی افزود: حامد کمیلی هم به سفر 2 روزه ای رفته و از اینکه در جلسه نیست عذرخواهی کرد. آقای پاک‌نیت هم متاسفانه یا خوشبختانه سر کار بود و امروز ناگهان او را آفیش کردند و نتوانست بیاید.

وی با بیان اینکه به جرأت می توان گفت مهران رجبی بازیگر درجه یک و خوبی است که سادگی بازی و دلنشینی لحن او مثال‌زدنی است، یادآور شد: فکر می کنم اگر او در بعضی کارها را بازی نمی کرد که منتقدان به آن‌ها نقد می‌کنند، با دیدن آثاری چون «دکتر قریب»، «خانه پدری» یا فیلم آقای ایرج کریمی، نگاهی که به بازیگری او از سوی منتقدان می شد طور دیگری بود. برای فضای نقد فعلی متاسفم که هیچ تفکیک پذیری در آن وجود ندارد و با کلیت سینما کار دارند. بازی او در 3 اپیزود فیلم «خانه پدری» بسیار درجه یک است و وقتی با مهران رجبی همبازی می شوی تازه می فهمی مقابل چه بازیگر درجه یکی قرار گرفته ای.

رجبی هم در پاسخ به این سخنان اظهار کرد: نمی دانم چه بگویم. خدا مرگم بدهد. من برای نقش احمدعلی دعوت شدم، روی کاغذ قراردادی نوشتم که من گفتم کم است اما هنوز آن را هم نداده اند.  ببخشید که بازی های مسخره ای از من می بینید. «براتعلی» نیز هنوز لباس طلبگی اش را نپوشیده و باید دید چه می شود اگر این هفته تسویه حساب کنیم. 

در ادامه تراب نژاد با اشاره به انجام مرحله تحقیقات توسط طلاب جوان حوزه علمیه، اظهار کرد: آنها در طول یکسال خاطرات فضاهای جذاب طلبگی را جمع کرده بودند که ماحصل آن طرحی شد که گلبن آن را نوشت. چارچوب کلی سریال همان چیزی است که او نوشته ما فقط چند قصه اضافی را حذف کرده ایم تا قصه جذاب تر شود.

در ادامه ویشکا آسایش نیز درباره ایفای نقش هدا، پس از تجربه هایش در سریال های تاریخی از جمله امام علی (ع)، «مختارنامه» و «نردبام آسمان» گفت: من قصه سریال را خیلی دوست داشتم، این نقش درباره زنی بود که سال ها ایران نبوده و بعدا برمی گردد و با مشکلات خانوادگی روبرو می شود. او آدم بیرونی نیست و از آنجایی که احساساتش را چندان به نمایش نمی گذارد تا مخاطب با او ارتباط برقرار کند، ایفای این نقش برایم جالب بود.

وی ادامه داد: از طرفی دوست داشتم با شعیبی کار کنم و از این انتخابم خوشحال هستم در هفته دوم تصویربرداری بود که مطمئن بودم کار خوبی می شود. من همواره دوست دارم نقش های متفاوتی بازی کنم، زمان بازی در سریال امام علی (ع) نقش قطام روی من مانده بود و از بس نقش های مشابه به من پیشنهاد می شد، خسته شده بودم. در مقطعی تصمیم گرفته بودم کار بازیگری را به این خاطر کنار بگذارم. بعد از آن با فیلم «ورود آقایان ممنوع» به سینما برگشتم که این اتفاق یک ریسک بود اما رامبد جوان به خوبی من را هدایت کرد. نقشم در سریال «پرده‌نشین» هم که با تمام کارهایم فرق می کند.

در ادامه شعیبی به شوخی گفت: درباره آسایش ما باید بپرسیم چرا ما؟!

آسایش هم در پاسخ به این سوال لواسانی که چطور قبول کرد نقش مادر سارا بهرامی را بازی کند و فرزند خودش چند ساله است، اظهار کرد: پسر من تازه 9 ساله شده است. شما فکر کنید من بچه بودم که عروسی کردم! در واقع در قصه به عمد این اتفاق افتاد که مخاطب ها بگویند به این شخصیت که نمی‌خورد مادر مائده باشد.

وی شخصیت هدی را از خود واقعی‌اش دور دانست و افزود: هدی شخصیت سرد و درونی دارد. اما من در زندگی واقعی‌ام برونگرا و هیجان‌زده هستم.

بهرامی نیز درباره این همکاری اظهار کرد: کار کردن با بهروز شعیبی یکی از شانس‌های بزرگ زندگی من بود. جا دارد از کسانی که اینجا حضور ندارند مثل گروه تصویربرداری، صدابردار و عوامل پشت صحنه «پرده نشین» تشکر کنم. عشقی که مخاطبان در این سریال می‌بینند به خاطر اتفاقات خوب پشت صحنه بود و رضوی و شعیبی طی 6 ماه خاطرات خوبی برای ما ساختند.

وی تأکید کرد: مائده دختر بهتری از من است. او پدرشوهرش را خیلی دوست دارد. چون به اعتقادات او اهمیت می‌دهد و پای ارزش‌هایش می‌ایستد.

رسول‌زاده نیز در ادامه با بیان اینکه هیچوقت فکر نمی‌کردم شروع کارم به این شکل باشد، اظهار کرد: فکر نمی‌کردم گیر گروه سالم و حرفه‌ای این چنینی بیفتم. من خانواده به شدت سنتی دارم و مادرم ترجیح می‌داد همان تئاتر کار کنم چون سلامت کار برایش اهمیت داشت.

وی افزود: بزرگ‌ترین لطف خدا به من حضور در این سریال بود. اثری که در آن روبروی بازیگران حرفه‌ای کار کردم و شعیبی آنچنان فضای خوبی ایجاد کرده بود که مدام از خدا می‌خواهم این اتفاق باز هم تکرار شود و دوباره با این گروه کار کنم.

این بازیگر شخصیت هاجر را به خاطر جسارتی که دارد به خودش شبیه دانست و گفت: البته من در زندگی واقعی‌ام تجربه چنین عشق و عاشقی را نداشتم آن هم با یک طلبه روحانی. اما ویژگی جسور بودن و پافشاری هاجر را دوست داشتم.

مولایی دیگر بازیگر سریال نیز به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: روز گذشته یک موتوری از عقب به ماشین من زد و خیلی هم طلبکار بود. آنجا کنار یک مغازه ایستاده منتظر افسر بودیم که یکی از اهالی آن منطقه به من گفت آقا مجید هوایت را دارم نقش منفی بازی کردن خیلی سخت است. دیگری گفت نه نقش او منفی نیست رگه‌های منفی دارد. فرد دیگری جواب داد نه دیگر از وقتی او به سمت میرزایی رفته شخصیت منفی شده است. آن یکی می‌گفت آخر تقصیر این بنده خدا چیست که برادرش آن کار را انجام داده است و... از شنیدن این تحلیل‌ها لذت بردم و دست آخر به موتوری هم گفتم برود و بی خیال ماجرای تصادف شدم!

وی ادامه داد: این کار عشق خاصی دارد. مادرم به من می‌گوید همه چیز سریال خوب است اما فراتر از این خوب بودن، چیزی دارد که باعث می‌شود علاقه زیادی به آن داشته باشد.

مولایی با بیان اینکه بینابین بودن نقشش را دوست دارد، گفت: نقش من اصطلاحا خاکستری است نه سیاه. مجید آدم دلسوز و رفیقی است اما نمی‌تواند تصمیمات درستی بگیرد. در 8 قسمت بعدی ماجرا با حضور او جذاب‌تر خواهد شد.

در ادامه کیایی بازیگر نقش برات‌علی هم گفت: شانسی که من در سینما و تلویزیون داشته‌ام این بوده که همواره پیش افراد خوبی قرار گرفته‌ام. همه از کار خوب گفتند حالا من یک نکته بد را بگویم. همه دوستان شاهدند که ما تا برداشت 40 هم می‌رفتیم. برداشت اول را که می‌گرفتیم شعیبی می‌گفت عالی، بهترین، یکی دیگر می‌گیریم! این جملات تا برداشت 20 و 30 هم بیان می‌شد! او حساسیت زیادی داشت و اتفاق خوبی که افتاده و کار سر و شکل خوبی دارد به خاطر همین موضوع است.

مولایی هم ادامه داد: همه ما افراد سخت‌گیری هستیم. حضور در «پرده نشین» کارمان را سخت‌تر کرد. از این بعد می‌مانیم چه کاری را انتخاب کنیم. فکر کنیم همه بیکار شویم.

آسایش هم به شوخی گفت: کمپانی رضوی باید برای تمام سال با ما قرارداد ببندد.

پس از این شعیبی در پاسخ به سوالی به تلاش برای تصویر روحانی واقعی به دور از شعارزدگی اشاره کرد و گفت: روحانی ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و علمی دارد. ما در این سریال از شعار و بزرگنمایی پرهیز کردیم، همواره سعی می‌کردیم جلوی خطا را بگیریم.

رضوی نیز درباره حضور مشاوران مختلف در سریال گفت و تأکید کرد: برعکس آنچه همه فکر می‌کنند ناظرها دست و پاگیر هستند، لحظه لحظه حضور این عزیزان کیفیت کار را بالا می‌برد. مثلا برق‌نورد 24 ساعته با آقای اسدزاده مشاور مذهبی در ارتباط بود.

برق‌نورد هم این موضوع را تأیید کرد و درباره مهران رجبی گفت: جلوی رجبی نمی‌شود بد بازی کرد آنقدر که خوب و روان ظاهر می‌شود. اگر بازیگری نتواند جلوی او خوب بازی کند باید برود خانه‌اش.

وی همچنین تکه کلام «مؤید و محفوظ باشید» را خلق نویسنده اثر معرفی کرد.

شعیبی نیز تصریح کرد: بین روحانیون ما چهره‌های شاخص و معتبر بسیاری حضور دارند و اگر ما می‌خواستیم شاخصه‌ای از هر کدامشان را در نظر بگیریم روحانی سریال شبیه یکی از آنها می‌شد اما زمان نگارش هیچ فردی مدنظر ما نبود.

کیایی نیز در این باره که برخی به او می‌گویند چرا روحانی‌ها را اینقدر خوب نشان داده‌اید، گفت: این سریال از این زاویه به موضوع روحانیت می‌پردازد که ما روحانی خوب هم داریم و کارکرد روحانی خوب در جامعه اینگونه است. طبیعی است که در هر قشری آدم‌های مختلفی حضور دارند.

وی درباره همکاری با پاک نیت گفت: او سرشار از انرژی است و من قبل از هر صحنه باید حسابی خودم را گرم می‌کردم.

در ادامه شعیبی درباره تنوع لوکیشن‌های سریال گفت: این تنوع بصری را مدیون مدیر تولید و طراح صحنه دلسوز کار هستیم که به ما آرامش خاطر دادند. متولی مدیر تولید ما حساسیت‌های بسیاری در انتخاب لوکیشن‌ها داشت و تطابق آنها با بافت ایرانی و اسلامی را در نظر می‌گرفت.

وی تأکید کرد: فضای پررقابتی بین کشورها شکل گرفته و برخی آثار نازل درصدند بافت و معماری کشور خود را به مردم ما نشان دهند اما ما سرزمین غنی داریم که از جای جای آن استفاده نمی‌کنیم. این فقط به خاطر سهل‌انگاری است و اینکه ما اولین لوکیشنی را که هماهنگ می‌شود می‌پذیریم.

بازیگر «طلا و مس» یادآور شد: ما حتی چادرهای مختلفی برای خانم‌ها طراحی کردیم و جنس لباس روحانیت و عبای برق نورد یا عبا و قبا و لباده آییش حاصل تلاش ما برای رعایت زیبایی‌شناسی متناسب با فرهنگی ایرانی بود.

رضوی نیز متولی مدیر تولید این سریال را به نوعی تهیه‌کننده اجرایی سریال معرفی کرد.

شعیبی همچنین درباره انتخاب یک ناکجاآباد برای رخ دادن قصه اصلی توضیح داد: این محدودیت نه برای من بلکه برای اکثر سریال‌سازان رخ می‌دهد و در صورتی که اسم واقعی جایی پیش کشیده شود، مردم آن منطقه گوششان تیز می‌شود و دنبال نقطه منفی هستند تا اعتراض کنند. بنابراین ما ترجیح دادیم اسم مکان واقعی نیاوریم و از گلشن آباد استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: من سخت‌ترین کار زندگی‌ام را انجام دادم و از بازیگران و عوامل خوب سریال ممنونم که اهل گفتگو بودند و با هم درباره سکانس‌ها گپ می‌زدیم. حاصل کار هم نتیجه تلاش  و همدلی بازیگران است.

کارگردان «دهلیز» تأکید کرد: مهیار علیزاده اولین تجربه آهنگسازی سریال را داشت و زمانی که آهنگ را می‌ساخت با هم به این نتیجه رسیدیم که تیتراژ را باید حتما علیرضا قربانی بخواند. این دو قبلا با هم آلبوم «حریق خزان» را داشتند.

در ادامه برق‌نورد با بیان اینکه تعداد نقش‌های جدی‌اش بسیار بیشتر از نقش‌های طنز او است، گفت: من در ملکه، کیفر، آرایش غلیظ و بیگانه در سینما و سریال‌هایی چون زمانه و در مسیر زاینده رود در تلویزیون نقش‌های جدی داشتم. نقش‌ طنز به این دلیل که بیشتر دیده می‌شود و زمان خاصی چون ماه رمضان را برای پخش دارد، بیشتر به دل می‌نشیند و به یاد می‌ماند.

وی افزود: زمانی که من سریال «اشک‌ها و لبخندها» را برای حسن فتحی بازی کردم، بعد از آن برای 5 فیلم مختلف نقش کلاه مخملی به من پیشنهاد دادند و من نپذیرفتم. درباره کاراکتر روحانی هم اگر نقش شرایط ویژه‌ای داشته باشد و تفاوت ویژه ای با رحیم مهدوی در آن باشد می‌پذیرم.

در ادامه رضوی درباره خطوط قرمز گفت: ما خط قرمزی نداشتیم و نگران مطرح کردن مسئله خاصی هم نبودیم چون هیچ مسئله عجیبی نمی‌گفتیم. شاید در سریالی شبهه‌ای مطرح شود و به آن پاسخ داده نشود. این خطرناک است اما فکر نمی‌کنم ما دچار حساسیت خاصی شده باشیم.

این تهیه‌کننده همچنین تصمیم برای پخش همزمان سریال از شبکه اچ دی را نتیجه هماهنگی فرجی و اخوان‌صفا مدیران شبکه‌های یک و اچ‌دی دانست و اعلام کرد بعد از پایان تصویربرداری این تصمیم گرفته شده است.

در این نشست همچنین رجبی به خاطرات بامزه و خنده‌دارش از سریال اشاره کرد و همه را خنداند.

برق نورد نیز به عنوان سخنان پایانی‌اش گفت: ای کاش تلویزیون قدر سریال‌های پربیننده‌اش را بداند و آنها را ادامه بدهد. نباید فقط به 30 قسمت بسنده کرد. این کار پتانسیل دارد ادامه پیدا کند یا سریال‌های دیگری که من در آنها بازی کردم، مثل «ساختمان پزشکان». استفاده از این موقعیت‌ها باعث می‌شود مردم بیشتر با تلویزیون آشتی کنند.

رضوی نیز تأکید کرد: این را به عنوان گله نمی‌گویم. ما کار را در زمانی ساختیم که تلویزیون بدترین شرایط مالی خود را داشت و همانطور که دوستان گفتند مثلا آقای رجبی از 6 ماه کار فقط حقوق 1 ماه کارش را گرفته است. بقیه هم همینطور بودند.

وی در پایان گفت: شکر خدا که گروه به تلویزیون و شبکه یک لطف داشتند و ماندند و کار تمام شد. جا دارد از همگی تشکر کنم و همت شما دوستان باعث شد که سریال روی آنتن برود.

در پایان رییس فرهنگسرای اندیشه از عوامل و بازیگران «پرده نشین» با اهدای تابلوهای خطاطی تقدیر و تشکر کرد.