شاهرود - سی و هفتمین دوره رقابت های قرآنی اوقاف و امور خیریه استان سمنان، با حضور ۳۴۰ فعال این حوزه در دو رده سنی ویژه خواهران و برادران در شاهرود آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سی و هفتمین دوره رقابت های استانی از صبح چهارشنبه و با میزبانی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود در محل سالن همایش های هلال احمر این شهر ویژه برادران و سالن اجتماعات کانون ملی شهید بهشتی ویژه خواهران آغاز شد.

شاهرود میزبانی شایسته برای برگزاری رقابتهای قرآنی ملی

امام جمعه شاهرود نیز در این آئین، برگزاری پرشور مسابقات قرآنی استانی و ملی در شاهرود را مایه افتخار مردم و مسئولان شهرستان دانست و گفت: باید از همت برگزار کنندگان این رقابت ها تشکر کرد.

حجت الاسلام محمود ترابی، با اشاره به تلاش دشمنان اسلام در خدشه دار ساختن چهره اسلام و قرآن، اظهار داشت: مستشرقین همواره با استفاده از تبلیغات سوء به دنبال القای این مفهوم هستند که اسلام با پول حضرت خدیجه کبری و شمشیر علی(ع) اشاعه پیدا کرده است.

وی افزود: این در حالی است که قرآن و فرهنگ اسلامی، معنویت را به زندگی انسان آورده و باید بدانند که این قرآن بود که مدینه را فتح کرد و نه شمشیر.

قرآن قلب مسلمانان را تسخیر کرده است/ پاتوق های قرآنی گسترش یابد

رئیس شورای فرهنگی عمومی شهرستان شاهرود با بیان اینکه مسلمانان دلبسته قرآن شدند، تصریح کرد: همگان باید بدانند که آنچه دل مسلمانان و قلب ما را تسخیر کرده است، قرآن است.

حجت الاسلام ترابی، شیعه را متفاوت از سایر مسلمانان دانست و اظهار داشت: تفاوت فرهنگ شیعی با دیگر فرهنگ ها در وفاداری به اهل بیت است و قرآن همراه با جریان سازی در جامعه شیعه ساری و جاری است.

وی با اشاره به برگزاری رقابت های قرآنی اوقاف در شاهرود، ابراز داشت: اگر این گونه مراسم در جامعه شیعی ما برگزار می شود برای این است که در نزد اذهان عمومی و در فضای معرفتی و فرهنگی مبتنی بر قرآن، به کتاب خداوند، عظمت ببخشیم.

امام جمعه شاهرود، با بیان این مطلب که قرآن در جلسات و محافل قرآنی، فضای معنی ایجاد می کند، اظهار داشت: فضای حاکم بر محافل قرآنی مانند مسابقاتی که پیش روی داریم، فضای بزرگ و گرانقدری است که همه آنرا مدیون حضور کلام الله مجید در جمع ها هستیم.

ترابی افزود: باید مجموعه ها و اصطلاحا پاتوق های قرآنی را گسترش دهیم و آنها را تقویت کنیم چرا که جامعه امروز ما نیاز به اینگونه محافل قرآنی را بیش از پیش احساس می کند.

مسابقات قرآنی گامی موثر در راستای ارتقاء فرهنگ دینی است

معاون فرهنگی آموزشی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان نیز در این مراسم در تشریح برنامه های قرآنی این اداره کل گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در چهار محور عمده از قبیل مسابقات، تربیت حفاظ قرآنی، محافل انس با قرآن و در نهایت تربیت مربیان قرآنی فعالیت دارد.

حجت الاسلام علی اکبری، در توضیح برگزاری رقابت های قرآنی تصریح کرد: برگزاری رقابت های قرآنی در سطوح مختلف شهرستانی و استانی و دعوت از داوران ممتاز کشوری و بین المللی از جمله اقداماتی است که توسط این اداره کل در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت تمسک به قرآن گفت: مسابقات قرآنی گامی موثر در راستای ارتقاء فرهنگ دینی است.

ثبت نام ۲۳۲۸ نفر برای شرکت در طرح حفظ قرآن استان سمنان

مسئول برگزاری سی و هفتمین دوره رقابت های استان سمنان نیز، با اشاره به تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم مورد تاکید مقام معظم رهبری، تصریح کرد: سازمان اوقاف کل کشور از این تعداد، تربیت یک میلیون حافظ را در دستور کار قرار داده و در استان سمنان نیز تعداد دو هزار و ۴۴۴ نفر تا پایان سال ۹۲ و تعداد دو هزار و ۳۲۸ نفر نیز در سالجاری، برای این طرح ثبت نام کردند.

اکبری، با اشاره به دوره های آموزشی تربیت حفاظ قرآنی در استان سمنان، گفت: از تعداد افراد ثبت نام شده در طرح تربیت حفاظ امتحان گرفته می شود و در پایان نفرات مستعد به کلاس های آموزشی حفظ کلام الله مجید راه پیدا می کنند.

وی افزود: همچنین در راستای تحقق این مهم، اداره کل اوقاف استان سمنان، نسبت به تربیت ۱۰۴ نفر از مربیان قرآنی نیز اقدام کرده است.

قرآن در زندگی ما تجسم نیافته است

معاون آموزشی فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ قرآنی نیز تاکید کرد: درست است که معلومات قرآنی همواره با ما همراه است اما قرآن در زندگی ما تجسم نیافته است.

اکبری، تصریح کرد: باید این فرمایش مقام عظمای ولایت را همیشه مد نظر قرار داد و باید قرآنی زندگی و فکر کرد.

وی افزود: از این رو است که خوشبختانه امروز شاهد افزایش تعداد موقوفات قرآنی در سطح استان و به ویژه در شهرستان شاهرود و گرمسار به ترتیب ۱۰ و شش وقف قرآنی هستیم که این مهم نشان می دهد توجه به زندگی قرآنی روز به روز در جامعه ما بیشتر می شود.

سطح داروی مسابقات سی و هفتمین دوره رقابت های استان سمنان بسیار بالا است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود نیز در این آئین، با بیان این مطلب که باید فضای قرآنی حاکم بر جامعه را اشاعه داد، گفت: ما معتقدیم، رقابت ها و مسابقات ویترین فعالیت های قرآنی هستند و می توانند فرهنگ قرآنی را در جامعه اشاعه دهند.

سید مصطفی مجیدی، با اشاره به خصوصیات بارز این دوره از رقابت ها، تصریح کرد: در این رقابت ها از داوران بین المللی استفاده شده است که برای نخستین بار همانند دور شهرستانی، این داورها در قرنطینه به سر خواهند برد.

وی افزود: داورهای حاضر در این دوره از رقابت ها از استان های تهران، خراسان رضوی، مازندران و گلستان هستند و سطح داروی با وجود اساتید گرانقدر این حوزه بسیار بالا خواهد بود.

از بین ۳۴۰ شرکت کننده این مسابقات، ۱۵۳نفر از بین خواهران و ۱۸۷ نفر از بین برادران انتخاب شده اند که ۱۰۳نفر از این تعداد در رده سنی زیر ۱۶سال و ۲۳۷ نفر نیز در رده سنی بالای ۱۶سال، طی دو روز و در ۱۱ رشته، شامل حفظ، قرائت ترتیل، صوت، اذان، ابتهال، مفاهیم و ... با هم به رقابت خواهند پرداخت.