سنندج-دبیرکمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان گفت: با باندهای کلان و شبکه های گسترده قاچاق و دست های پنهان در این رابطه به صورت جدی مقابله و مبارزه خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا میرزایی پیش ازظهر امروز پنج شنبه در چهارمین جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان که در سالن دولت استانداری تشکیل شد، با اشاره به اینکه قاچاق یکی از مصادیق بارز اقتصادپنهان است، گفت: یکی از معضلات جدی کشورهای درحال توسعه فساد مالی ناشی از اقتصاد پنهان است.

وی عنوان کرد: پدیده قاچاق در بعد کلان علاوه برایجاد بحران مالی زمینه بروز و ظهور خطرات امنیتی را هم به دنبال داشته و دارد.

وی با اشاره به اینکه کردستان 227 کیلومتر مرزمشترک با کشور عراق دارد، اظهارداشت: به دلیل بی ثباتی در کشورعراق پدیده قاچاق برای استان ما معضلات امنیتی به همراه داشته و این درحالی است که در کشورهای پیشرفته وجود مرز و مبادلات مرزی به عنوان فرصت تلقی می شود.

دبیرکمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان با بیان اینکه در برخی مبادلات قاچاق نرخ سود ملاک و مبنا نیست، ادامه داد: کالاهای ممنوعه ای هم چون مشروبات الکلی با هدف ضربه زدن به باورهای دینی و اعتقادی ما وارد استان می شود.

میرزایی افزود: مشروبات الکلی بعد از 10 روز از زمان تولید آنها وارد کشورما شده است و تولیدکنندگان این کالا با قاچاقچیان قراردادی با نازلترین قیمت منعقد می کنند تا بدین وسیله به اهداف شوم خود دست پیدا کنند.

وی بیان کرد: کالاهای قاچاق دیگری هم چون لوازم آرایشی و بهداشتی هم به لحاظ استفاده از مواد نامرغوب در تولید آنها خطرات زیادی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه پیشگیری از ورود کالاهای قاچاق در اولویت کارها واقدامات ما قرار دارد، عنوان کرد: به صورت جدی با باندهای کلان و شبکه های گسترده قاچاق و دست های پنهان در این رابطه مقابله و مبارزه خواهیم کرد.

دبیرکمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان گفت:  برای برخورد نرم با قاچاق باید ازنظرات و دیدگاه های و اندیشه های نخبگان و دانشگاهیان بهره ببریم.

میرزایی بیان کرد: قاچاق پدیده ای چند وجهی است و کنترل و مقابله با آن نیاز به همکاری، همدلی و هم افزایی تمامی دستگاه های مرتبط در این عرصه دارد.