اراک- رئیس ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین گفت: ۳۰درصد از پروژه های تحقیقاتی توسط محققان این ایستگاه تاکنون تجاری سازی شده و حرکت به سمت تجاری سازی تولیدات علمی در پیش است.

عادل غدیری در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: این طرح ها در زمینه شناسایی کودهای بیولوژیکی مناسب در زراعت لوبیا، ارقام جدید ثبت شده هستند.

وی اظهارکرد: طراحی طرحها و اجرای پروژه های تحقیقاتی تقاضامحور با قابلیت تبدیل به تکنولوژی قابل تجاری سازی در دستور برنامه های تحقیقی محققان این ایستگاه قرار گرفته و طرح هایی طراحی می شود که از همان ابتدا مشتری دارند و نتیجه و دستاورد تحقیقات قابلیت تجاری سازی دارند.

غدیری گفت: پژوهش ها باید بر مبنای تقاضامحوری باشد و اگر دانش فنی تولید شده در آن پژوهش قابلیت تجاری سازی باشند، باید اقلام تولید شود؛ حال آنکه بیشتر پژوهش های کشور مبتنی بر تقاضا و مشتری محوری نیست و معمولا در حیطه تولید دانش پایه قرار دارند.

غدیری با بیان اینکه در طول ۲۰ سال بیش از ۱۳۰طرح پژوهشی انجام شده اظهارکرد: این طرح ها در زمینه زراعت لوبیا، اصلاح ارقام جدید، مبارزه با آفات و بیماری های لوبیا، بهبود و تغذیه گیاهی و افزایش ضریب مکانیزاسیون در تولید لوبیاست که منجر به دستاوردهای مهمی شده است.

ارقام جدید لوبیا همچون لوبیا چیتی کوشا وصدری و سفید درسا از مهمترین دستاوردهای تحقیقاتی است

وی بیان کرد: معرفی ارقام جدید لوبیا همچون لوبیا چیتی کوشا وصدری و سفید درسا از مهمترین دستاوردهای تحقیقاتی اخیر در سالهای اخیر است.

غدیری در ارتباط با پژوهش های در ارتباط با اصلاح روشهای مدیریت زراعی در تولید لوبیا گفت: اصلاح روشهای کاشت، بهبود سیستم های آبیاری با تاکید بر کاهش مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری،کاهش مصرف کودهای شیمیایی و افزایش نقش کودهای بیولوژیکی و ارگانیک،کاهش سموم در کنترل آفات و بیماری های رایج از طریق توسعه تکنیک های زراعی کنترل آفات و بیماری ها و استفاده از سموم بیولوژیک وت وسعه مکانیزاسیون در مرحله داشت لوبیا از جمله وجین مکانیکی علفهای هرز در زراعت لوبیا می توان اشاره کرد.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط کشور و خشکسالی سالهای اخیر حاکم بر بیشتر اقلیم های ایران شناسایی و توسعه ارقام مقاوم به خشکی با راندمان مصرف آب بالا در دستور کار محققان این استگاه قرار گرفت .

۵ لاین مقاوم به خشکی در ارقام مختلف لوبیا چیتی، سفید وقرمز شناسایی ومراحل نهایی ثبت ومعرفی قرار دارد

غدیری گفت: تاکنون پنج لاین مقاوم به خشکی در ارقام مختلف لوبیا چیتی ،سفید وقرمز شناسایی و مراحل نهایی ثبت و معرفی خود را می گذرانند .

وی گفت: در طی این مدت ۱۵۰ مقاله علمی و پژوهشی در همایش های ملی و بین المللی و مجلات علمی معتبر داخلی و خارجی ارائه و چاپ شده است.

ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای ایران در خمین از معتبرترین کانون های تحقیقی برای تولید لوبیا این ماده غذایی است که سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرد.