پارسیان - در همایش دوستداران محیط زیست در پارسیان جانمایی صنایع انرژی بر پارسیان، پارس جنوبی در بوشهر و حفظ پارک ملی نایبند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رادمهر فرماندار پارسیان پیش ازظهر دوشنبه در همایش دوستداران محیط زیست که با هدف بررسی آلودگی های عسلویه برگزار شد، نیز ضمن خوش آمد بیان داشت: ما مخالف صنعت نیستیم اما صنعتی می خواهیم که زندگی را بر ما دشوار نگرداند.

رادمهر همچنین خواستار آموزش کودکان با محیط زیست از سنین قبل از دبستن شد.

محمود نصوری رئیس دانشگاه آزاد شهرستان پارسیان روند صنعتی شدن منطقه را توضیح داد و عنوان کرد: در این منطقه کوچک در زمانه ای کوتاه حجم عظیمی از صنعت را پذیرا شده است و این مشکلات و مصائب فراوانی را موجب شده است.

وی خواستار آن شد تا از تجمع بیش از اندازه صنعت در این منطقه جلوگیری شود و برای حل موضوع اشتغال و توسعه کشور صنایع و کارخانه ها که لزومی برای احداث آن در کنار دریا نیست در محدوده وسیع تری توزیع شود.

جانمایی اشتباه صنایع در پارسیان

علی قاسمی سخنگوی شورای اسلامی شهرستان پارسیان وضعیت جغرافیایی صنایع انرژی بر را تشریح کرد و اظهارداشت: این صنایع از همه سو به روستاها و شهرها و مناطق مسکونی ختم می شود و در جانمایی آن اشتباه صورت گرفته است.

وی با انتقاد از پروژه الحاق بخشی از غرب شهرستان پارسیان به استان فارس عنوان کرد: ایجاد منطقه ویژه و اسکله در منطقه گردشگری نایبند هیچ توجیهی ندارد.

در ادامه ناصر بوهندی فعل محیط زیست از منطقه عسلویه؛ وضعیت آلودگی عسلویه را تشریح و ابرازداشت: چرا خانم ابتکار به عسلویه سفر نمی کنند که درد و رنج مردم را از نزدیک ببینند.

سالم توکلی از فعل محیط زیست و عضو تشکل های مردمی به این موضوع اشاره کرد که به جای این همه صنعت می توان از پتانسیل های خوبی که منطقه برای گردشگر و اکوتوریسم دارد استفاده کرد.

در ادامه مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست گفت: تمام دغدغه های شما در مورد آلودگی های صنایع به خصوص عسلویه قابل تحسین است و دغدغه سازمان محیط زیست هم هست.

دکتر متصدی معاونت نیروی انسانی سازمان محیط زیست در مورد صنایع انرژی بر بیان داشت: صنایع انرژی بر ارزیابی و مجوز صنعتی آن در دولت قبل صادر شده اما هنوز مجوز دریایی آن صادر نشده است. این صنایع در کلیاتش مجوز گرفته اما در مورد جزئیات صنایع فعلا مجوزی صادر نشده است.

وی در مورد پارک ملی نایبند نیز اظهارداشت: این پارک از جمله مناطقی است که برای ما بسیار ارزشمند است و حفظ اینگونه مناطق در اولویت برنامه های سازمان محیط زیست قرار دارد و اجازه هیچگونه فعالیت اقتصادی در آن داده نمی شود.

متصدی همچنین اشاره کرد: در دولت تدبیر و امید در همه موارد موضوع محیط زیست سرلوحه برنامه ها قرار دارد.

وی عنوان کرد: این قدرت بالای جامعه و درایت علمی شما برای ما قابل تقدیر است. و این می توانددر کنترل آلودگی ها موفق تر و با قدرت عمل امروز نیازمند پیشنهادات اجتماعی جوامع محلی هستیم. شما بیش از هر کسی می دانید که اینجا چه اتفاقی می افتد. و این پیشنهاداتی که شما تهیه می کنید کمک می کند به داشتن یک جامعه خوب و سلامت و حفظ محیط زیست.

حسین دلشب مدیر کل محیط زیست استان بوشهر نیز از مصائب و جفاهایی سخن گفت که طی سالیان گذشته بر پارک ملی نایبند رفته است.

وی همچنین از اقدامات اداره کل محیط زیست بوشهر برای حفاظت از پارک ملی نایبند گفت و ادامه داد: از جمله این اقدامات خودتنظیمی پارک، ساخت برج چند طبقه دیدبانی، رها سازی جبیر و آهو و تکثیر گیاهان بومی در این پارک ملی است.

مجید وفادار مدیر کل محیط زیست استان هرمزگان در ادامه این همایش ابراز داشت: باید تلاش کنیم توسعه، توسعه پایدار باشد. سازمان بدون حمایت مردم کاری نمی تواند انجام دهد و هر چه کنیم صنعت آلایندگی دارد و ما باید در جهت کاهش آلودگی ها تلاش کنیم.

محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز خوشبختی از اینکه برای دومین بار است که در جمع مردم این منطقه قرار می گیرد، بیان داشت: استان هرمزگان استانی است که بالاترین نرخ رشد NGO ها را داشته است. پارسیان می تواند یک پایلود موفق برای فعالیت های تشکل های محیط زیستی باشد. این همه احساس مسئولیت باید در قالب تشکل ها ثبت و سازماندهی شود.

وی ادامه داد: معمولا در جاهای دیگر وقتی کارد به استخوان می رسد همه فکر می افتند اما اینجا می بینیم که قبل از فاجعه کارهای ارزشمندی صورت می گیرد. اقدامات فعالان محیط زیستی اینجا را همیشه دنبال می کنم.