طراح پوستر جشنواره پايتخت كتاب ايران ويژگی طرح خود را فضای تازه آن نسبت به پوسترهای ديگر رویدادهای فرهنگی دانست و گفت: در اين طرح کوشیدم از فضای كلاسيك فاصله بگيرم و نگاه جديدی به موضوع داشته باشم.

به گزارش خبرگزاری مهر، كيانوش غريب‌پور افزود: قصدم اين بود كه بدون اشاره صريح به كتاب و شهر، ايهامی بين اين دو موضوع برقرار كنم. درواقع شما المان‌هايی از منظره شهری و بلوك‌های ساختمانی در اين پوستر می‌بينيد كه درعين حال می‌تواند طرحی از يك كتاب هم باشد.

وی استفاده از طرح گنبد در اين پوستر را به معنای نزديك شدن فضای طرح به خصلت شهرهای سنتی دانست و گفت: از آنجا كه طرح پايتخت كتاب ايران قرار است در همه شهرهای كشور انجام شود، نبايد طرح ما تنها يادآور شهرهای بزرگ و مدرن باشد.

غريب‌پور مدرن بودن فضای پوستر را در هماهنگی كامل با اتفاق تازه و مدرني مثل طرح پايتخت كتاب ايران  دانست و تصريح كرد: در كنار اين فضای مدرن، آنچه دراين پوستر ديده‌ می شود  بدين خاطر است كه فضای آن خيلي از حافظه تصويری ما به دور نباشد. درواقع مي‌خواستم پوستر براي سطح عمومی جامعه نيز قابل درك باشد، اگرچه فكر می‌كنم مخاطبان اين طرح اهالی كتاب هستند و به طور معمول سطح سواد بصری آن‌ها از سطح عمومی جامعه بالاتر است.

اين طراح افزود: به هرحال ما معمولا در طراحی گرافيك دو راه بيشتر نداريم، يا اين‌كه خودمان را در سطح درك عمومی جامعه قرار بدهيم و يا اين‌كه  تنها براي جماعت نخبه كار كنيم. پوستری كه من براي طرح انتخاب پايتخت كتاب ايران طراحی كردم هر دو قشر را در نظر گرفته است.