قم - مدیر کل دامپزشکی استان قم از شیوع تب برفکی در این استان خبر داد.

دکتر محمد مهدی رفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی بیان کرد: تب برفکی در حال حاضر در دامشهر و جعفریه شیوع یافته است.

وی گفت: علی رغم اینکه طرح واکسیناسیون تب برفکی ۲ ماه پیش انجام شده و دام‌ها باید تا چهار ماه ایمن بودند اما سویه جدیدی از بیماری ایجاد شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم عنوان کرد: طی ۲ ماه گذشته واکسن مریال به دام‌ها تزریق شد اما اکنون به گله هایی که واکسیناسیون نشده اند، واکسن مریال تزریق می‌شود.

وی بیان کرد: طرح واکسیناسیون تب برفکی آغاز شده که این طرح به صورت رایگان است و تنها هزینه واکسن گرفته می‌شود.

رفیعی ادامه داد: همچنین در راستای مبارزه با بیماری تب برفکی طرح ضد عفونی در دامشهر و جعفریه آغاز شده است.

دامداران قم از نقل و انتقال دام‌ها خودداری کنند

وی با تأکید بر اینکه دامداران مقررات قرنطینه‌ای و جابجایی دام‌ها را رعایت کنند، افزود: از دامداران تقاضا داریم با توجه به اینکه برخی از استان‌ها با بیماری تب برفکی درگیر هستند از نقل و انتقال دام‌ها خودداری کنند و در صورت نیاز، با دامپزشکی مراتب را درمیان بگذارند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: مهمترین اقدامی که دامداران برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی در میان دام‌های خود می‌توانند انجام دهند واکسیناسیون است.

وی بیان کرد: دامداران در صورت مشاهده گزارشی از بیماری می‌توانند با شماره ۱۵۱۲ اطلاع رسانی کنند.

رفیعی در خصوص پرداخت غرامت به دام‌های تلف شده افزود: به دامهای تلف شده غرامتی پرداخت نمی‌شود مگر اینکه بیمه باشند که در این صورت بیمه خسارت را پرداخت می‌کند.

وی بیان کرد: بیماری تب برفکی در ۱۶ نقطه قم و در حدود ۶۵ گله مشاهده شده است.

مدیرکل دامپزشکی قم در خصوص بیماری هاری نیز افزود: یک مورد بیماری هاری در بخش جعفرآباد گزارش شده است که اقدامات کنترلی برای آن انجام شده است.

وی ادامه داد: چنانچه دامداران و مردم گزارشی از وقوع گزش توسط حیات وحش داشتند حتما به دامپزشکی و مرکز بهداشت اطلاع دهند.

رفیعی اضافه کرد: دامدارانی که دارای سگ گله هستند می‌توانند به دامپزشکی برای واکسیناسیون مراجعه کنند که واکسیناسیون به صورت رایگان انجام می‌شود.