به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق این هفته خود که به روال گذشته روزهای پنج شنبه در بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، به تقابل همیشگی حق و باطل در طول تاریخ اشاره کرد و اظهار داشت: باطل در طول تاریخ به عنوان بدلی در مقابل جریان حق نمایان شده است چنان که فرعون، زمانی که نتوانست با شعار توحیدی حضرت موسی(ع) مقابله کند با داعیه «انا ربکم الاعلی» ادعای خدایی کرد.
وی جریان باطل سقیفه را بدلی در مقابل جریان حق غدیر دانست و افزود: انتصاب حضرت علی(ع) با آن همه جلال و شکوه و در جمع صدهزار نفری مسلمانان با هیاهوی چند نفری سقیفه به حاشیه رانده شد و با این جریان حضرت را خانهنشین کرده و در مقابل غدیر و مسأله ولایت، بدلی به نام سقیفه را علم کرد.
وی ادامه داد: در طول تاریخ، تعداد متنبیان و مدعیان باطل، کمتر از پیامبران(ع) و اولیای الهی نبوده است چنان که معاندان و مخالفان نخست با اصل مسأله نبوت و امامت به شدت مقابله کرد اما بعد از استقبال و گرایش مردم، چون که نتوانست از اصل آن جلوگیری کنند سیاست جدیدی اتخاذ کرده و برای منحرف کردن جامعه، آنها نیز ادعای نبوت کردند.
وی تأکید داشت: هنگامی میتوانیم اصل را از بدل تشخیص دهیم که با آیات، روایات، ادله نقلی و عقلی هماهنگ باشیم و مدعیان دروغین را بشناسیم. اگر کسی در معرض نسیمهای الهی قرار داشته باشد و قرآن، پیامبر(ص) ائمه اطهار(ع) و حضرت مهدی(ع) را بشناسد فریب داعیهداران دروغین را نمیخورد و طعمه بیگانگان نمیشود.
آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود به آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی(عج) در ۹ ربیعالاول اشاره و خاطرنشان کرد: انسان اگر بر حواس ظاهریاش مراقبت داشته باشد میتواند با حواس باطنیاش، امام زمان(عج) را ببیند و همانند حضرت یعقوب(ع) بوی یوسف زمان را در ۹ ربیع، نیمه شعبان و ایام دیگر استشمام کند.
وی بیان داشت: پیروی از امام زمان(عج) پیروی کردن از امام حاضر است و ما باید تلاش کنیم که از غیبت به حضور برسیم و غائب کسی است که نبیند و محجور و محروم باشد اما امام زمان(عج) که مجاری فیض الهی هست.
وی ایام و مکانهای مقدس را «نفحات» الهی خواند و افزود:اگر کسی خودش را در معرض نسیمهای الهی قرار دهد با رقت قلب و شکسته شدن دل به شهودی میرسد که هیچکسی نمیتواند وی را منحرف کند. موحدان باید موحدانه و عاقلانه زندگی کنند و از فرصتهای معنوی در زندگی حداکثر استفاده را داشته باشند.