کتاب خاطرات سید محمد صدر با عنوان«انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سید محمد صدر» توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات سوره مهر به زودی کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سید محمد صدر» شامل خاطرات سید محمد صدر را با تدوین محمد قبادی در دست انتشار قرار داده است.

این کتاب شامل خاطرات و تحلیل‌های سیدمحمد صدر از تولد و خاندانش تا پاییز ۱۳۶۴ است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.

این کتاب در هفت فصل تدوین شده است که شامل پیشینه خانوادگی، تولد و تحصیل، دوران دانشجویی، ارتباط با سازمان مجاهدین خلق، فعالیت در کوران انقلاب، فعالیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حضور در دولت شهید رجایی و خدمت در وزارت امور خارجه می‌شود.

قبادی در بخشی از مقدمه این کتاب درباره این خاطرات نوشته است: صدر با این شرط خاطراتش را در اختیارم گذارد که نه سخنش کوتاه، خلاصه تدوین شود و نه پی‌نوشتی جانبدارانه بدان افزوده شود. تأکید او مرا نیز به وسواس انداخت و از این رو خاطراتش را به صورت پرسش و پاسخ تدوین کردم تا مرز بین راوی و تدوین‌گر و مصاحبه‌ مشخص گردد.

پرسش و پاسخهای متن حاضر برآمده از دو مصاحبه پیش گفته است و چون آن دو مصاحبه‌ بر مدار گفت‌وگویی فعال قرار نداشت، پس چاره را در مصاحبه‌ای تکمیلی یافتم و آن را در پنج جلسه در محل وزارت امور خارجه انجام دادم. این پرسش و پاسخها ورای آن گفت‌وگوها و سوالاتی است که پس از تدوین کار و در زمان حک و اصلاح اثر، با ایشان مطرح کردم و در متن گنجاندم.

یادآوری می‌شود سید محمد صدر دیپلمات باسابقه ایرانی و مشاور ارشد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه است. وی فرزند آیت‌الله سیدرضا صدر و برادرزاده سید موسی صدر است و در حال حاضر پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات وزارت خارجه به شمار می‌رود.