کرمانشاه- سهام هایی که نام عدالت را به عنوان پسوند همیشه همراه خود دارند به بخش عمده ای از مردم کرمانشاه واگذار نشده و از سوی دیگر بخش قابل توجهی از صاحبان برگه های عدالت سودی از آن دریافت نکرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، تصویب اولیه طرح سهام عدالت از سال ۸۴ کلید خورد و در استان کرمانشاه از سال ۸۵ فرآیند واگذاری برگه های سهام عدالت آغاز شد.

طی ۱۹ مرحله واگذاری سهام عدالت، ۷۰ درصد جمعیت استان کرمانشاه سهام دار شدند که در این بین به تعبیر مسئولین از دهک های پایین جامعه سهام دار، ۶۰۰ هزار نفر طی یک مرحله و ۱۸۴ هزار نفر در دو مرحله دیگر سود سهام عدالت خود را جمعا به مبلغ ۴۲۰ میلیارد ریال دریافت کردند.

از یک سو بخشی از دهک های جمعیتی هنوز سهام عدالت نگرفته اند و از سوی دیگر بخش زیادی از سهامدارانی که برگه های عدالت دریافت کرده اند هنوز سود این سهام را دریافت نکرده اند.

پرداخت سود سهام های واگذار شده هم از سال ۸۷ متوقف شد درحالی که بسیاری از اقشار جامعه برگه های سهام گرفته اند و منتظر پرداخت سود خود هستند.

سود سهام تا مستهلک شدن اقساط پرداخت نمی شود

معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه بنابر دلایلی مصوب شد تا زمانی که اقساط سهام مستهلک نشود هیچگونه سودی پرداخت نخواهد شد. در این مدت تلاش شد با ایجاد ساز و کارهای مناسب و تدابیر لازم شرایط واگذاری  بخشی از سهام که اقساط آن مستهلک شده است، از طریق فرابورس فراهم شود ولی فعلا خرید و فروش سهام نه به صلاح است و نه وجاهت قانونی دارد.

فرید خلیلی افزود: این سهام های واگذار شده مربوط به شرکت های پربازده است و متأسفانه مردم از ارزش واقعی سهام عدالت خود آگاهی ندارند، تا زمانی که چندین مرحله سود سهام را دریافت نکنند به ماهیت واقعی آن پی نخواهند برد واطلاع رسانی و تبلیغات در رسانه ها نیز دراین زمینه مؤثر واقع نمی شود.

قانون گذار اجازه پرداخت سهام به جمعیت باقی مانده را نداده است

معاون اقتصادی اداره کا امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه در این رابطه به مهر گفت: قانون گذار سقف معینی از جمعیت را برای دریافت سهام تعریف کرده است و اعلام شده تنها ۴۲ میلیون نفر در سراسر ایران از این سهام برخوردار می شوند، تا زمان ابلاغ قوانین جدید برای سایر افراد جامعه ثبت نامی صورت نمی گیرد.

خلیلی ادامه داد: اگر صاحب سهام فوت شود سند سهامش به ورثه ی او خواهد رسید، افرادی که سهام دار هستند درصورت متولد شدن فرزندشان، فرد جدید کماکان از این سهام بی نصیب می ماند.

وی بیان داشت: هدف طرح سهام عدالت، مشارکت دادن مردم در فعالیت های اقتصادی کشور است و لازمه آن بالابردن سطح فرهنگ مردم در سهام داری است، سهام دار باید در انتخاب هیئت مدیره وشرکت های تعاونی دقت کنند و حتی می توانند بعنوان اعضای هیئت مدیره کاندید شوند و در مدیریت شرکت ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم ورود پیدا کنند.

بی رغبتی بخش عمده ای از مردم به سهام عدالت

به گزارش خبرنگار مهر، یک بعد دیگر ماجرا عدم تمایل بخش زیادی از مردم در استان کرمانشاه برای دریافت این برگه های عدالت است.

به گونه ای که در آخرین مرحله واگذاری این سهام ها ۳۵ هزار نفر از جامعه هدف برای ثبت نام مراجعه نکرده اند.

مدیر عامل شرکت تعاونی ۳۲۱۰ سهام عدالت شهرستان کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: این شرکت فعالیت خود را با ثبت نام از دارندگان برگ دعوتنامه سهام عدالت شروع کرد و در ابتدا معرفی شدگان از طرف کمیته امداد حضرت امام، سازمان بهزیستی و بسیج که در شهر کرمانشاه غریب به ۷۲ هزار نفر بودند ثبت نام شدند.

الله بخش اکبری ادامه داد: بعد از آن از  اقشار مختلف جامعه به ترتیب ثبت نام بعمل آمد که از آن زمان تاکنون مراحل ۱۸ گانه ثبت نام سهام عدالت به انجام رسیده که آخرین مرحله آن کارگران فصلی و ساختمانی بودند. حدوداً۱۳۰ هزار نفر برگ دعوتنامه دریافت و حدود ۹۵ هزار نفر آنان موفق به ثبت نام در شرکت تعاونی سهام عدالت شده اند اما اکنون حدود ۳۵ هزار برگ دعوتنامه در شرکت وجود دارد که مردم برای ثبت نام مراجعه نمی کنند.

ثبت نام کرده ها برای گرفتن برگه سهام مراجعه کنند

وی خاطرنشان ساخت: افرادی که جزء قشر کارگران فصلی و ساختمانی بوده و در سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ اقدام به ثبت نام در دفاتر پیش­خوان دولت و یا در اداره دارایی دبیرخانه سهام عدالت کرده اند ولی موفق به دریافت برگ سهام عدالت نشده اند جهت اخذ برگ دعوتنامه سهام خود به شرکت تعاونی ۳۲۱۰ سهام عدالت مراجعه و برگ سهام خود را دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، از همان ابتدای واگذاری سهام عدالت که سهام شرکت های بزرگ کشور هم بود با نقد ها و نظر های متفاوتی رو به رو بود. اما آنچه  مسلم است نام این برگه ها عدالت است و قانونگذار و مجری باید برای دو طیفی که سهام گرفته اند ولی سود دریافت نمی کنند و یا گروهی که اصلا سهام نگرفته اند نیز تصمیم گیری کنند.