خرم آباد- معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور گفت: دولت در بودجه سال ۹۴ مبلغ دوهزار میلیارد تومان وام قرض الحسنه خودکفایی را برای کمیته امداد در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد امید شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع خودکفا شدن خانواده های تحت پوشش کمیته امداد اظهار داشت: طی سه سال گذشته یعنی سالهای ۹۰، ۹۱ و ۹۲ تعداد ۳۰۰ هزار خانوار از پوشش کمیته امداد خارج شده و خودکفا شده اند.

وی افزود: در سال ۹۰ تعداد ۸۰ هزار خانوار، در سال ۹۱ تعداد ۱۰۰ هزار خانوار و در سال ۹۲ تعداد ۱۲۰ هزار خانوار از پوشش کمیته امداد خارج شده اند.

۱۰۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد خودکفا می شوند

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور با بیان اینکه برنامه ریزی شده است که در سالجاری تعداد ۱۰۰ هزار خانوار تحت پوشش خودکفا شوند، تصریح کرد: از هفته آینده جشن های اشتغال خانواده های تحت پوشش کمیته امداد در استان ها شروع می شود.

امید با اشاره به اینکه تا اردیبهشت سال آینده جشن ملی خودکفایی یکصد هزار خانوار برگزار می شود، گفت: تا کنون آمار قطعی ما نشان می دهد که در سالجاری ۷۹ هزار خانوار خودکفا شده اند.

وی یادآور شد: تا پایان سالجاری که سه ماه دیگر باقی مانده است آمار خودکفایی به میزان پیش بینی شده ۱۰۰ هزار خانواری خواهد رسید.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور با بیان اینکه در حال حاضر در کشور تعداد ۵۰۰ هزار نفر آماده دریافت تسهیلات اشتغال و خودکفایی هستند، تصریح کرد: از این تعداد ۳۰۰ هزار نفر آموزش دیده اند و شرایط برای اشتغال آنها فراهم است.

اختصاص ۱۰ درصد منابع ریالی صندوق توسعه ملی به خودکفایی مددجویان

امید با اشاره به اینکه اگر این تعداد متقاضی دریافت تسهیلات خوداشتغالی در کمیته امداد به طور میانگین ۲۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند نیازمند به هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار خواهیم بود، اظهار داشت: در این خصوص دولت در بودجه امسال خود نزدیک به دو هزار میلیارد تومان از منابع قرض الحسنه را در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه همچنین ۱۰ درصد از منابع ریالی صندوق توسعه ملی را در این رابطه در نظر گرفته اند، تصریح کرد: این میزان برابر با ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار می شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور یادآور شد: همچنین کمیته امداد نیز ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در خصوص خودکفایی خانواده ها در نظر گرفته است.

امید با تاکید بر اینکه اگر دولت مبلغ پنج هزار میلیارد تسهیلات قرض الحسنه را کمک کند می توانیم ۳۰۰ هزار نفر را خودکفا کنیم، افزود: در صورت اختصاص نیافتن این مبلغ حدود صد هزار نفر را برای دریافت تسهیلات خوداشتغالی تحت پوشش قرار دهیم.

تصویب پرداخت یک میلیارد دلار تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی

وی با اشاره به اینکه امسال باید سعی کنیم اعتبار مورد نیاز را از دولت بگیریم، گفت: ما پیشنهاد داده ایم که این اعتبار را در قالب دو میلیارد دلار به صورت ارزی در اختیار ما قرار دهند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور با بیان اینکه تا ۵ سال دیگر کل این پول را برمی گردانیم و در واقع صندوق به کمیته امداد وام می دهد، تصریح کرد: رئیس صندوق توسعه ملی، رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور در این رابطه اعلام کرده اند که اگر مجلس مصوبه این ابلاغ را بدهد ما آمادگی این کار را داریم.

امید با اشاره به اینکه شورای عالی اشتغال کشور مبلغ یک میلیارد دلار از مبلغ پیشنهادی ما را قبلا تصویب کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر پیگیر این مصوبه هستیم و امروز نیز از مرکز پژوهش های مجلس در مجموعه امداد حضور یافتند تا بررسی های لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه نرخ بهره مورد نظر در صندوق توسعه ملی برای تسهیلات حوزه خدمات و کشاورزی ۱۶-۱۵ درصد است، تصریح کرد: نرخ بهره تسهیلات این صندوق قبلا برای کمیته امداد پنج درصد بوده و ما انتظار داریم امروز نیز روی پنج درصد بماند.

۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی توسط کمیته امداد جذب شد

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور با اشاره به اینکه طی سالجاری در مجموع از بانک ها حدود دو هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح های این نهاد اختصاص یافته که بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن تاکنون ابلاغ شده است، افزود: کمیته امداد تا امروز توانسته ۶۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار را جذب کند.

امید با بیان اینکه با همکاری بیشتر امیدواریم مابقی این اعتبار را به تدریج بگیریم، تصریح کرد: با جذب این اعتبارات می توانیم حدود یکصد هزار فرصت شغلی را ایجاد کنیم و همچنین ایجاد ۵۰ هزار فرصت شغلی از طریق کاریابی را نیز مدنظر داریم.

وی عنوان کرد: اگر مابقی اعتبار که معادل ۷۰۰ میلیارد تومان است را بدهند این امکان هست که میزان اشتغال را به سقف ۲۰۰ هزار اشتغال برسانیم.