قم - پیامبر اعظم(ص)، وحدت امت اسلامی را از راهبردهای بنیادین اقتدار امت اسلامی در تمام زمان‌ها و مکان‌ها دانسته است و برای برپایی وتحقق بخشیدن آن، تلاش‌های فراوانی نمودند.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز ما به بار نشستن انقلاب اسلامی ایران را مرهون وحدت امت اسلامی هستیم، و به ثمر رسیدن خون شهیدان را در سایه اتحاد ملت ایران با محوریت ولایت فقیه و رهبری امام راحل می‌دانیم، که ما را در سایه اسلام و بر پایه ایمان، جمع و هدایت کرد.

گرامی باد هفته وحدت، که درآن پبمان‌ها استوار‌تر می‌گردد، دست‌ها و بازو‌ها درهم قرار می‌گیرد، چهره‌ها بر یکدیگر لبخند پبروزی و صفا می‌زند، قشر‌ها همه باهم هستند، امت، یکپارچه و منسجم است و شیعه و سنی، به یاد سالروز میلاد رسول گرامی اسلام، با هم و در کنار هم، در یک راه و به سوی یک هدف سرود وحدت می‌خوانند.

پیامبر اعظم(ص)، وحدت امت اسلامی را از راهبردهای بنیادین اقتدار امت اسلامی در تمام زمان‌ها و مکان‌ها دانسته است و برای برپایی و تحقق بخشیدن آن، تلاش‌های فراوانی نموده‌اند به‌ گونه‌ای که اقتدار و عزت جامعه نو پای اسلامی در عصر رسالت، برآیند وحدت و راه‌کارهای ارائه شده از سوی پیامبر خاتم (ص) ‌بوده است

اکنون که هزار و چهارصد سال می‌گذرد، ملت ما، در سالگرد این میلاد مقدس، پرشکوه‌ترین مراسم، گرم‌ترین مجالس و باصفا‌ترین تجمعات را به پا می‌دارند تا روح اخوت اسلامی درپبکره اجتماع، بیش از پیش زنده شود.

پیامبر(ص) و اهل بیت پیشگام وحدت بودند

حجت الاسلام محمد رضا کریمی والا در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مسئله وحدت و همدلی بین آحاد جامعه یکی از میانه‌های ضروری جامعه است، طوری که پایندگی جامعه مرهون وحدت و وفاق و همدلی است.

وی ادامه داد: خلوت گزینی و دوری از دیگران با همدلی و وحدت منافات دارد، انسان نسبت به نا‌اهلان و انسان‌های نادرست دوری می‌گزیند، اما باید نسبت به آحاد جامعه وفاق و همدلی پیشه کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: وقتی که به سبک زندگی پیامبر و اهل بیت(ع) نگاه می‌اندازیم پیشگام وحدت بودند، وفاق اجتماعی و وحدت جامعه در سیره حضرت علی(ع) یک مسئله و عنصر شاخص بود.

حجت الاسلام کریمی والا با اشاره به آیه ۴۶ سوره انفال اضافه کرد: در قرآن کریم سبک و سیره جامعه مؤمنین نمایانده شده است، تشتت آرا و تفرقه نشأت گرفته از کینه‌هاست لذا باید همگی در راستای زدودن کینه‌ها قدم برداریم.

برای فراهم کردن زمینه وحدت باید به تعدد آرا و نظرات توجه کنیم

وی با بیان اینکه در جامعه آرمانی مهدوی مسئله الفت بین دل‌ها یکی از مسائل اساسی و مهم است، عنوان کرد: لازمه وحدت این نیست که تمامی آرا و نظرات تحت الشاع یک نظر و ایده قرار بگیرند، بلکه تعدد نظرات و آراء را باید در نظر بگیریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به اینکه تنوع آرا و نظر‌ها ریشه در اراده خدا دارد، اضافه کرد: اگر خدا می‌خواست می‌توانست همه را به یک گونه خلق کند در حالی که خداوند مختلف آفریده و وفاق این نیست که همه به یک گونه فکر کنند.

حجت الاسلام کریمی والا ابراز کرد: نباید در مسئله وحدت به دنبال این باشیم که در نظر‌ها و افکار همانند سازی ایجاد کنیم، لازمه وحدت و وفاق اجتماعی تحمل آرا و شنیدن نظرات گوناگون و برخورد مسالمت آمیز با سایر فرق و حتی ادیان است.

لازمه وحدت این نیست که تمامی آرا و نظرات تحت الشاع یک نظر و ایده قرار بگیرند، بلکه تعدد نظرات و آرا باید در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: عده‌ای هم هستند که در این میدان تبلیغ الحاد و بی‌دینی می‌کنند و نباید به آنان اجازه داد که سایر افکار را منحرف کنند، آرایی که می‌خواهند موجب اشاعه منکر و منشأ زشتی‌ها در جامعه شوند قابل تحمل نیست و باید در برابر این‌ها ایستاد.

حجت الاسلام کریمی والا تصریح کرد: از صدر اسلام تا کنون در میان اهل بیت توجه به آرا و نظرات مختلف بوده است و اهل بیت تحمل بسیار بالایی در شنیدن آرای مختلف داشتند.

وی عنوان کرد: اگر تحمل شنیدن آرا در جامعه وجود داشته باشد افراد می‌توانند با هم بحث علمی کنند و ادله‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، و به دنبال تضارب آرا، وفاق و همدلی ایجاد می‌شود.

 عضو هیئت علمی دانشگاه قم ادامه داد: البته باید توجه داشته باشیم وحدت به معنای این نیست که طرفین از عقیده خودشان دست بردارند یا دیگر عقاید را محکوم کنند.

حجت الاسلام کریمی والا گفت: افراد باید معتقد به عقیده خود باشد به شرطی که به سایر عقاید متفاوت خود توهین نکند، و به خاطر زدودن شبهه‌ها و مسدود کردن انحرافات در یک فضای مسالمت آمیز برای روشن شدن حق گام بردارند.

وی افزود: لازمه زندگی کردن در یک فضای مسالمت آمیز این است که تعصب و بدبینی را کنار بگذاریم که برآیند آن اخوت و وفاق و روشن شدن حق است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تصریح کرد: البته ناگفته نماند که در روایات آمده است که پیامبر اکرم (ص) با پیروان سایر ادیان نیز با مهر و عطوفت برخورد می‌کرد.

وی در پایان گفت: رسالتی نیز بر عهده رسانه هاست که به جای برجسته کردن حاشیه‌ها و تفکراتی که برخاسته از تکفیر است یک فضای محبت آمیز و همدلی را میان ملت ایجاد کنند.

رسانه‌ها باید مشترکات مذاهب را در جامعه منعکس کنند

احمد پهلوانیان، رئیس دانشکده صدا و سیما قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از رسالت‌های اصلی رسانه این است که تلاش کند مشترکات بین مذاهب را به جامعه اسلامی انعکاس دهد.

وی ادامه داد: امروزه متاسفانه بعضی رسانه‌های افراطی اهل تشیع یا تسنن به اختلافات دامن می‌زنند و به شکل نامطلوب اختلافات اندک را بروز می‌دهند.

رئیس دانشکده صدا و سیما قم گفت: رسانه‌ها می‌توانند موارد اعتقادی را که مورد اختلاف است مطرح کنند و روی این مباحث به طور علمی توسط کار‌شناسان بحث کنند، اما نباید به مقدسات توهین کنند که این امر نزد علمای مذاهب مختلف که معتقد به وحدت باشند مذموم است.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها باید در راستای رسالت آموزشی و اطلاع رسانی خود، واقعیت‌های جهان مانند هم زیستی با فرق مختلف را با زبان هنرمندانه و بیان مستند ارائه دهند.

رئیس دانشکده صدا و سیما در پایان خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید زمینه نگاه وحدت بخش در مواردی مانند توحید، معاد، نبوت و... را فراهم کنند و اختلافات بسیار اندک را در راستای متحد شدن مدیریت کنند.

مژگان فرهنگیان