‌رفسنجان - مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی رفسنجان بیش از نیمی از فروشگاه‌های سم در شهرستان رفسنجان را غیر‌مجاز اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد‌علی امیری پیش از ظهر سه شنبه در جلسه نهاده‌های کشاورزی شهرستان اظهار داشت: 138 مرکز عرضه کود و سم در شهرستان رفسنجان وجود دارد که بیش از نیمی از آنها غیر‌مجاز هستند.

وی افزود: غیر‌مجاز بودن از نظر ما به این معنی است که این مراکز پروانه صلاحیت فنی ندارند.

این مسئول ادامه داد: در منطقه کشکوئیه 14 سم‌فروشی فعال است که چهار مورد آن مجاز ‌و مابقی یا در دست اقدام و یا فصلی و بدون پروانه صنفی هستند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی رفسنجان در ادامه با تشریح فعالیت‌های مراکز عرضه سموم در شهرستان رفسنجان بیان کرد: در بخش نوق از 18 فروشگاه عرضه سم و کود چهار مورد مجاز هستند. در بخش فردوس رفسنجان نیز از 16 فروشگاه عرضه سم و کود، چهار مورد مجاز هستند،

به گفته امیری در حومه شرقی و غربی رفسنجان از 84 فروشگاه فروش سم و کود، تنها 48 فروشگاه مجاز است.

وی تصریح کرد: در منطقه کبوتر خان هر شش فروشگاه سم فروشی فاقد مجوز هستند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی رفسنجان تصریح کرد: 22 تعاونی تولید در زمینه سم و نهاده‌های کشاورزی در رفسنجان فعالیت دارند که فقط سه مورد مجاز است یعنی پروانه صلاحیت فنی مجاز دارند و مابقی یا مدیر‌عامل رفته یا پروانه فنی ندارند و تعاونی بلاتکلیف مانده است.

امیری بیان کرد: 25 فروشگاه غیر‌فعال هم در سطح شهرستان وجود دارد که یا پروانه قدیمی داشتند یا غیر‌مجاز بودند و تعطیل شدند.

لزوم نظارت ویژه‌ بر بازار کود و سم رفسنجان

فرماندار ویژه رفسنجان نیز در این جلسه با اشاره به ارتباط مستقیم مصرف کود و سم با سلامت شهروندان، گفت: بازار کود و سم باید مورد نظارت جدی قرار گرفته و نظارت ویژه ای به این بازار شود چرا که نهاده‌های کشاورزی از موضوعات حساس و مهم شهرستان رفسنجان هستند‌.

حمید ملانوری اظهار داشت: شهرستان رفسنجان قطب تولید محصول پسته است و ارتزاق مردم از راه کشاورزی به دست می‌آید، لذا متولیان امر بازار کود و سم باید نظارت بیشتری بر این نهاده‌ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه آموزش باغداران در استفاده از سموم مجاز و با‌ کیفیت کمک بزرگی به بهره‌برداری بیشتر محصول می‌کند، پیشنهاد داد: اگر از کارشناسان استفاده شود و کشاورز به سمت خرید محصول با‌کیفیت با استفاده از نظر کارشناس برود، بازار کود و سم نیز خود به خود سامان می‌یابد و اصلاح می‌شود.

ملانوری تأکید کرد: استقلال اتحادیه کود و سم و بذر با رعایت تمام ضوابط انجام شود و افرادی که توانایی دارند و سم را می‌شناسند انتخاب و کاندیدای هیئت مدیره شوند.

فرماندار رفسنجان همچنین با اشاره به فعالیت 160 فروشگاه نهاده‌های کشاورزی در شهرستان رفسنجان، تأکید کرد: با هر یک از این مراکز عرضه که فاقد مجوز باشند، برخورد جدی می‌شود.

فعالیت 43 تعاونی روستایی و تولید در رفسنجان

رئیس سازمان تعاون روستایی شهرستان رفسنجان در ادامه گفت: 43 تعاونی روستایی و تعاونی تولید در شهرستان رفسنجان فعالیت دارند که اکثر تعاونی‌های تولید شهرستان دارای مدیر‌عامل و کارشناس هستند.

حسین رجبی افزود: شهرستان رفسنجان 18 تعاونی روستایی دارد که فاقد کارشناس فنی هستند و در این زمینه باید فکر اساسی شود.

وی یادآور شد: 25 تعاونی تولید در شهرستان فعال هستند و اکثر آنها مدیر‌عامل کارشناس فنی دارند.