اراک- رییس منابع آبهای زیرزمینی خمین گفت: ۱۰۵میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی برای اجرای خط آبرسانی به روستاهای این شهرستان از پروژه های جانبی طرح انتقال آب به خمین از سد کوچری اختصاص یافت.

محمود قدبیگی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با تخصیص این میزان اعتبار، انتخاب پیمانکار عملیات آبرسانی به ۴۰روستای دارای شرایط و اولویت بندی شده این شهرستان از محل تصفیه خانه خط انتقال آب از کوچری به خمین آغاز می شود.

وی ادامه داد: ۴۰لیتر آب در ثانیه از این پروژه برای روستاهای این شهرستان در نظر گرفته شده که تا حدودی مشکل کمبود آب آشامیدنی روستاها را حل خواهد کرد و حدود دوسال دیگر طرح آبرسانی به این روستاها از سد کوچری به بهره برداری خواهد رسید.

عملیات اجرایی لوله گذاری از نخستین پروژه آبرسانی کشور توسط بخش خصوصی به روش B.O.T در خمین

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی لوله گذاری از نخستین پروژه آبرسانی کشور توسط بخش خصوصی به روش B.O.T در خمین با خرید لوله از اصفهان در حال انجام است.

قدبیگی افزود: خرید لوله و اجرای لوله گذاری در اجرای پروژه عظیم انتقال آب از این پروژه خمین تسریع شده تا در مدت پیش بینی شده به بهره برداری برسد.

وی روند این پروژه را که مورد حمایت مسوولان استانی و شهرسانی قرار دارد را مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: عملیات اجرایی این پروژه از دهه فجر پارسال آغاز شده و اکنون حدود ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رییس منابع آب خمین بیان کرد: B.O.T قراردادی است که در آن شرکت یا شرکت هایی درقبال امتیازاتی، اجرای پروژه های سنگین (به لحاظ مالی) را برعهده می گیرند و برای مدت محدود از آنها منتفع می شوند و سپس پروژه را بلاعوض به کارفرمای طرح انتقال می دهند.

قدبیگی ادامه داد: روش انتقال آب به روشB.O.T که برای نخستین بار در کشور در خمین به اجرا درآمده، براساس قراردادی سرمایه گذار متعهد شده است طرح خرید تضمینی آب طی ۲۰ سال توسط وزارت نیرو را اجرا و سپس آن را بلاعوض به این وزارتخانه منتقل کند.

وی گفت: در طرح آبرسانی از سد کوچری به خمین سهم تخصیصی در مسیر انتقال از سد کوچری به قم در محل انشعاب واقع در مخزن شماره دو برداشت و به ایستگاه پمپاژ خمین منتقل می شود.

رییس منابع آب خمین اظهارکرد: در این پروژه از محل ایستگاه پمپاژ خمین آب به وسیله خط لوله به تصفیه خانه و سپس از طریق خط لوله به مخزن شهر انتقال می یابد.

دبی متوسط و تخصیص آب به این شهرستان را ۱۸۲لیتر در ثانیه است

وی دبی متوسط و تخصیص آب به این شهرستان را ۱۸۲لیتر در ثانیه بیان کرد و افزود: طول خط انتقال این پروژه حدود ۱۹ و نیم کیلومتر است که یک ایستگاه پمپاژ به طول ۱۳۰ متر و یک واحد تصفیه خانه از نوع متعارف احداث خواهد شد.

قدبیگی ادامه داد: در طرح آبرسانی خمین از سد کوچری از لوله فولادی به قطر ۶۰۰تا ۶۵۰میلیمتر با ضخامت حدود هشت میلیمتر و برای حفاظت لوله از پوشش خارجی بیتومن انامل، پوشش داخلی و حفاظت کاندیک، استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای خرید و اجرای لوله و شیر آلات حفاظت کاتدی، ایستگاه پمپاژ، برق رسانی و تصفیه خانه در مجموع ۵۰۰میلیارد ریال سرمایه گذاری می شود.

رییس منابع آب خمین گفت: با توجه به محدودیت های مالی با مجوزهای قانونی صادر شده از بند الف ماده ۱۴۲قانون برنامه پنجم توسعه کشور که امکان خرید محصول در بخش آب وفاضلاب را فراهم کرده این پروژه از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی و احداث تاسیسات به روش B.O.T وخرید تضمینی آب به مدت ۲۰سال اجرا شد.

وی اظهارکرد: با اجرا و بهره برداری از این طرح آبرسانی مشکل کمبود آب شرب شهری، روستایی و بخش صنعت شهرستان خمین تا حدودی رفع می شود.