جواد علیزاده هنرمند کاریکاتوریست ایرانی معتقد است راه اعتراض به کاریکاتورهای توهین آمیز، ترور و کشتار نیست و البته تاکید می‌کند هنر جای توهین به ادیان و شخصیت‌های مذهبی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال بروز حادثه تروریستی در شهر پاریس فرانسه که روز چهارشنبه 17 دی ماه رخ داد و طی آن 12 نفر از جمله چهار کاریکاتوریست مجله طنز «شارلی ابدو» در یک حمله تروریستی کشته شدند، هنرمندان کاریکاتوریست دنیا نسبت به این اتفاق در قالب انتشار آثارشان واکنش نشان دادند که تعدادی از این آثار در سایت «ایران کارتون» منتشر شده است.

جواد علیزاده هنرمند پیشکسوت ایران در عرصه کاریکاتور از جمله این هنرمندان است که آثارش را با این موضوع منتشر کرده است.

اسلحه کاریکاتوریست قلم اوست

او در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این حادثه و نظرش به عنوان یک کاریکاتوریست ایرانی گفت: زبان گفتاری ما همان زبان تصویری ما در آثارمان است و من هم مثل بقیه هنرمندان کاریکاتوریست در این  زمینه همکاری می کنم، از بروز این اتفاق تلخ و  وحشیانه بسیار ناراحت و شوکه هستم و احساس می کنم درست مثل واقعه یازده سپتامبر بود با این تفاوت که این بار دو نفر وارد مجله ای شدند و همه را به رگبار بستند.

علیزاده با بیان این که اسلحه کاریکاتوریست قلم اوست، بیان کرد: کاریکاتوریست ها با قلمشان، نظر خود را بیان می کنند و پاسخ آنها را نباید با کشتار و ترور داد.

اعتراض به کاریکاتورهای توهین آمیز با روش متمدنانه

این هنرمند با اشاره به رویکرد این نشریه های طنز و کاریکاتور در سطح دنیا در زمینه بی حرمتی به ادیان و مقدسات مردم دنیا یادآور شود: چند سال پیش که یک نشریه دانمارکی کاریکاتوری از پیامبر اسلام را به چاپ رسانده بود و مدتی بعد از آن نیز یک نشریه فرانسوی کاریکاتورهای توهین آمیز نسبت به پیامبر گرامی اسلام منتشر کرد، من یادداشتی را در نشریه خودمان نوشتم و ضمن محکوم کردن این رفتار توهین آمیز این کاریکاتوریست ها نسبت به این آثار اعتراض کردم که این روش درستی نیست و کاریکاتوریست ها که نماینده آزادی بیان هستند نباید به سوژه هایی که نیازی به پرداختن آنها نیست و دردی را از کسی دوا نمی کند، بپردازند. این هنرمندان نباید در آثارشان به سایر ادیان و مقدسات آنها توهین کنند، اگر چه آنها معتقدند که در راستای آزادی بیان خود حتی می توانند کاریکاتور حضرت مسیح را نیز بکشند، اما واقعاً چه نیازی به این کاریکاتورها وجود دارد. در حالی که می توان عملکرد آدمهای معاصر و جامعه امروز را نقد کرد.

رفتار نشریه فرانسوی در انتشار آثار توهین آمیز درست نبود اما پاسخ آن هم ترور نیست

این هنرمند پیشکسوت کاریکاتور با تأکید بر مخالفت خود به رفتار این نشریه فرانسوی در توهین به مقدسات مردم دنیا، تصریح کرد: اگر چه با رفتار این نشریه در توهین به مقدسات و ادیان مردم دنیا مخالفم، اما با این حال می توان نسبت به این آثار با یک رفتار متمدنانه اعتراض کرد و پاسخ آنها ترور و کشتار وحشیانه نیست.

او با بیان این که در دین مبین اسلام نیز ترور و کشتار پذیرفته شده نیست، اظهار کرد: راه اعتراض به کاریکاتورهای توهین آمیز، می تواند قانونی و متمدنانه باشد، می توان درباره آن نوشت، محکوم کرد و جوابیه ارسال کرد تا در همان نشریه به چاپ برسد.

هدف کاریکاتور رسیدن به میانه روی و اعتدال است

علیزاده همچنین متذکر شد: کاریکاتور هدفش میانه روی و اعتدال است و  بنابراین خود هنرمند نباید مواضع افراطی داشته باشد چرا که همین مواضع افراط گرایانه است که منجر به این اتفاقات تلخ می شود بنابراین اگر چه این نشریه طنز و کاریکاتور خطاهایی داشته است، اما مطمئناً اسلام واقعی نیز با این خشونت ها موافق نیست و آن را تایید نمی کند.

این هنرمند با یادآوری کشته شدن کاریکاتوریست های دیگری در سطح دنیا بیان کرد: این اولین بار نیست که هنرمندان کاریکاتوریست به خاطر آثارشان کشته می شوند، همان طور که ناجی علی کاریکاتوریست فلسطینی کشته شد و همین طور اریش اولدر کاریکاتوریست آلمانی که کتاب «قصه های من و بابام» را کار کرده بود، نیز از جمله کسانی است که به خاطر انتشار آثارش کشته شد.

وی افزود: کاریکاتوریست ها همیشه زندگی سختی را داشته اند و همیشه نیز جانشان به خاطر آثارشان در خطر بوده است، این تفاوت کاریکاتوریست های مطبوعاتی با سایر هنرمندان است.

آزادی مطلق در دنیا وجود ندارد

علیزاده با تأکید بر رعایت و حفظ حریم های ملی و مذهبی مردم دنیا ادامه داد: آزادی مطلق در دنیا وجود ندارد و هر کشوری برای خود محدودیت هایی را دارد. هنرمند کاریکاتوریست همانقدر که باید از منافع ملی کشور خودش دفاع کند نباید به موضوعاتی که مورد احترام دیگر مردم دنیاست توهین کند، چرا که این رفتارها منجر به خشونت می شود.

او با ابراز آشنایی با یکی از چهار کاریکاتوریست فرانسوی کشته شده، اظهار کرد: ولینسکی را می شناختم، او علاوه بر نشریه «شارلی ابدو» در سایر روزنامه ها و نشریات دیگر نیز همکاری داشت.

لزوم مصونیت قضایی کاریکاتوریست ها در نقدها و آسیب شناسی اجتماعی

علیزاده تأکید کرد: معتقدم که هنرمند کاریکاتوریست باید از مصونیت قضایی برخوردار باشد چرا که به آسیب شناسی اجتماعی می پردازد. هنرمند متعهد  نسبت به رعایت خط قرمزها آگاه است و می داند که نباید به مسائل دینی و مذهبی را مورد تمسخر قرار دهد بلکه به عنوان یک منتقد می تواند بی عدالتی ها و مسائلی از این قبیل را مورد نقد قرار دهد.

این هنرمند در خاتمه گفت: کاریکاتوریست ها، آگاه ترین و با وجدان ترین هنرمندان زمانه خود هستند که همیشه جانشان به خاطر ابراز اعتقادات مردم جامعه در خطر است.