مجموعه مستند «از تالکان تا طالقان» با نگاهی به زیبایی‌های دیده نشده منطقه طالقان در شبکه مستند تولید شده و در هشت قسمت هر روز از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

پیمان سبزه‌علی تهیه کننده و مجری مجموعه «از تالکان تا طالقان» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ایده شکل‌گیری این مستند اظهار کرد: به طور اتفاقی و طی بازدیدی سراغ طالقان رفتیم و متوجه شدیم منطقه بکر و خاصی است که تاکنون هیچ گروه تصویربرداری به آنجا نرفته است. این منطقه از منظر طبیعت زیست محیطی بسیار بکر بود. به خصوص مرداب‌های متعدد و زیبای آن همچون مرداب آرگون و یا حیات وحش و گونه‌های خاص آن منطقه که تاکنون به آنها پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: همچنین اماکن زیارتی متعدد و آداب و رسوم خاص این منطقه نیز در مستند ما به تصویر کشیده شده است. البته بخشی از مجموعه نیز به حمام‌های قدیمی‌ این منطقه می‌پردازد و یا سایر اماکن قدیمی‌ آن مانند خانه دکتر حشمت همرزم معروف میرزا کوچک خان که متاسفانه به دلیل عدم نظارت و حمایت نهادهای مربوطه در حال تخریبند و شاید از نظر بصری دیدن آن‌ها زیبا نباشد.

این تهیه کننده مستند با اشاره به نام این مجموعه گفت: تالکان نام قدیمی‌ طالقان است که در فرهنگ دهخدا و حتی در باور مردم این منطقه به معنی کوه‌های بزرگ است. برای تولید این مجموعه بیش از چهار ماه تحقیق و پژوهش داشتیم و به مدت 40 روز نیز در منطقه طالقان تصویربرداری کردیم.

سبزه علی از سیدمرتضی سیدی‌نژاد به عنوان نویسنده و پژوهشگر و محمد میرمعصومی‌ به عنوان کارگردان و تدوینگر «از تالکان تا طالقان» نام برد و اضافه کرد: تصویربرداری این مجموعه نیز بر عهده محمود صالحی است. علی محمودی مدیر تولید مجموعه بوده است و موسیقی کار نیز بر عهده سید احمد میرمعصومی‌ است.

«از تالکان تا طالقان» در هشت قسمت 15 دقیقه‌ای هر روز ساعت 17:45 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.