تبریز- رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور گفت: تدوین دانشنامه جامع آذربایجان ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا صالحی امیری شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به اهمیت آذربایجان به لحاظ ظرفیت های فرهنگی و تمدنی ایران، امسال دو سفر به این منطقه داشتیم و این منطقه یکی از افتخارات کشور به حساب می آید و اگر کسی مطالعه ای در خصوص تمدن ایران داشته باشد، مطمئنا به آذربایجان خواهد رسید.

وی اضافه کرد: آذربایجان دارای میراث معنوی و اسناد و نسخ زیادی است که به علت اهمیت این موضوع امسال برنامه دومین سفر خود را برای تودیع و معارفه مدیر کل اسناد شمالغرب کشور در تبریز اختصاص دادیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور با اشاره به دیدار با استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: در این دیدار پیشنهاد تدوین دانشنامه جامع آذربایجان را به استاندار ارایه کردیم تا پژوهشگران و محققان بتوانند از این دانشنامه در تحقیق های خود استفاده کنند.

صالحی امیری ادامه داد: ترجمه دانشنامه جامع آذربایجان نیز می تواند بهترین منبع برای پژوهشگران خارجی در خصوص این منطقه باشد و بر همین اساس از اصحاب رسانه آذربایجان شرقی انتظار داریم تا برای جذب متخصصان فرهنگی در خصوص تهیه این دانشنامه اطلاع رسانی کنند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور با بیان اینکه ۹۰ درصد اسناد و نسخ خطی در دسترس این سازمان نیست، اظهار داشت: بیشترین حجم اسناد و نسخ خطی در دست دستگاه ها، منازل و دانشگاه هاست که در خصوص جمع آوری این اسناد باید فرهنگسازی های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مرکز اسناد و کتابخانه ملی بهترین مکان برای نگهداری اسناد است، اظهار داشت: افراد می توانند اسناد خود را به صورت امانتی، فروش و یا به صورت اهدایی تحویل این مرکز دهند.

صالحی ‌امیری همچنین از تدوین دانشنامه فرهنگ توسط ۲۰ گروه و ۱۰۰ پژوهشگر نخبه کشور در قالب یک برنامه سه ساله  خبر داد و گفت: وزارت نفت و امور خارجه و سایر دستگاه‌ها طبق قانون موظف هستند اسناد بالای ۴۰ سال را به سازمان اسناد تحویل دهند که البته قانون برای وزارت دفاع و اطلاعات شرایط خاصی را تعریف کرده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور در پایان با بیان اینکه نسبت به تغییر وضعیت اسناد طبقه ‌بندی شده در ایران کمتر توجه می ‌شود، اظهار داشت: همه نهادها از جمله وزارت اطلاعات، خارجه و وزارت دفاع و نفت و همه نهادها باید نسبت به برگزار کمیته بازنگری طبقه اسناد اقدام و اسناد را آزاد کنند چون حق مردم است که بدانند در سال‌های گذشته چه اتفاقاتی رخ داده است.